Audio groepen / fijne elektronica scheiden

Fred Mulder

  • #1
Hallo iedereen,

In een nieuw huis wordt een muziekkamer gemaakt waarin de nodige audio apparaten komen te staan. Op het gebied van de elektriciteit wil ik direct een aantal voorzieningen treffen, denk aan aparte 'audio'groepen en de mogelijkheid voor een losse aardpin. In de rest van het huis wil ik de fijne elektronica (bv tv) scheiden van de overige/vuile elektronica (bv dimmer)

Ik weet nu niet welke aansluiting in de meterkast geschikt is, en hoe deze het beste kan worden ingedeeld. Ik zou het graag in een keer goed willen doen, maar heb helaas geen technische achtergrond. Op aansluitingen.nl heb ik gezien dat (bij Liander) verschillende varianten bestaan:
- 1x40 Ampère en 3x25 Ampère
- 3x25 Ampère t/m 3x50 Ampère
- 3x63 Ampère t/m 3x80 Ampère

Ik heb gelezen dat in de opbouw altijd eerst een hoofdschakelaar en voor de zekeringen nog een aardlekschakelaar moet worden geplaatst.

Mijn zoektocht:
1. Is het aantal Ampère relevant voor de kwaliteit?

2. Betekent een bv 3x25 Ampère aansluiting, dat er 3 losse toevoer kabels zijn?

2a.Zo ja, hoe weet ik welke toevoer kabel het beste kan worden gebruikt voor de muziekkamer (zo schoon/zuiver mogelijk)

2b.zo ja, moet/mag elke losse toevoer kabel op een apart hoofdschakelaar worden gezet (dit zou mijn voorkeur hebben, ivm maximale scheiding tussen circuits)

2c.zo ja, mag de audio toevoer kabel tijdelijk niet in gebruik worden genomen (dus achter de hoofdschakelaar nog geen aansluitingen).

2d.zo ja, mogen de aardlek en de zekeringen in een apart kastje worden gemaakt (ivm gebruik andere soort/dikte van de kabels)


Als 2c en 2d zijn toegestaan, kunnen eerst de juiste voorbereidingen worden getroffen om na de bouw rustig na te gaan welke opbouw/aansluitingen/materialen te gebruiken.

Ik hoop dat dit geen erg ingewikkelde vragen zijn, het zal me enorm verder helpen.

met vriendelijke groet,

Fred Mulder


Zonder al te veel kennis van bovenstaande ziet mijn gewenste indeling er als volgt uit:


Toevoer 1 (50 Ampère, Audio):
|
Hoofdschakelaar
|
aardlek
|
zekering 1
zekering 2
zekering 3
zekering 4

Toevoer 2 (50 Ampère, fijne elektronica)
|
Hoofdschakelaar
|
aardlek
|
zekering 1 WCD BGG
zekering 2 WCD 1e etage
zekering 3 WCD zolder

Toevoer 3 (50 Ampère, overige aansluitingen)
|
Hoofdschakelaar
|
aardlek 3.1
|
zekering 1 Verlichting BGG, 1e etage, zolder
zekering 2 Droger
zekering 3 Wasmachine
zekering 4 buitenverlichting + WCD buiten

aardlek 3.2
|
zekering 1 vaatwasser
zekering 2 magnetron
zekering 3 inductie kookplaat
zekering 4 WCD keuken+berging (oa waterkoker)
 

Appeltje

  • #2
1. Nee
2. Ja, wel van de fase, de nul hou je gemeenschappelijk.
2a. Het lijkt mij überhaupt onzin om dit zo te doen, dus dan zou je daarna iets moeten filteren en dan maakt het niet meer uit.
2b. Nee, maar een schakelaar die 'aan' staat die scheid ook niks en als je het wilt gebruiken moet ie aan staan dus nutteloos.
2c. Ja.
2d. Ja.

Over de rest: ik zou die hoofdaansluiting op 1x40 of 3x25 houden, audio gebruikt in het algemeen niet zoveel stroom dus 50 ampere is absurd veel en kost je ook echt een vermogen. 1x40 of 3x25 kosten evenveel in vastrecht maar als je hoger gaat (dus 3x35 of 3x50) dan betaal je ook nog capaciteitstarief. Bij 3x35 is dat al zo 350 euro meer per jaar (nutteloos).

Ik denk dat je beter bij een gespecialiseerd bedrijf terecht kan waar ze misschien de audio in die betreffende kamer kunnen voorzien van 'schone' ;) stroom.

Gr. Richard.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #3
"Schone stroom" is een utopie, er is tegenwoordig zoveel netvervuiling door PL,TL, ledverlichting enz.
Je krijgt slechts één aansluiting door je netbeheerder aangeboden.

Beter is om te zorgen dat er goede netfilters in je audioapparatuur ingebouwd zitten.

Laat je ook niet verleiden tot de aanschaf van dure "powercords" om je apparatuur aan te sluiten. Dit geld kan je beter aan een paar goede netfilters uitgeven.
 

Ruudvee

  • #4
TS, ik heb je mail niet gelezen want je draaft nogal ver door.

Zelf heb ik ook een semi pro studio aan huis en heb hem aangesloten op een gewone groep.
Ook heb ik audio kabels en netspanningskabels naast elkaar liggen.
Ik heb nergens brom of andere narigheid in de audio keten.

Je hebt thuis dus geen speciale voorzieningen nodig, ook geen netfilters, want goede spullen brommen niet.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #5
Bij goede spullen ziten de netfilters ingebouwd :cool:
 

Ruudvee

  • #6
Als jij een ferrietkraal een netfilter wilt noemen dan heb je helemaal gelijk.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #7
Met een netfilter bedoel ik zoiets.

 

Ruudvee

  • #8
Natuurlijk
 

Lichtpunt

  • #9
Ben eens een keer bij iemand geweest die zweerde bij een siemens installatie automaat van Engelse makelij en gekocht in Engeland als voedende automaat in zijn kast.
Deze persoon kon dat echt merken in de kwaliteit van zijn audiosignalen.
Wie ben ik dan om daar aan te twijfelen?
 

Fred Mulder

  • #10
Hallo Richard,

Dank je wel! Het wordt een 3x25 aansluiting. Op de site van Liander had ik wel de verschillende aansluitkosten gezien, maar wist niet dat hiermee ook de transportkosten flink stijgen. Dit blijkt minimaal 44,- p/m duurder te zijn.

Nog even checken of ik het nu goed begrijp. Uitgaande van 3x25 :D, hoe zou de opbouw eruit zien? Het beeld dat ik nu heb is dat er aparte 3 fase kabels binnen komen, die elk een eigen hoofdschakelaar hebben. Na de hoofdschakelaars komen 1 of meerdere aardlek schakelaars, waarachter de afzonderlijke groepen komen.

En het is goed om te horen dat de verdere aansluitingen achter een hoofdschakelaar ook later kunnen worden opgebouwd, dat scheelt voor nu nodige uitzoek werk.

Nogmaals bedankt, Fred
 

Fred Mulder

  • #11
Hallo Arie en Ruud,

In dit topic svp geen discussie over het nut van powercords, netfilters, 'goede audio spullen', etc etc. Ik wil het graag houden bij de mogelijkheden en opbouw van een meterkast. Dank je wel.

mvg, Fred
 

Fendtgek

  • #12
Het beeld dat ik nu heb is dat er aparte 3 fase kabels binnen komen, die elk een eigen hoofdschakelaar hebben.
Nee, er komt 1 kabel binnen, met daarin 4 aders. 3 keer fase en een nul. Dit moet allemaal op 1 hoofdschakelaar, want alles moet in 1 keer afgeschakeld worden, ook de nul.

En een hoofdschakelaar is zo'n ding:
 

Fred Mulder

  • #13
Aaah, dus:

toevoer: 1 kabel met 4 aders FFF0
||
hoofdschakelaar (schakelt met één handeling alle aders uit)
||
Vertakking fase aders
||
1 zekering per fase (dit heb ik zojuist gezien op een ander topic :wink: )
||
1 aardlek schakelaar per fase (dit kunnen er misschien ook meer zijn)
||
1 of meerdere groepen

Thanks!

Edit: Ik zie nu de afbeelding van de hoofdschakelaar in je laatste bericht, precies!!
 

Fendtgek

  • #14
Dit klopt wel ongeveer. Enige wijziging is dat de zekering voor de hoofdschakelaar zit, en deze wordt verzegeld. Je groepen zijn de zekeringen voor kortsluiting die je gewoon zelf weer aan kan zetten. Dit zijn trouwens automaten.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #15
n dit topic svp geen discussie over het nut van powercords, netfilters, 'goede audio spullen', etc etc. Ik wil het graag houden bij de mogelijkheden en opbouw van een meterkast. Dank je wel.
Laat ik het dan kort houden, in je meterkast hoeven geen speciale voorzieningen getroffen te worden om je audio apparatuur aan te sluiten.

Als het je een goed gevoel geeft dan kan je een apparte groep in je muziek kamer laten maken om je apparatuur op aan te sluiten.
 

Ruudvee

  • #16
Fred Mulder schreef:
Hallo Arie en Ruud,

In dit topic svp geen discussie over het nut van powercords, netfilters, 'goede audio spullen', etc etc. Ik wil het graag houden bij de mogelijkheden en opbouw van een meterkast.
In dat geval zou ik investeren in een groepenkast met vergulde contacten.
Succes met nodeloos geld uitgeven.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #17
Als TS denkt een afzonderlijke fase te gebruiken voor zijn audio omdat er dan geen storing door andere apparaten plaatsvindt, dan gaat hij even voorbij aan het feit dat er op dezelfde fase op andere adressen wel van allerlei apparaten worden aangesloten.

Een scheiding aanbrengen in de groepenkast voor audio is dus volstrekt zinloos. Het is wel een feit dat er personen heel veel geld hebben verdiend door het verkopen van kabeltjes in een premium verpakking met een premiumprijs. De winstmarge op zogenaamde kwaliteitskabels wil je echt niet weten.

Dit soort theorieen valt in de categorie "designerstroom".
 

System7

  • #18
Ruudvee schreef:
In dat geval zou ik investeren in een groepenkast met vergulde contacten.


Ik citeer: "De Klankmodule maakt gebruik van een cilindervormige zekering met een speciale uit koper vervaardigde smeltleiding en vergulde uiteinden. De module is dus niet voorzien van een - slecht klinkende – magneetschakeling.

De klankmatige verschillen zijn aanzienlijk. Muziek krijgt meer natuurlijkheid, rust, dynamiek, een betere ruimtelijke weergave en het oplossend vermogen van uw installatie wordt verbeterd. Niet alleen uw audio reageert positief op de Klankmodule, ook het beeld van uw televisie, LCD-scherm of plasma-tv wordt aanmerkelijk beter: meer scherptediepte en natuurlijkere kleuren.

De elektrische contacten binnen in de Klankmodule zijn gemaakt van verguld koper en hebben een zeer stabiele verbinding met de zekering."


 

Appeltje

  • #19
Ik vind het ook altijd slecht klinken als ie de automaat schakelt... vnl. omdat de muziek dan uitgaat :).

Dat mensen hier in trappen vind ik op zich wel knap...

Er schijnt ook een electronicazaak te zijn waar je het verschil tussen goedkope en dure HDMI kabels kunt zien... in de goedkope zie je ruis in beeld ... op zich wel knap bij een digitaal signaal :).
 

System7

  • #20
En die klankmodule is niet eens een automaat maar gebruikt gewone zekeringen...:

"De vlakdraad zekering geeft ten opzichte van de originele meer openheid zonder aan natuurlijkheid in te boeten. Daarnaast speelt de vlakdraad zekering met meer gemak, genuanceerder en is het boeiender luisteren.

De zekering maakt gebruik van een speciale resonantie-arme kunststof behuizing en een zeer fijne keramische vulling. De vlakke smeltdraad genereert vanwege het grote oppervlak een bijzonder efficiënte koeling en heeft optimale geleidende eigenschappen."

Alleen al 1 zo'n zekering kost € 39,- :shock: :shock: :shock:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu