Automatisch ontluchtingsventiel vervangen

Dfranken

  • #1
Beste allemaal,

Ik sta op het punt om mijn automatische ontluchtingsventiel te vervangen van mij Vailiant VHR 18-22 C, maar ik zit met een probleem.

Het zit zo; de kap is er al vanaf. Toen zag ik het automatische ontluchtingsventiel in kwestie zitten.
(die hoognodig vervangen moeten worden zoals je kan zien :shock: )

Nu dacht ik dat ik gewoon een steeksleutel er tussen kon krijgen om hem los te draaien, maar dat ging niet omdat de brander er heel dicht naast zit

Toen dacht ik; ik draai gewoon die pomp los. De bovenste moer los en de onderste moer los, maar dat ging niet echt makkelijk. Teneerste draait de pomp mee als ik aan de moer draai, en hij is loeiheet. Ik verbrand nog net niet m'n handen...

Volgens mij omdat hij net heeft gedraaid voor de verwarming of iemand heeft heet water getapt.

Nu is mijn vraag; heeft iemand tips of een simpel stappenplan om het onluchtingsventiel te vervangen?

Tot nu toe heb ik het volgende bedacht :idea: :

1. Ff een tijdje de ketel uitzetten zodat die niet gaat draaien bij warmtevraag(uurtje voldoende denk ik?).
2. Water toevoer uitzetten naar de ketel (niet de hoofdkraan :) )
3. CV stelsel aftappen zodat deze drukloos is
4. Pomp losdraaien dmv de moer boven en onder; deze gelijktijdig tegenovergestelde richting losdraaien (iemand een beter idee? heel graag :wink:)
5. Met steeksleutel het onluchtingsventiel losdraaien en vervangen door de nieuwe.
6. stappen 1 t/m 4 in omgekeerde volgorde uitvoeren.


Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,
David
 

Panic

  • #2
Uiteraard de ketel aftappen.

Ik haal zelf altijd de ontluchter eraf door de luchtaanzuigbuis te verwijderen en daarna mijn waterpomptang erop te zetten. Beetje knijpen en zorgen dat je een goede grip hebt.

Maar aan de foto's te zien heeft de onderste koppeling van de pomp ook ooit staan lekken. De pomp kan je loshalen door met 2 bahco's of met een bahco en een waterpomptang te werken.
 

Dfranken

  • #3
Hoi Panic,

Ik denk dat ik dan toch ga voor de pomp los halen. Ik dacht in eerste instantie dat ie aan de onderkant ook lekte, maar volgens mij is dat van het ventiel wat langzaam naar beneden liep. Ik zie namelijk aan de achterkant van de pomp een spoor lopen van kalk, precies naar de onderstemoer van de pomp. Ik hoop tenminste dat dan het ook zo echt is. Anders is het dadelijk ook de moer van de pomp die lekt.
Zie zal ik dan ook even schoonmaken rond om en ff over een tijdje controleren of er weer kalk vorming is.

Bedankt voor meedenken, en zal binnenkort even laten hoe het afgelopen is :)

Groet,
David
 

Tiho

  • #4
Als je hem toch vervangt hoef je toch niet zachtzinnig ermee om te gaan?

Goed klem met de tang komt ie vast, je kan ook de tang er , andersom, opzetten en beetje krap onder het aanknijpen heen en weer bewegen
 

Dfranken

  • #5
Ja precies, dat hoeft dan niet, maar hoe dan met de nieuwe?

Moet ik dan ook met de waterpomptang vast draaien?
Dat lijkt me lastig met vastdraaien, omdat die brander er zo dicht op zit.
Als je daar een idee over hebt, zou dat me best wat werk schelen denk ik :)
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #6
De nieuwe gaat er soepeltjes in en dicht af op een O-ring, deze handvast aandraaien is voldoende, mischien een zetje na met de waterpomptang maar meer is niet nodig ;)
 

Dfranken

  • #7
Kijk! :D Dan doen we liever dat! Er zit inderdaad een O-ring in en die zit een beetje verzonken er in zodat ik hem niet kapot kan draaien.

Nou dan ga ik dat wel ff van het weekend proberen :)
Laat uitteraard nog wel ff weten hoe het gegaan is.

Groet,
David
 

Ruudvee

  • #8
Is de branderpakking al eens vervangen ?
 

Dfranken

  • #9
Ja klopt die is in 2007 vervangen voor eentje van Grafiet.
 

Dfranken

  • #10
Hoi Jongens (en misschien Meisjes :lol: )

Het is gelukt!

Heb het advies van Ketelchrisje opgevolgd door gewoon de oude met een waterpomp tang los te draaien. Vervolgens de nieuwe er in gedraaid en een heel klein slagje na gegeven met de waterpomp tang. Het systeem gevult en hoorde het ventiel netjes ontluchten. Nu 4 dagen later en de manometer geeft nog steeds netjes 1,5 bar aan. :D

Bedankt nogmaals voor de tips en tot de volgende keer maar weer.

Groetjes,
David
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu