Betonnen vloer begane grond

Mpi74

  • #1
Hallo klussers,

Enige tijd geleden hebben we een vrijstaande jaren 60 'semi-bungalow' gekocht. De vloer op de begane grond bestaat uit houten balken met daarop vuren planken, daarop weer OSB platen. Op het overgrote deel van de begane grond ligt een strakke parketvloer. Dit is niet het geval bij de hoofdslaapkamer (ook begane grond).

Het blijkt dat de vloerbalken en onderkant van de vuren planken met een agressieve beits bewerkt zijn. De kruipruimte (ongeveer 50cm) is droog! De conditie van de balken is prima. Ventilatie onder de vloer lijkt goed in orde.

Deze vloerdelen geven echter (nog altijd) een enorm sterke (beits)geur af wat bij mij leidt tot heftige allergische reacties aan ogen en luchtwegen. De beits is zichtbaar door delen van de vuren planken getrokken. De geur is nauwelijks waarneembaar in de ruimten die voorzien zijn van parket. Kan verder weinig informatie vinden over de gebruikte beits en de effecten hiervan op de gezondheid.

Om ook van het 'probleem' meedeinende vloeren af te komen heb ik het idee om deze houten vloer gefaseerd te voorzien van een lichtgewicht betonnen vloer. In eerste instantie wil ik daarbij de slaapkamervloer aanpakken.

Aangezien de houten vloerbalken (afgezien van de geur) in goede conditie zijn lijkt het me overkill om, voorafgaand aan het plaatsen van Lewisplaten met 5cm lichtgewicht beton, de balken eerst te vervangen door een PS renovatievloer (broodjes).

Vraag me af wat de meest voor de hand liggende aanpak is: vuren planken verwijderen, vloerbalken voorzien van Lewisplaten en lichtgewicht beton storten (5cm?) of vloerbalken verwijderen en vervangen door een PS renovatievloer (broodjes) en daarop lewisplaten met beton?

Vloerverwarming is niet nodig.

Alvast bedankt voor jullie input!

Grt,
Marcel
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Is de geur de enige reden om een betonvloer te willen? Een goede folie is dan net zo goed, en een stuk handiger/goedkoper. Uiteraard rondom goed aansluiten.

Is er in de slaapkamer voldoende ventilatie?
 

Mpi74

  • #3
Bedankt voor de tip!

De geur is niet de enige reden maar wel de belangrijkste. Een andere reden is het enigszins meedeinen van de vloer. Kastdeuren hoor je trillen als je door de kamer loopt.

De slaapkamer zelf heeft voldoende ventilatie (3 ramen en een buitendeur) en aan twee gevelzijden onder de vloer bevinden zich een ventilatierooster (30cm breed).

Halverwege de kamer bevindt zich overigens wel een (restant van een) draagmuur wat de luchtdoorstroming enigszins kan beïnvloeden. Wellicht is het zinvol om bij het dichten van de vloer in elk geval extra ventilatieroosters aan te brengen.

Slaapkamer is ongeveer 36m2
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bij een PS-combivloer moet je goed op het gewicht letten. Ondanks dat ze dat lichtgewicht noemen weegt de uiteindelijke vloer bijna net zoveel als de niet-lichtgewicht versie. Al is er ook een droogbouwsysteem die minder weegt. Maar nog steeds een stuk meer dan de houten vloer, dus de fundering moet dit wel aankunnen. Dat kan een constructeur voor je controleren.

Lewisplaten op een deinende houten vloer is niet de oplossing. Er zullen dan eerst balken bijgelegd of opgedikt moeten worden.
 

Mpi74

  • #5
Inmiddels de beslissing genomen om ipv een betonnen vloer toch voor een opgeknapte houten vloer te gaan. Doorslaggevend hierbij was de beperkte beschikbare hoogte van 42mm en de totale kostprijs. In het geval van een betonnen vloer hadden we zeer waarschijnlijk voor een gietvloer gekozen.

De houten balken en vuren planken zijn (afgezien van de sterke beitsgeur) in prima conditie. Echter veert de vloer nog iets teveel.

Plan:
- vuren planken verwijderen
- balkenlaag waar nodig versterken
- steenwol isolatie tussen houten balken (heeft dit zin?)
- viltlaag aanbrengen op houten balken tbv geluiddemping
- 18mm underlayment platen op houten balken bevestigen (fins vuren)
- dampdichte folie aanbrengen (125AV)
- 22mm grenen planken bevestigen
- vloer grondverven en aflakken (wit)

Paar vraagjes:
- is dit een logische opbouw vwb lagen?
- heeft het zin om steenwol tussen de houten balken aan te brengen?
- moet de folie zowel langs de naden als ook tegen de wanden met aluminiumfolie gefixeerd worden?
- moeten de underlayment platen vrij liggen tov de wanden (hoeveel mm)?
- zelfde voor grenen planken. hoe kan ik, naast het onzichtbaar vernagelen (langs de veer) van de planken, evt extra fixatie aanbrengen (lijmen gaat in mijn volgorde niet vanwege de folie)

Thanks again!
 

Mpi74

  • #6
Uhm, misschien beter om folie direct over balklaag te plaatsen, daaroverheen underlayment en dan grenen vloerdelen evt verlijmen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Steenwol tussen de balken is een goed idee. Vilt op de balken is niet nodig.

De grenen planken zijn de uiteindelijke afwerkvloer neem ik aan? Die leg je op een ondervloer. Als die ondervloer niet dampdicht is, kan er een extra laag tussen.

Vraag me trouwens af of die geur wel van beits kan komen. Want als het is gedroogd, geurt het normaal niet meer zou je zeggen.

Kan je onder de vloer kijken wat voor balken er liggen? incl. hoh maat en overspanning.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #8
Besef goed dat wit geverfde grenen planken ontzettend kwetsbaar zullen zijn voor beschadigingen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Inderdaad, grenen is erg zacht hout voor een vloer. Kennissen hadden het ook in hun hele huis en ook wit gelakt. Na een jaar zat de vloer vol met putjes, hakafdrukken van schoenen, putten van een gevallen kledinghangertje bij de kapstok, noem maar op.
 

Mpi74

  • #10
Bedankt voor jullie reacties.

Blijkbaar is de lucht na al die jaren nog altijd behoorlijk sterk aanwezig (ondanks de goede ventilatie).

CONSTRUCTIE:
Aangezien er halverwege deze kamer vroeger een badkamer stond is hier wat met balken 'geknutseld'. Ik zal komend weekend de plankenvloer geheel opentrekken om de constructie eens goed te bekijken. Op basis hiervan zal ik knoop doorhakken:

De lengte van de kamer is ongeveer 8m en over de gehele breedte loopt halverwege een draagmuurtje onder de vloer. Hierop rusten de vloerbalken (hoh +/- 60cm, breedte 6cm, dikte 20cm, overspan 4m) eveneens in lengte richting. Onder deze vloerbalken liggen haaks nog twee vloerbalken die de bovenliggende vloerbalken ondersteunen. Deze worden hier en daar ondersteund door stempels. Het geheel ligt op een betonnen fundering.

Zoals eerder aangegeven betreft het een vrijstaande semi-bungalow (zweeds), laagbouw, stenen gevels, houten verdiepingsvloer, betonnen uitbouw. De betreffende slaapkamer bevindt zich op de begane grond.

HOUTSOORT:
Ik ben mij ervan bewust dat vuren/grenen een zachte houtsoort is die snel kan 'tekenen'. Sommigen kiezen hier bewust voor omdat het de vloer meer diepte krijgt. Maar is natuurlijk persoonlijk. Wat ik me bij deze houtsoort afvraag is hoe de werking zal zijn wanneer de planken op triplex underlayment platen verlijmd worden. Evt de veer/groef vooraf wit gronden om bij werking blank hout te voorkomen.
Wat zou een goed alternatief zijn? Blank eikenhout? Duoplanken met x-mm eiken toplaag?

Bedoeling is in elk geval om de plankenvloer 2x te gronden met speciale grondverf die sterk is en bovendien het bloeden van hars (vergelen) blokkeert. Daarna 2x aflakken in RAL9010 met speciale lak (botenverf/vloerverf).

ISOLATIE:
Vwb isolatie twijfel ik nog een beetje of het überhaupt wel nodig is om te isoleren. Vloerverwarming is niet aan de orde. Bovendien zal er vast wel een mooi vloerkleed neergelegd worden.
Dampfolie daarentegen is weer wel van belang. Op de vloerbalken 125AV dampdicht folie, daarover underlayment platen, gevolgd door afwerkingslaag (grenen/eiken planken al dan niet verlijmd).

Twijfel stiekum nog steeds om wel/geen beton/anhydriet te storten ipv houten balken waar nodig te versterken. Maar geen idee of het zin heeft of MAX4 platen een goed alternatief zijn en of het met Anhydriet niet te kostbaar wordt..

Keuzes, keuzes, keuzes.. Feit is dat ik nu aan het opknappen ben en het bij voorkeur niet nog eens allemaal uit elkaar wil trekken!

Leuk man klussen.. :)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Isolatie heeft altijd zin. Je hoeft minder te stoken en het is comfortabeler.

Ik heb het al eerder gezegd: beton storten zonder de vloer te verstevigen heeft geen zin. Sterker nog: door het extra gewicht wordt het probleem juist groter.
 

Mpi74

  • #12
Wederom bedankt voor je nuttige tips! Ik trek vh weekend de plankenvloer eraf en bepaal dan wat het gaat worden.

Een vervelend dingetje is dat de wanden op de vloer geplaatst zijn en aan 1 kant de vuren planken 20cm uitsteken en op een vloerbalk rusten. Als ik deze planken ter hoogte van de wand afzaag moet ik dus sowieso een extra balk plaatsen om eea te verstevigen. Als ik ze laat zitten moet ik een underlayment plaat vinden van 20mm (de planken zijn 20mm). En die kan ik niet vinden. Het is allemaal 9, 12 of 18mm zo lijkt het.

Anyway, gaat vast goedkomen! Tnx
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
18mm gebruiken en ter plaatse van de aansluiting 2mm extra eronder leggen (stelplaatjes, of ijsstokjes ofzo)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu