Badkamermeubel zelf maken

Frederik

  • #1
Hallo,

Ons budget is een beetje opgedroogd, dus ik zou zelf een badkamermeubel willen maken waarin van links naar rechts twee kastjes (met bovenaan inbouw-wastafel), een droogkast en een wasmachine ondergebracht zijn (afbeelding ingestuurd).

Het geheel is bedekt met een zelfgemaakt dekblad (recht afgesneden) dat links een hoek maakt naar de grond en rechts eindigt in de muur. De afmetingen zijn: lengte 240 cm (op de afbeelding staat 260 maar dan kom ik in de problemen met materialen), breedte 75 cm, hoogte 95 cm (maar kan desgewenst minder).

Ik dacht hierbij alsvolgt te werk te gaan:
  • Aansluitingen leidingen voorzien;
  • Twee keukenkastjes kopen zonder front (bij dat Zweedse warenhuis) + plinten;
  • In zelfde winkel eveneens aanschaf van twee tussenpanelen voor naast de wasmachine en droogkast (voor deurtjes aan te bevestigen);
  • De twee machines links tegen de muur plaatsen, links geflankeerd met tussenpanelen (ev. plinten als dat past)
  • Links daartegen de kastjes met plinten plaatsen
  • Twee gaten maken in de kastjes voor de lavabo's
  • Het geheel afdekken met een gelakte of geoliede multiplex, MDF of andere plaat, waarin eveneens gaten zijn voorzien voor de lavabo's. Deze plaat begint rechts bij de muur en is zijn eigen dikte langer dan de kastjes (helt dus links enkele cm over).
  • Dezelfde plaat (met zelfde behandeling) verticaal tegen het meest linkse kastje plaatsen onder overhellend stukje van bovenplaat (gelijmd of van binnenuit bevestigd), de overgang tussen beide wat afwerken (ev extra laag lak, ...)
  • Dezelfde plaat verzagen tot frontjes (=deurtjes), lakken (of andere behandeling geven) en voor kastjes plaatsen
  • De lavabo's + aansluitingen plaatsen en afwerken met silicone
Vraag is nu:
  • Lijkt dit een redelijk plan?
  • Welk materiaal zou ik best gebruiken voor het dekblad? Ik heb gedacht aan multiplex of MDF.
  • Welke type lak moet ik hiervoor gebruiken (krasvrij? waterdicht? ...).
  • Kan ik multiplex ook vernissen, olien of een andere behandeling geven die de textuur van de bovenste houtplaat behoudt?
  • Heeft iemand al geexperimenteerd met zulks? (ik houd eerder van strakke design).
  • Zijn er vernisbare houtsoorten die massief te koop zijn op zulke lengte + breedte en meevallen in prijs (50-100 EUR)?
Alvast bedankt,
Frederik

Een tekening van het hele idee vindt u hier
 

Kees61

  • #2
Dag Frederik,

Het ontwerp is wel goed hoor.
MDF is te koop in de maat 305x153, multiplex in de maat 310x153
Je kunt uit zo'n plaat mooi het blad halen met de wangen.
Ik zou daar een dikte van 25 mm voor nemen of 30 mm, dat geeft een solide blad. Je kunt het met verbinders in elkaar zetten. Zo kan je het nog makkelijk losmaken als alles op maat is, om het te schuren en af te werken.

Multiplex is veel duurder dan mdf, dus als het budget het niet toelaat dan is mdf ook goed te gebruiken. MDF is ook sneller mooi glad af te werken dan multiplex. Ik zou dan ook wel de onderkant van het blad een keer lakken en de achterkant want mdf kan niet goed tegen vocht.

Ik zou 2 komponentenlak nemen om het af te werken of parketlak. Als je de eerste keer alles dun in de lak zet en als het droog is, even glad schuurt, dan zuigt het de volgende keer niet meer op. Er zit dan een huidje op. Ik denk dat je wel een paar liter nodig hebt en dat kost ook geld.

Vooral de bovenkant van het blad moet je goed lakken. Er zijn ook werkbladen te koop. Ik weet niet hoe breed ze bestaan, maar van Duropal zijn ze 410 cm lang en 90 cm breed te koop. Je kunt het kopen met een waterkering aan 1 kant. Eventueel kan je uit het reststuk de linker zijkant maken, alleen is de onderkant van zo'n werkblad niet mooi afgewerkt. Je zal er niet zoveel van zien omdat er kastjes tegenaan staan.

Ik houd er zelf niet van om dingen in de olie te zetten. Dat moet je regelmatig bijhouden.

Massieve bladen zijn nog duurder. Ik denk eerder aan 100 euro per vierkante meter en nog duurder, afhankelijk van de houtsoort.

Laat het blad iets meer oversteken dan gelijk met de linker zijde, dat is netter. Je kijkt anders al snel bovenop de zijkant als deze er iets buiten steekt.

Ik zou over de hele lengte een bodem plaatsen met (verwijderbare) plint, dan schop je niet tegen de apparaten en kastjes aan. Een lange plint staat netjes. De plinten van de kastjes kan je dan vergeten. Zo'n bodem kan je bijvoorbeeld van wit gemelamineerd mdf maken. Eventueel maak je daar zelf ook de kastjes van, dan zit je niet vast aan de hoogte van bestaande kastjes.
 

Frederik

  • #3
Dank voor het snelle en uitgebreide antwoord! :D

Indien ik MDF neem, koop ik dan best waterbestendige of speelt dat geen rol vanwege de laklaag? Is er iets speciaals waar ik op moet letten bij de keuze van de lak? Hij moet uiteraard waterbestendig zijn, maar zijn er bv. samenstellingen die een betere slijtvastheid hebben dan andere?

Frederik
 

H@ns

  • #4
Er zijn krasvaste lakken maar ik zou het blad toch zeker niet uit MDF maken! Watervaste MDF zou nog kunnen maar die is er niet standaard in dikkere maten dan 18, althans niet in de bekende bouwmarkten.

Een opdikrand is dan misschien een optie.

Als je het kastje zelf niet van watervast materiaal maakt overweeg dan om hem vrij van de vloer te houden, dus geen plint maar loze ruimte onder je kast.
De meeste vochtproblemen ontstaan door capilaire werking aan de onder en achterzijde (waar het meubel de vloer/wand raakt)
 

Kees61

  • #5
Frederik schreef:
Indien ik MDF neem, koop ik dan best waterbestendige of speelt dat geen rol vanwege de laklaag? Is er iets speciaals waar ik op moet letten bij de keuze van de lak? Hij moet uiteraard waterbestendig zijn, maar zijn er bv. samenstellingen die een betere slijtvastheid hebben dan andere?
Ik denk dat ieder merk lak wel verschillende kwaliteiten maakt.
Zelf gebruik ik tweecomponentenlak op polyesterbasis. Als iemand een deuk in het werk stoot dan gaat de lak gewoon met de deuk mee zonder te barsten. Op zoiets zou ik wel letten, omdat het toch ook een soort werkblad is voor bij de wasmachine :).

Watervast MDF is groenig van kleur. Misschien bestaat het ook nog in 22 mm dikte maar dat kan je bij de meeste houthandels wel navragen. Je moet ook daarvan de kopse kanten goed lakken. Eventueel kan je ook 18 mm dikte gebruiken en aan de voorkant een opstaande rand er aan verstekken.

Daarachter kan je een kokerprofiel verbergen om het blad stijver te maken. De achterkant van het blad kan je op een aluminium hoekprofiel aan de wand bevestigen . Dan frais je aan de voorkant een mooie ronde kant aan het blad.

Het ligt er maar net aan hoeveel je wilt uitgeven voor een blad. MDF is vochtgevoelig dus je moet het rondom goed in de lak zetten. Het blijft moeilijk om voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten :-D

Delen die op de grond staan kan je voorzien van een multiplex plint. Je kunt ook een strook multiplex onderaan mdf lijmen (voor de wangen).
Maak voordat je begint te zagen eerst een goede tekening met precieze maten er in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu