Beton ciré - waar bestaat het uit?

Lelie

  • #1
Hallo forum,

Wellicht weet iemand iets over het product 'beton ciré'.
Een wand, vloer en aanrechtbladafwerking met een cementachtig materiaal.
Het wordt dun aangebracht, 3 a 4 mm, en waterdicht gemaakt met, zeep, was of impregneermiddel.
Het kan zelfs in de badkamer gebruikt worden, het lijkt op tadelakt.
We willen het zelf gaan maken aangezien het tamelijk duur is.

Weet iemand hier waar het uit bestaat en/of heeft er wel eens mee gewerkt?

Alvast bedankt.

Melvin

Melvin
 

H@ns

  • #2
Wel iets, ook wel eens met een soortgelijk product gewerkt maar zelf maken?
Lijkt me toch wat lastig als je geen ervaring hebt met cement e.d.

De basis voor een tadelakt-achtige afwerking is;
Kalk gemengd met marmerpoeder (maar daar ga je al; welk soort kalk? er zijn er namelijk erg veel)
Dan afwerken met een andere verhouding kalk-marmer.
Dan inwassen met zeepwas.
Dan polijsten met een speciale steen.
 

Pepjo

  • #3
Als je Frans een beetje goed is kun je via google een hoop info krijgen. Daar zie ik toch vooral vloertoepassingen, en verhalen van minimaal 40 mm dik.... Volgens mij schuren ze het, na het afwerken, met een kleurstof.
Nu maar hopen op een franse (klus)tolk :D
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Notre ami H@ns va traduire.... :P
 

H@ns

  • #5
Probeer dan eens de term "effect taddelakt" dat is een product dat speciaal voor wanden is ontwikkeld.
 

Lelie

  • #6
Bedankt voor de info zover.

Onze aandacht is zich nu meer op tadelakt aan het richten
We zijn druk bezig met informatie verzamelen en met het uitproberen van verschillende mixen. Via Franse sites zijn we ook al veel teweten gekomen.

Maar zoals H@ns al zei, bij tadelakt is het nog niet duidelijk welke soort kalk wordt gebruikt, hier willen wij dus achter komen.
Marmermeel, zeep, schuursteen hebben we al. Nu de kalk zelf nog.
Tadelakt is een natuurlijk produkt, in Marokko wordt het zelfde recept al 100-den jaren toegepast in badhuizen, dus iemand moet weten wat de juiste bestanddelen zijn (en het willen vertellen :) ).

Echter de afwerking/nabewerking is minstens zo belangrijk. Licht schuren met een harde vlakke steen, verdunde zeep aanbrengen, dit proces meerdere keren herhalen. De zeep geeft een chemische reactie met de kalk. Zo ontstaat er een zeer harde, water ondoordringbare 'huid' op de kalkstuc.

Bij beton ciré worden er meer (chemische) toeslagen toegevoegd, harders, plastificeerders e.d.
We zijn daarom meer geïnteresseerd geraakt in tadelakt.

H@ns of iemand anders: heb jij het zelf wel eens tadelakt toegepast?
 

H@ns

  • #7
Nee nog niet met het echte taddelaktwerk, wel met kant en klaar equivalenten.

Ik heb wel ergens wat recepten liggen voor de samenstelling van taddelakt en de juiste kalksoorten. Maar die moet ik eerst even zoeken, zodra ik de tijd daarvoor vind zal ik ze hier plaatsen.
 

Lelie

  • #8
Okee H@ns, je hebt de recepten ergens liggen, dat is heel mooi!
We zijn zeer benieuwd. :D
 

H@ns

  • #9
Ik zou hier nog even op terugkomen.

Welnu ik heb de recepten gevonden (ze lagen in Frankrijk waar ik toevallig dit weekend ben).
Het is echter nogal een verhandeling want er staat ook een duidelijke werkwijze bij omschreven. Mijn Frans is nogal roestig dus vertalen kost me nu even te veel tijd.
Wat ik wel kan doen is het hele artikel inscannen en dan naar jou mailen. Het is echt zeer waardevolle informatie al zul je wel hemel en aarde moeten bewegen om de ruwe materialen hier (daar :wink: ) in Nederland in te kopen!

De basis is in elk geval: één deel kalk CL90 (luchtkalk) en twee delen marmerpoeder. Het mengsel met water tot een pasta mengen; 5kg droge stof meng je met 3,5 liter water.
Dit is de basislaag, die in dikte van 3 tot 6 mm wordt opgebracht.
Daarna komt de afwerklaag van één deel kalk met een half deel marmerpoeder en naar wens 15 tot 20% pigment.

Enfin nu ga ik toch het hele verhaal vertalen en dat was niet de bedoeling..

Laat maar even weten of je het artikel wilt hebben en stuur dan een pb met je mailadres.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #10
Ik heb hier een boek liggen met een vijftal pagina's beschrijving over het aanmaken en verwerken van tadellakt. Ook in het Frans....

Wil ik dat van H@ns even vertalen?
 

H@ns

  • #11
Ik heb inmiddels een PB ontvangen met email adres dus ik ga mijn scanner maar eens onder het stof vandaan halen en lekker scannen..

Komt er aan!

@Mwdecor; Als je daar goesting in hebt graag! kunnen we het hier ergens plaatsen als verwijs materiaal. Mijn Frans boucheert vur gene meter :wink:
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #12
Stuur maar door Hans, kzal me er eens mee bezig houden....
Ik stuur je mijn e-mail adres via PB :P
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #13
Hallo,

Hierbij de vertaling van het tadelakt recept dat H@ns ons gestuurd heeft.
Het is vanuit het frans en er zitten hier en daar wat taal fouten.

Gaarne plaatsing in Tadelakt post.

Bedankt,

lelie



Gekomen van Marokko, tadelakt (of tadelack) is een oude techniek van muurbekleding. Men veronderstelt dat het in Marrakech werd ontwikkeld waar, bij gebrek aan marmer, het diende als geïsoleerde bekleding. Tadelakt werd gewoonlijk bij de wasruimten gebruikt, hammams en op de binnenlandse bodems. Schering en geschaatst, dit enduit bestond uit ter plaatste vervaardigde kalk, zonder ander toevoegsel dan de pigmenten die hem zijn kleuring geven.

Resultaat van een echte know-how, verleidt tadelakt door zijn warme kleuren, zijn natuurlijk aspect, eenvoudig en nochtans zeer subtiel. Al lijkt het vrij gemakkelijk om te verwezenlijken, tadelakt vereist niettemin een reële ervaring van de kalk, lange uren van aandacht en een goede voorraad "van olie van elleboog" als de ervaring u probeert, zal weten dat er verschillende voorbereidingsinkomsten bestaat, want elke handwerksman of binnenhuisarchitect hebben die ontwikkeld die het best voor de kalk past waarover hij en aan zijn techniek van toepassing beschikt.

De onderlaag voor alles
Welzijn van tadelakt hangt eerst van de natuur en de voorbereiding van de ondermuur af. De ideale onderlaag is een pleisterlaag van mortel van kalk zoals op een oude muur in bakstenen of in stenen. Als, bij de restauratie, de stenen werden bloot gezet, een gobetis en een lichaam van taloché enduit toepassen (Kaldor van Strasservil). Tadelakt zal de afwerkingslaag vormen.

Op gipsblokken evenals met verf bedekte muren (behalve glycéro schitterend en zijdeglans dat men zal moeten verwijderen met schuurpapier) de onderlaag een fix-middel aanbrengen (Sous-Couche Les Trois Matons, Barol van Sikkens of Unifond van Strasservil vervolgens een laag van Kaldor). In dit geval het is niet noodzakelijk om de steun te bevochtigen alvorens de versiering te creëren.

Als het om een bedekte muur van een oude pleisterkalk gaat, goed de oppervlakte moeten stofzuigen en een laag van schermutseling toepassen die onder degenen wordt gekozen, die een goede doorlatendheid want de oude muur aanbieden blijven ademen. Men zal in dit geval de ondermuur moeten bevochtigen voor de eerste laag van tadelakt. Het cellulaire beton heeft geen behoefte aan bijzondere voorbereiding want zijn korrelige oppervlakte en zijn poreusheid voldoen om de coating te blijven steken. Daarentegen het is absoluut nodig de oppervlakte overvloedig te bevochtigen, de vorige dag vervolgens enkele uren alvorens de toepassing van de kalk te ondernemen.

De behandeling.
Ziehier een haalbaar procédé van tadelakt met de producten van de handel. Het deeg moet de vorige dag voorbereid worden. Zij bestaat uit een volume van kalk CL 90 (luchtkalk bij Bouwmaat) of NHL 2 (natuurlijke hydraulische kalk) en twee volumes van marmer poeder (Socli). Tot een vrij sterk en zeer plastisch deeg nat maken verkrijgen (3,5 tellen 1 van water voor 5 kg poeder).

De te versieren muur moet een zekere poreusheid en een oppervlakte hebben die het mogelijk maakt om de coating te blijven steken. Op deze goed bevochtigde ondermuur een eerste laag van 3 tot 6 mm toepassen. Zodra deze eerste doorvaart zijn nemen heeft gedaan, een tweede laag met mortier toepassen doet van een volume van kalk CL 90 of NHL2, 0,5 volume van poeder van marmer en 15 tot 20% van pigment volgens verlangde naar teinte (aandacht om de pigmenten goed te wegen om verkregen teinte te kunnen voortbrengen).

Talocher deze tweede doorvaart om goed égaliser de dikte vervolgens, zodra zij begint hard te worden, ferrer de oppervlakte met een spatel. Door de coating vast te drukken, men sluit de barsten. Wanneer coating harder wordt, de oppervlakte werken, en in het bijzonder de barsten, met het rolletje door per concentrische beweging te handelen om zich ze opnieuw te sluiten.

Door te drogen, coating wordt duidelijk duidelijker en talrijke haarbarstjes blijken. Wacht tot het droog is voordat de zwarte zeep toe te passen opgelost in water (de lijnolie die hij bevat neemt aan de dichtheid van tadelakt deel). De zeepspons op kleine oppervlakte voorbijgaan. Opnieuw aan het rolletje werken door druk uit te oefenen iets meer sterk en door op de barsten te wijzen die geleidelijk zullen verdwijnen.

Eens droog, presenteert tadelakt een fluweelachtig aspect maar men kan hem een satiné afspiegeling geven door op de zachte doek een witte was toe te passen. Lustrer aan de wollen doek om de glans te accentueren.

Geheim van de vakman.
Olivier Trillion van vennootschap Blue Déco werkt met techniek en ingevoerde materialen van Marokko.
Hij onthult ons zijn know-how.

Waar hebt u de techniek van tadelakt ontdekt?
- Enkele jaren geleden ik heb verschillende maanden in Marrakech verbleven. Het is bij een maallem (een meester-handwerksman) dat ik om tadelakt heb leren vervaardigen en toepassen, vervolgens om het te werken met een rolletje/ ronde steen. Door aan verschillende bouwterreinen deel te nemen, zeer verschillend, ik heb me aan deze techniek ingereden.

De kalk die u gebruikt komt direct van Marokko. Kan men een tadelakt met kalk verwezenlijken die die men in Frankrijk vindt?
- Er bestaat, voorzover ik weet, geen Franse kalk die dezelfde kenmerken heeft als die, die ik van Marrakech laat komen. Deze kalk van korrelig aspect is waarschijnlijk meer nabij aan een natuurlijk hydraulische kalk. Zij bevat poeders en kleine minerale glanzen die hem een beetje grijze teinte geven. Zij is waarschijnlijk niet zuiver maar het is nochtans met haar dat men een tadelakt kan verkrijgen, zoals hij in Marrakech wordt gedaan! Er bestaan niettemin inkomsten van tadelakt waar de kalk uit de handel met marmer poeder wordt toegevoegd.

De toepassing van coating lijkt vrij eenvoudig! Wat is het die de techniek zo ingewikkeld maakt?
- Goed gedoseerde coating is vrij gemakkelijk van toepassing. Men moet echter de gewoonte hebben om over de muur een dunne laag en van regelmatige dikte uit te spreiden. Dat wat minder duidelijk is, het is te weten wanneer coating moet glad gemaakt worden. Men kan aan bepaalde plaatsen beginnen te nemen terwijl tien centimeters verder, het is nog niet klaar is. Aangezien de kalk op verschillende wijze volgens de aard van de steun en de kamertemperatuur reageert, de tijd van opdrogen is zeer onregelmatig en bijna onmogelijk om te voorzien! Alles is het vraagstuk van opmerking en ervaring

Wat is het die aan tadelakt zijn geïsoleerd karakter geeft?
- Men zegt terecht dat het de toepassing van het zeepwater is dat de dichtheid doet, maar natuurlijk moeten er geen barsten zijn. Het is daar nog een vraag van oog en know-how. Glad wrijven schakelt de gaten uit en de barsten erg door enduit maar van anderen compactant kunnen bij het drogen ween verschijnen. Het nauwer aanhalen aan het rolletje en de zwarte zeep maakt het mogelijk om de materie te verplaatsen die deze spleten zal reboucher. Bij deze vrij lange etappe, uitgevoerd door kleine oppervlakte, het oog moet even oplettend zijn als het oor want de geluidshinder van het rolletje op enduit dient eveneens om de zones te ontdekken die moeten retravaillées.

Als ik op uw talenten van "tadelackeur" wil een beroep doen hoeveel tijd u moet men om een bouwterrein te verwezenlijken en hoeveel dat me zal kosten?
- De duur van een bouwterrein hangt van vele dingen af. Eerst van de aard van de onderlaag: menmoet bijna altijd een laag van schermutseling op basis van kalk toepassen. Wanneer laatstgenoemde zeer droog is, ik werk door delen van muur om zeker te zijn de etappe in de dag te kunnen beëindigen want de opleving zijn delicaat. Ik pas de eerste laag toe die ik onmiddellijk vervolgens taloche, zodra zij begint te nemen pas ik de tweede laag in dezelfde dag toe. Het nauwer aanhalen aan het zeepwater gebeurt minstens 24 uur later. Vervolgens vat ik het volgende deel aan. Voor 50 m² muur, men moet 10 tot 15 dagen tellen en de prijs variëert rond 200 €/m² volgens de omvang van het bouwterrein.


1. De voorbereiding van mortier doet zich de vorige dag. Men moet 3 kg kalk per m² in twee lagen tellen. Voor 5 kg kalk opgeteld van pigment voegt men ongeveer 3,5 liter water toe. Tot roeren tot een vrij plastisch deeg verkrijgen en goed de mix voor toepassing mengen.

2. De muur heeft van te voren een pleisterlaag op basis van kalk ontvangen (Strasservil). Engrener de oppervlakte alvorens met de eerste doorvaart te beginnen. Mortier wordt glad uitgespreid, hij vormt een regelmatige laag van ongeveer een 5 mm.

3. De coating is vervolgens aangebracht om het oppervlak glad te maken. Zodra deze eerste laag is gezet brengt men een tweede laag coating aan om goed te egaliseren de dikte vervolgens plastert men opnieuw.

4. Wanneer de coating begint hard te worden, de nog een beetje vochtige oppervlakte glad maken met een spatel. Deze verrichting maakt het mogelijk om opvullen de eerste barsten en de kleine gaten gevormd door de luchtbellen.

5. Wanneer de coaitng niet meer onder de vinger markeert, men begint met het nauwer aanhalen aan de steen. Die hier gebruikte steen werd gekozen vanwege zijn vorm die goed in hand ligt. Men snijdt hem in twee en vervolgens gepolijst men het met schuurpapier. Het werk vindt plaats door concentrische bewegingen zonder te duwen. De barsten sluiten zich opnieuw en door het slijpen wordt het oppervlak geleidelijk fluweelachtiger.

6. Het zeepwater wordt aangebracht op de droge coating. De zeep die in Marrakech wordt gebruikt, is op basis van olijfolie maar men kan net zo goed zwarte zeep gebruiken die lijnolie bevat (Castorama, Leroy Merlin). Kleine oppervlakte doordrenken in deppend met een schuimende spons.

7. Het zeepwater dringt snel in de barsten door die in meer donkere teintes krijgen. Men moet dan opnieuw beginnen met de steen door enigszins meer druk uit te oefenen dan op een verse laag.

8. Volledig droge tadelakt biedt een mooi fluweelachtig aspect. Om een enigszins zijde-achtig oppervlakte te krijgen, past men een witte was die, zonder de kleur van de coating te veranderen, volledige dichtheid geeft.

A. Verwezenlijkt in ruit van pleisterkalk is dit lage meubel, zoals de muur, versierd van een tadelakt gele ocre die een afwerkingswas enigszins zijde-achtig. Implementatie Blue Déco.

B. Kleur Havana van Italië voor deze schort van badkuip die in ruiten van Siporex wordt verwezenlijkt. Het is in het licht van 's avonds dat tadelakt heel zijn reliëf neemt. Blue Déco.

Elisabeth Delaigue.
 

H@ns

  • #14
Marc je ben veel te bescheiden :wink:
Klasse!!
Ik ga er wat foto's bij knutselen en dan hebben we een leuk artikel voor op de site.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #15
Euh....ik ben er nog niet aan begonnen, alle lof gaat naar lelie.

Hier en daar ( ik heb het eens diagonaal doorgenomen) zitter er nog wat computervertaalfoutjes.

Ik ga er (hopelijk) dit weekend aan beginnen!
 

Klusidee ralf

Administrator
Admin
  • #16
Goed idee mannen! Wordt absoluut een leuk artikeltje!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu