Bauknecht vaatwasser kortsluiting aansluiting heater

Danielvanp

  • #1
Hallo allen,

Een week geleden vloog de stop er tijdens het draaien van de vaatwasser uit en was er een lichte brandgeur. Omdat we nog niet wisten dat de vaatwasser het probleem was (er stond meer aan), heeft deze daarna nog wel gedraaid. Hij deed het wel, maar bleef koud. Bij inspectie zag ik dat de aansluiting bij de heater (bleckmann pc47) duidelijk de oorzaak is geweest (zie foto). Ik vermoed dat er in deze aansluiting of in de heater zelf kortsluiting is ontstaan, ik heb dus de neiging om in ieder geval de heater te vervangen. Nu is mijn vraag: is er een kans dat er ook elders (bijvoorbeeld op de printplaat) iets is doorgebrand waardoor ik aan het vervangen blijf voordat de vaatwasser weer werkt en hoe kan ik dit checken?
Bedankt voor het meedenken!

Groet Daniël

2021-06-10 13.57.04.jpg
 

Lampje45

  • #2
Zoals ik het nu kan beoordelen op afstand zou de schade nog wel eens mee kunnen vallen.
Ik denk dat de verbinding tussen het verwarmingselement en de kabel slecht is geweest.
Dan krijg je de lokale hitteontwikkeling bij de grotere vermogens en wordt het water niet verwarmt, maar de stekker. Je zou eerst je element eens door kunnen meten en de klemmen inspecteren. Er zou een verwarmingsrelais een klap mee hebben kunnen krijgen. Maar dat verwacht ik eerlijk gezegd niet.
Wel blijft bij mij de vraag staan? Is deze verhittingsplek zichtbaar geworden, omdat je gedwongen bent om er naar te kijken, maar niet de oorzaak is van het springen van de zekering? Want dan ligt hoogstwaarschijnlijk dan wel aan het element. Als het dus een echte kortsluiting is geweest dan kan een relais daar ook een tik van krijgen.
 

Danielvanp

  • #3
Nadere inspectie van het stekkertje levert wel een duidelijk beeld op dat het probleem inderdaad in de stekker zelf heeft gezeten, zie foto. Mijn vriendin (zij was thuis toen het gebeurde) herkende ook duidelijk de brandgeur aan de stekker. Zou simpelweg het vervangen van de stekker dan voldoende kunnen zijn? En wat voor stekker is dit precies?

2021-06-12 11.11.51.jpg
 

Danielvanp

  • #4
Als ik het element doormeet meet ik een weerstand van 23,8 Ohm, is dit een beetje een normale waarde? Zie behalve in de stekker weinig bijzonderheden aan het element zelf.

2021-06-12 11.27.04.jpg 2021-06-12 11.27.07.jpg
 

Lampje45

  • #5
Die waarde lijkt me vrij normaal want als ik het grofweg reken uit mijn hoofd dan trekt hij rond de 10 A, dan zou dit staan voor een 2200 watt, niet vreemd voor een verwarmingselement
maar ook de aansluiting van het element is verbrand en ik betwijfel of je dit onderdeel los kunt krijgen, want het lijkt vast gepuntlast te zijn aan het element. Ga er eens mee naar de onderdelen winkel, misschien hebben zij een oplossing
 

ABCDE

  • #6
Gemeten bij welke testspanning?
 

Danielvanp

  • #7
Beetje een late vervolg reactie maar dank voor het meedenken tot zover! het element heeft een vermogen van 2040W, dus met een beetje meetonnauwkeurigheid komt dit heel behoorlijk in de buurt. ABCDE, wat bedoel je precies met je vraag? De weerstand is +-23,8 Ohm, lijkt me onafhankelijk van de spanning (is overigens 230V volgens de unit zelf).
Ben inmiddels bij de witgoed zaak geweest, zij adviseerden om de stekker te vervangen met 2 vlakstekkertjes, de aansluiting op het element leek hen nog prima. Waar ik nu tegenaan loop is het opnieuw waterdicht maken van de aansluitingen. Ik heb hiervoor deze: https://www.iq-parts-shop.com/nl/oetiker-1-oor-ashoesklemmen-159.html klemmen gekocht + bijbehorende tang, omdat standaard huis tuin en keuken slangklemmen te breed zijn (ruimte voor de klem op de rubber slangen is +-7mm). Bij het opnieuw inschakelen van de vaatwasser lekken echter alle aansluitingen.
Ik heb de klemmen zo goed mogelijk voorgevormd en met de tang aangetrokken. Is er een stap die ik mis om het geheel goed waterdicht te maken?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #8
Krimpkous en klaar
 

Danielvanp

  • #9
Ik denk dat mijn vraag niet helemaal duidelijk is. Het gaat niet om het waterdicht maken van de elektrische aansluiting maar om de aansluiting van de slangen op en van de heater naar de andere onderdelen van de vaatwasser, zie foto voor een voorbeeld.

IMG_20210626_142742.jpg
 

ABCDE

  • #10
Zaten dat type klemmen er voorheen ook al op? Volgens mij zit de hele boel los als ik zo naar de foto kijk, dus logisch dat het lekt.

Danielvanp schreef:
De weerstand is +-23,8 Ohm, lijkt me onafhankelijk van de spanning
Incorrect. Isolatiefout in element kan op testspanning van 1V normale waarde geven en op 230V fors lagere weerstand.
 

Danielvanp

  • #11
De oude klemmen lijken hier op, dacht dat ze het zelfde waren maar zie nu op de foto die ik nog heb (de oude klemmen zelf heb ik al weggemikt) dat er wel een verschil in zit, wellicht eerder dit type https://www.iq-parts-shop.com/nl/oetiker-1-oor-ashoesklemmen-109.html. Zou dit verschil kunnen maken?
Weerstand wist ik niet, goed om te weten. Enige manier om er achter te komen lijkt me proberen? Iig is de prioriteit nu om de boel weer waterdicht te krijgen. Heb gebrobeerd om de klem nog wat meer aan te trekken maar hierdoor gaat de slang juist verder open staan bij het oor (mogelijk hier dus toch een probleem met deze klemmen, in het andere type zit het oor niet direct op de slang).

2021-06-14 14.59.32.jpg
 

Lampje45

  • #12
ABCD schreef:
Incorrect. Isolatiefout in element kan op testspanning van 1V normale waarde geven en op 230V fors lagere weerstand.
Deze opmerking slaat natuurlijk nergens op.
Ten eerste werken de meeste multimeters met een meetspanning van 9 volt.

Maar dat is hoofdzakelijk gedaan omdat halfgeleiders een drempelwaarde hebben, voordat ze gaan geleiden.

En het gaat hier niet over isolatieweerstand, maar over de weerstand van een verwarmingselement.
En niet de isolatieweerstand.

Met dit soort opmerkingen probeer jij de wet van ohm om zeep te helpen.
Je haalt wel 2 zaken helemaal door elkaar!
Een weerstand zal niet anders worden, als een meetspanning anders wordt, want de formule U=IxR blijft gewoon bestaan.
Ja, de stroom zal minder worden, maar dat is vanwege de veranderende spanning. Maar de weerstand verandert echt niet.

En ja, koud zal een verwarmingselement een iets andere waarde hebben, alsdat hij warm is.
Maar dat heeft ook niets te maken met de meetspanning, maar met de positieve temperatuurscoefficient van het weerstandsmateriaal.
 
Laatst bewerkt:

Lampje45

  • #13
Dit soort klemmen kunnen niet goed werken, want er zal altijd een vouw ontstaan, die zal gaan lekken.
Dan zou ik nog liever een goede kwaliteit Tyrap gebruiken
 

ABCDE

  • #14
Nee Lampje, jouw opmerking slaat nergens op. Een verwarmingselement dat gaar is kan veelal bij een lagere spanning nog prima werken. Even de multimeter er op zetten zegt dan ook niet zo veel.
 

Lampje45

  • #15
Gewoon vol blijven houden. Ik loop te lang mee in dit vak. Maar maak dat een ander maar wijs.
 

ABCDE

  • #16
Feiten geven niet om de lengte van jouw leven.
 

Lampje45

  • #17
Daniel, Je hebt de verkeerde klemmen te pakken.

Je moet deze hebben.
eriks-slangklem-fixxed-ecs-ss304-w4.jpg
oetiker-1-oorklem-RVS-met-binnenring-10-3-12-3mm-OET-12-8-md40-03-15430.jpg
 

Danielvanp

  • #18
Dat ziet er inderdaad uit alsof het zou werken, dankt voor de tip! helemaal die 2e lijkt me perfect. Ik kan deze zelf niet zo gauw vinden met de juiste diameter (het gaat om 3 plekken, +-32, 36 en 47mm), meeste zijn een stuk kleiner. Ik zoek nog even verder...
 

Danielvanp

  • #19
https://www.iq-parts-shop.com/nl/as...-wormschroefklem.html?id=229664231&quantity=1 zou zoiets ook werken? Binnenzijde wel weer een onregelmatigheid.
Of dit:

tiewrap trouwens even geprobeerd, werkt beter dan de huidige klem maar wel wat gevoelig voor lekkage bij de opening. Dus probeer nog een betere optie te vinden
 
Laatst bewerkt:

Lampje45

  • #20
Een takeling met RVS of koperdraad misschien?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu