Bauknecht WA 9660 centrifugeert niet meer.

Jupke

  • #1
Een lange post. Hopelijk schrikt het niet af, ik wilde gewoon in 1x volledige informatie geven, waarvan ik als leek denk dat hij nuttig is.

Wasprogramma wordt wel afgemaakt, maar er wordt niet gecentrifugeerd. Het lijkt erop dat hij het wel probeert, maar dan tot de beslissing komt dat hij niet genoeg vermogen heeft of dat alles niet stabiel genoeg is. (hij probeert op toeren te komen, naar mij bescheiden mening)

Ik weet niet zeker hoe dat ding aan de voorkant rechtsonder heet (soms zit daar weleens een paperclip in vast, dan centrifugeert hij ook niet) maar dat lijkt er nu goed uit te zien: er zit in ieder geval niks in vast.

Als ik na een wasprogramma (dus zonder dat er gecentrifugeerd is) het slangetje open dat ook rechtsonder naast dat ene ding zit, dan komt er nog een klein beetje water uit (ik schat een volle mok).

Een week geleden leek hij ook al niet te centrifugeren, maar hij deed het toen met minder was wel weer. Ik weet niet meer zeker of hij toen wel afpompte. Ik meen me te herinneren dat er ook een keer nog een laagje water in stond (maar dit weet ik dus NIET zeker meer). Nu pompt hij keurig af.

Een (ander?) probleem is dat hij op stand "wol centrifugeren" niet afpompt (de was is dan in ieder geval doorweekt). Ditzelfde probleem doet zich voor met het wasprogramma "fijne was". Dit probleem deed zich echter al veel langer voor, maar ik besteedde er geen aandacht aan omdat ik toch nooit wol of fijne was programma draai.

Ik heb het forum doorgezocht en zit zelf te denken aan de koolborstels.

Ik heb geprobeerd de voorplaat er af te pakken, maar dat lukt niet. Als ik alle schroeven los maak, dan zit de voorplaat nog steeds vast aan de rubberen ring. Wel kon ik de voorplaat ver genoeg naar voren krijgen om het deurslot van de voorplaat af te monteren en te bekijken. Ik kon daar geen scheur oid in ontdekken. De voorplaat heb ik maar weer teruggeplaatst, want ik was bang dat het rubber zou scheuren of dat de slang die het wasmiddel in die rubberenring moet laten vloeien, los zou laten.

Ik heb nu de achterkant losgemaakt en kan de motor zien hangen. De v-snaar zit nog goed en slipt niet. Ik kan echter van deze kant de koolborstels niet eraf halen, zonder de gehele motor los te schroeven (en die zit ook weer aan veel kabels vast, die zich ook niet makkelijk laten verwijderen.

Voordat ik verdere aktie onderneem en riskeer dat ik iets niet meer in elkaar krijg, zou ik graag wat advies krijgen.

Kan de voorplaat er misschien wel af op een andere manier? Zie ik een andere mogelijke oorzaak over het hoofd?

Aan de achterkant zie ik nu dit:


Ik heb van een kant een foto van de koolborstel kunnen maken
door een camera in de wasmachine te stoppen:


De borstel van de andere kant krijg ik niet goed gefotografeerd, maar ik neem aan dat ze gelijk slijten (toch?).

Alvast bedankt enige hulp.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Volgens mij moet u de motor er uithalen.

Co, Henny of W.A. Vijn ??
 

Henny

  • #3
Als de dit type geen bodemplaat heeft, dan kunt u de machine schuin naar achteren plaatsen en zo de koolborstels van onderaf los schroeven.
Voor het demonteren van de motor, dient u aan de achterzijde te zijn.
Aan de motor zit een grote steker en een aarddraad. Steker past er maar op een manier op.

Als u de voorzijde wilt demonteren dient u de metalen ring (met veer), welke om de manchet zit, er met een platte schroevendraaier af te halen.
(oppassen dat u het rubber niet beschadigt)
Vervolgens haalt u de buitenrand van het manchet los van het front.
 

Jupke

  • #4
Bedankt voor de antwoorden en tijd die jullie al in mijn vraag gestoken hebben. Vandaag ben ik niet thuis, maar vanavond ga ik verder klussen.

Er zit (helaas) wel een bodemplaat aan de onderkant, dus de machine achterover kantelen en zo de borstels verwijderen zal niet lukken.

Ik denk dat ik de motor via de achterkant ga losmaken om zo de borstels te kunnen bestuderen. De metalen ring met veer losmaken lijkt me wel te doen, maar het later weer in elkaar zetten lijkt me lastig.

De resultaten zal ik vanavond plaatsen.

PS.
Mocht er nogmaals iemand antwoorden: van mij mag je me gewoon met je en jij aanspreken :-)
 

Co de Witgoedman

  • #5
Het beste kunt u via de voorzijde werken, de manchet zit met een knelband met een veer om de omgevelde voorkant. De 2 schroeven van het deurslot dient u ook los te halen.

Oorzaak zit m.i. niet in de borstels, de collector ziet er glad uit, een mogelijke andere oorzaak is een vervuiling in de witte pijp die van de ondervoorkant van de trommel naar rechts weggaat en overgaat in een dunne slang.

Een andere oorzaak kan ook het deurslot zijn.
 

Jupke

  • #6
Co de Witgoedman schreef:
Een andere oorzaak kan ook het deurslot zijn.
Die heb ik er al uit kunnen halen en lijkt me niet de oorzaak. Tenminste ik kan geen visuele schade ontdekken. Maar dit is dan de eerste keer dat ik een deurslot in mijn handen heb. :wink:



 

Jupke

  • #7
Co de Witgoedman schreef:
Het beste kunt u via de voorzijde werken, de manchet zit met een knelband met een veer om de omgevelde voorkant. De 2 schroeven van het deurslot dient u ook los te halen.
Ik wil niet als een complete nitwit klinken, maar ik kan die knelband niet vinden.
De voorkant heb ik weer los gemaakt en ik heb aan de kant waar het wasmiddel via een slang de trommel in gaat ongeveer 1 centimeter speling, aan de andere kant wat meer en daar zie ik dit aan de binnenkant (als ik dus een foto maak tussen de voorplaat en de rest van de wasmachine):



of moet ik aan de voorkant het rubber omslaan om bij de knelband te komen? ik heb hier al voorzichtig aan getrokken, maar dat lijkt me nogal vast te zitten.



Waar kan ik ergens de knelband vinden? Of zie ik iets over het hoofd?
 

Co de Witgoedman

  • #8
Onderste foto, om de grijze rand , vlak tegen de frontplaat, zit een spanveer, deze is los te halen.
 

Jupke

  • #9
Ik zag aan een kant van de motor flinke vonken bij de koolborstel, bij het normaal draaien van de trommel (dus nog niet eens bij het centrifugeren). Het lukte de machine nog wel met een paar sokjes te centrifugeren, maar niet met een grotere was. Al met al dus steeds meer aanwijzigingen dat het toch de koolborstel(s) zijn.

Ik kreeg de rubberen rand toch niet goed los en heb besloten om via de achterkant de motor er uit te halen.

Zo zien een van de 2 borstels er uit:


Ze steken nog 0,5 respectievelijk 0,7 cm uit de houder (gemeten tot aan de spitse punt: dus het langste stuk). Erg hard worden de borstels niet meer op het koper van de motor gedrukt.

Ik ga de borstels dus vervangen en zal mijn bevindingen ook weer posten.

Voor iedereen die dit leest: een handig tip (tenminste dat vind ik). Maak foto's van apparaten/onderdelen die je uit elkaar haalt. Het maakt de uitleg van je probleem makkelijker, maar nog belangrijker, als je later problemen hebt met het in elkaar zetten, dan kun je altijd nog terug kijken op je foto's. :cool:
 

Jupke

  • #10
Het lijkt gelukt. :D

Bij een lokale winkel 2 nieuwe koolborstels met houder gekocht voor 21 euro. Nadat ik vertelde dat ze op internet inclusief verzendkosten ook voor die prijs te vinden waren: wat ook zo is.

Ik heb mijn eerste 3 wasjes weer gedraaid en alles lijkt prima. De borstels vonken niet meer.

Wel ruik ik iets van een elektrisch geur. Een geur die ik herken van mijn bestuurbare auto van vroeger: als ik van vol gas vooruit naar achteruit ging. Ik hoop dat dit komt omdat de borstels nog nieuw zijn en nog niet helemaal goed contact maken en wat ingeschuurd moeten worden door gebruik.

Bedankt voor alle tips !
 

Co de Witgoedman

  • #11
Klopt , moeten even inlopen. Netjes gedaan hoor :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu