Auto wil niet meer aanslaan

Andre69

  • #1
Beste forumleden,

Als een aantal jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Opel Manta A uit 1972, Met het mooie weer van de laatste dagen begon het weer te kriebelen en heb ik hem weer uit de schuur gehaald. vervolgens een flink eind gereden om daarna de olie te verversen en nog wat ander klein onderhoud te doen. Echter vlak bij huis had ik de auto even stilgezet bij een vriend, toen ik 5 minuten later weer wou starten wou die niet meer aanslaan. Heel raar maar dacht mischien per ongeluk op het gaspedaal gedrukt en is hij "verzopen".. Enfin, toen maar het gevaarte naar huis toe geduwt..(pfff) daar de olie eruit laten lopen, Paar uur later nieuwe olie erop en koelvloeistof vervangen. Maar toen kwam het.. Hij wou nog steeds niet starten. Toen heb ik de (paarse) kabel die van de bobine naar de verdeler loopt, losgemaakt bij de verdeler en bij auto op contact het uiteinde bij de massa gehouden. Er kwam geen vonk. Ik dacht dan zal de bobine het wel begeven hebben, echter vergelijkbare andere bobine erbij en precies hetzelfde verhaal. Er kwam weer geen vonk. Na een aantal keer proberen te starten leek hij af en toe even te doen, echter daarna weer niks. Toen ben ik verder gaan meten, en de bobine krijgt keurig 12 volt (als ik het groene draadje los neem). Maar dan sluit ik dit draadje weer aan, dan zakt de aansluitspanning (dus de zwarte) met ongeveer de helft. Dit groene draadje loopt ook naar de verdeler toe en vandaar weet ik niet precies waar deze voor is. Ik heb enkele foto's bijgevoegd voor de duidelijkheid.




Onderhand snap ik hier niks meer van, maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Wat kan hier aan de hand zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken,

René
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Die groene zal naar je contactpunten lopen:
.

Eerst vaststellen dat je bobine het doet.
Contactpunten controleren of contactvlakken schoon en vlak zijn en de juiste afstand hebben.
Contact van verdelerkabel op rotor controleren.

Verdelerkap kan gescheurd of vochtig zijn.
Condensator kan ook nog stuk zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die twee draden zijn in serie aangesloten. De groene loopt naar de contactpuntjes en daar wordt de stroom doorgelaten of onderbroken. Door het opladen en wegvallen van de stroom ontstaat er in de bobine, voor de bougies, een hoge spanning. Boven de contactpuntjes zit een rotor deze zorgt ervoor dat die hoge spanning naar juiste bougie gaat.
Dacht ik, het is lang geleden voor mij.
Die bobine zorgt wel voor een vonk? Die paarse kabel een halve centimeter voor massa houden en even starten dan moet er vonken worden getrokken. Let op de spanning is erg hoog.

Ik zat nog aardig in de richting. Mooi he een plaatje.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Een goede ontstekingsinstallatie moet wel een vonk van een centimeter kunnen trekken hoor.

Bobine vonkt pas bij startende motor. Schroevendraaier in de bobinekabel en centimeter van massa houden en starten. En jezelf wat verder ;)

Als hij het bijna lijkt te doen zit het meestal in de verdelerkap/rotor/contactpuntjes. Trek eerst maar eens de verdelerkap los want je zit nu in de verkeerde hoek te zoeken.

Vergeet niet die groene draad van je bobine naar je verdeler weer vast te zetten. Anders doet hij het nooit :mrgreen:
 

Andre69

  • #5
Hartelijk dank voor de reacties.

Vanmiddag ben ik weer opnieuw aan het testen geweest,
Alle draden weer aangesloten op de bobine, en de (paarse) kabel die naar de verdeler gaat tegen de massa gelegd, op verschillende plaatsen, starten.. En er gebeurde niks.
Vervolgens de procedure herhaald met de geleende bobine, maar ook geen vonk of iets.
Nu lijkt het mij sterk dat beide bobines opeens kapot zijn, echter lijkt het probleem daar wel weg te komen.
De verdeler ziet er prima uit van binnen, en draait ook keurig rond als ik start.
Kan ik met mijn multimeter de bobines doormeten zodat ik weet of ze nog goed zijn?
De kabels en draden lijken ook goed te zijn aangezien ik overal 0 ohm meet.
Wat kan er in de verdeler kapot zijn waardoor de bobine geen vonk meer geeft?
Ik heb namelijk het idee dat ik het daar nu wel moet zoeken, want dat beide bobines niets doen kan ik me maar moeilijk voorstellen.

Alvast dank,

René
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Bij mijn manta toendertijd van hetzefde bouwjaar, had ik regelmatig last van de verdeelkap.
De punten waar de rotor langs liep, waren door ouderdom wat uitgesleten, en oxideerde heel erg.
Als ik dan even met een fijn schuurpapiertje de punten in de verdeelkap en de rotor schoongeschuurd had, deed hij het weer een tijdje.

Maar heb je al een andere kabel geprobeerd, van bobine naar verdeler.
Daar kan ook een breuk in zitten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Renehoi schreef:
Alle draden weer aangesloten op de bobine, en de (paarse) kabel die naar de verdeler gaat tegen de massa gelegd, op verschillende plaatsen, starten.. En er gebeurde niks.
Nee, je moet hem een stukje van massa afhouden tijdens het starten zodat er zichtbaar een vonk kan overspringen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
De kontaktpuntjes gaan wel open en dicht? Indien niet, wordt er in de bobine geen stroom opgewekt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Neem de groene kabel los van je verdeler/contactpunten.
Zorg dat de paarse kabel vrij kan vonken naar het blok.

Tik nu met de groene kabel tegen de massa van je accu.
Elke keer als je het contact met je accu verbreekt zal je bobine een vonk moeten laten zien.

Is dat ok, dan moet je naar je contactpunten en condensator kijken.Ik verdenk je condensator

Zet daarvoor je groene draad weer aan de contactpunten en haal deze op je bobine los.
sluit een gloeilamp aan op deze groene draad en de andere zijde op de accu +.
Je moet nu bij het starten de lamp zien knipperen.
 

Stefan666

  • #10
Probeer gewoon eens een andere accu/op startkabels ( staat ie aan de druppel lader ? )

Ingekakte / kapotte accu kan goed voltage geven,
Als ie probeert te starten , kán het zijn dat ie niet
genoeg stroom voor de start geeft.
( lees, kakt in )

Komt vaker voor bij motoren na een winterstop
 

Andre69

  • #11
Heel erg bedankt voor alle input. Hier heb ik zeker wat aan!

Bij de draad tegen de massa houden heb ik hem inderdaad 0,5 tot 1 cm er vanaf gehouden, op verschillende plekken ook, maar geen enkele vonk of reactie.
Contactpunten in de verdeelkast zien er verder goed uit, toch maar even een schuurpapiertje er langs gehaald, kan het daar niet meer aan liggen.
Morgen ga ik de procedure die The Heathunter voorschrijft uitvoeren.
Vanmiddag zat ik ook al naar de condensator te kijken. Als dat het uiteindelijk is wordt het toch een minder dure operatie als wat ik verwacht had;)
Laten we het hopen.
Enfin, ik kan weer eerst weer verder testen en uitsluiten.
Nogmaals dank voor de duidelijke uitleg!!

De auto heb ik nu aan de lader staan, om de accu te ontzien met het testen steeds, verder staat hij eigenlijk nooit aan de lader.
De accu doet zijn werk goed en auto start normaal direct, echter is de accu al verscheidene jaren oud dus wel een puntje om in de gaten te houden.

René
 

Andre69

  • #12
Goedemorgen heren,

Vanmorgen weer even aan testen geweest en de bobine vonkt. (niet van een cm afstand maar van een halve wel, dat deed de geleende bobine ook zo dus dat zal wel goed zijn)

Toen de test met het lampje gedaan en deze knipperde ook.
Dus dat werkt gelukkig allemaal.
Mag ik hieruit concluderen dat de condensator de schuldige is?

Ik ga de bougies ook maar direct vervangen, die gaan ook alweer een paar jaar mee inmiddels.

Alvast dank,

René
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #13
En toch vind ik een halve centimeter aan vonk rechtstreeks vanaf de bobine wat krap.

Wat ik ook wel eens heb meegemaakt is overgangsweerstand in het contactslot of bedrading. Om dat uit te sluiten: sluit eens 12 volt rechtstreeks van de accu aan op de bobine (dus zwarte draad los en dan een draadje vanaf de pluspool van de accu naar de bobine) en start eens.
 

Stefan666

  • #14
Heb je al gekeken of ie wel benzine krijgt ?
 

Andre69

  • #15
Heren, het is opgelost.

Het was de condensator. Vervangen en hij loopt weer als een zonnetje!
Bougies heb ik ook vervangen, moet ik de contactpunten nu opnieuw afstellen nu ik deze onderdelen vervangen heb?
Het is weer starten lopen nu, heel mooi.
Nogmaals heel erg bedankt voor alle goede tips en advies!

René
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #16
Contactpunten vervangen doe je afhankelijk van de conditie.

Ze moeten schoon en vlak zijn.
Een licht putje en puntje kan je wegschuren.
Afstand even controleren kan nooit kwaad.

Heerlijk dit soort auto's die je nog zonder laptop en analyseprogramma kan repareren.

Frank (oud Ascona rijder)
 

Andre69

  • #17
Hij draait en rijdt weer perfect;)
Ik laat het denk ik maar zo, hij loopt goed dus.. En probleem is opgelost en daar ging het om.
En ja, bij dit soort auto's is het allemaal relatief simpel en je hebt veel ruimte onder de motorkap.
Toch leuk als je dit auto's zelf aan de praat kan houden!

René
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Altijd nieuwsgierig wat het probleem is of misschien zou zijn geweest. :wink:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #19
Renehoi schreef:
Heren, het is opgelost.

Het was de condensator. Vervangen en hij loopt weer als een zonnetje!
René
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Sorry hoor, ik doe altijd zo mijn best. :lol:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu