Ankers van de muurplaat beter bevestigen en / of nieuwe ankers plaatsen

Jasper1234

  • #1
Ik heb wat gelukjes gehad bij m'n verbouwing maar ook wat pech. Ik had net de rechter helft van het dak van mijn kleine jaren 30 huis geisoleerd met PIR-platen toen bleek dat er toch houtworm in zat. Echt heel weinig en ook bijna niet te zien omdat de balken helemaal vol kleine spijkertjes zaten. Ik weet het, altijd preventief behandelen, maar dat is nu niet waar deze post over gaat. De complete bovenverdieping is inmiddels weer helemaal kaal en is vorige week door een professional behandeld met een stinkend goedje. De isolatie kan er dus weer op dacht ik...

Zie hier een panoramafoto van de kant van het dak met dakkapel. De muur lijkt krom op de foto maar is uiteraard recht.
20230801_173052.jpg


Zoals te zien is ligt de muurplaat op een stenen muurtje van 35 cm. Twee ankers op een meter afstand van de linker en rechter muur verankeren de muurplaat aan een balk onder de vloer met twee dikke spijkers. Uiteraard wordt de muurplaat achter de camera op dezelfde twee balken verankerd. Dit heeft het 90 jaar volgehouden hoewel de muurplaat onder de dakkapel ongeveer een centimeter naar buiten is geschoven. Het is belangrijk om te vermelden dat mijn huis op de rand van het aardbevingsgebied in Groningen staat. Dus de laatste 30 jaar wegen wel wat zwaarder dan daarvoor. De aardbevingschade is opgenomen door een onafhankelijke expert maar over de muurplaten heeft hij niks gezegd.

20230801_200913.jpg

Hier een betere foto van een van de ankers. Het anker is ongeveer een meter lang, 40mm breed en 5mm dik. Ook kun je de naad zien tussen de muurplaat en het cement. Dit is het enige anker dat met een spijker vastzit en de muurplaat heeft het anker van de balk losgetrokken. Het ziet er niet uit dat de spijker nog veel stevigheid geeft.

20230801_215203.jpg


Mijn plan is om het rechter gat zonder spijker wat uit te boren en hem dan met een hele dikke bout op de balk vast te zetten. Mogelijk trek ik de linkerspijker er dan uit en vervang die door een nieuwe bout.

Dit is een schematische weergave van de constructie van het dak. Zoals je kan zien is rechts onder de dakkapel een dubbelsteens muur, links is enkelsteens omdat deze op een veel oudere muur is gebouwd (misschien wel, misschien niet relevant). De balken van het plafond van de begane grond zijn blauw. Hier kun je zien hoe de muurplaten via de balken vastgehouden worden. Groen is de dakkapel.

Doorsnede.png



Dit is de constructie van bovenaf. Zoals te zien is komen de balken en spanten qua positie niet overeen want er is een balk meer. De zwarte balk is een stalen balk die tot vorig jaar een schoorsteen droeg. Die heeft schuin tegen het dak gerust.

Hier kun je ook de posities van de vier ankers zien. Het witte gat onder in het midden is waar de trap zit. Zoals te zien is houdt de spant hier gewoon "op" terwijl de spant tegen de dakkapel op een balk rust. Dit is nog steeds zoals het altijd al was. Ook is er links langs de stenen muur geen spant en rechts dus wel. Hadden ze hout te kort?

De twee ankers links zitten het meest los terwijl de ankers rechts nog behoorlijk goed vast zitten. Gelukkig maar want juist de rechterhelft van het dak is geisoleerd geweest.
Platte grond.png

Nu komt dan het probleem!

De houten rekjes op de foto boven zijn de dragers van de isolatieplaten. Ze liggen los en liggen los zodat de houtwormspecialist er beter bij kon. Toen ik ze terugplaatste zag ik dat ze flink uit het lood stonden terwijl ik ze toch echt wel waterpas had gemonteerd. Hoe meer van de ankers af, hoe verder ze uit het lood stonden.

Dit zijn de plankjes waarmee de isolatie bij de overloop vast zat. Het donkere hout is dus de muurplaat, het dakbeschot en een klein stukje van een spant. Ik had al het vermoeden dat de muurplaat niet op m'n plek bleef en daarom heb ik voor het monteren van de isolatie met een zwarte stift de positie van de muurplaat gemarkeerd op de steen links beneden:

20230801_173111.jpg


De muurplaat is sinds het plaatsen en verwijderen van de isolatie zeker met 3mm verschoven. En dit was nog maar de helft van de isolatie van het dak... Ik heb dus sterk het vermoeden dat de muurplaat deels aan het verbuigen is en deels aan het schuiven door de niet goed vast zittende ankers of doordat er meer ankers nodig zijn.

Ik heb het vermoeden dat er dus nog 4 ankers nodig zijn:

Platte grond met meer ankers.png

De onderste twee zitten dan in de muur van de overloop en de bovenste twee dus op dezelfde onhandige plek als de bestaande ankers.

Dus mijn vraag is eigenlijk: Wat is hier wijsheid? Ik heb van meerdere professionals te horen gekregen dat een dak altijd wel een beetje verzakt maar ik vind de hoeveelheid toch wel veel. Zeker omdat de isolatie extra gewicht meebrengt en de grond schud hier nog steeds wel een beetje.

  • Zijn de vier extra ankers nodig of volstaat het om de bestaande ankers beter vast te zetten?

De situatie is nu dat het verwijderen van de isolatie en lak van de spanten me vreselijk veel tijd en frustratie heeft gekost en ik wil nu echt zeker weten dat wanneer ik de isolatie terugplaats dat er dan geen nieuwe verrassingen komen.
 
Laatst bewerkt:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
idealiter zou je de muurplaten aan elkaar vastzetten met trekbalken of stangen zodat ze niet van elkaar kunnen wijken.
Zijn er ook delen van de kapconstructie verwijdert zoals een makelaar oid voor meer ruimte op de zolder?
 

Jasper1234

  • #3
De ankers werken als trekbalken in combinatie met de balken, zie plaatje. Alleen ik denk dat twee aan beide zijden dus te weinig is. Alleen trekbalken zijn niet praktisch omdat de muurplaten dus verhoogd zijn ten opzichte van de vloer

Nee, er is gelukkig niets aan de kapconstructie gedaan en ik ben zeker niet van plan ook maar iets aan de constructie te veranderen behalve dan het plaatsen van extra ankers. Dat kan sowieso geen kwaad natuurlijk maar die zal ik wel op maat moeten laten maken of zelf gaan buigen met een bankschroef.
 
  • Like
Waarderingen: Mitchelt

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Slim om de beugels beter vast te zetten (met houtdraadbouten in de balken) en een paar extra beugels erbij te plaatsen. Hier zijn de spatkrachten duidelijk onderschat.

Je kan proberen voorzichtig de muurplaten eerst een beetje naar elkaar toe te trekken, zodat de nieuwe beugels meteen onder spanning komen te staan. Onderstempel dan wel eerst de nok.
 

Jasper1234

  • #5
Dank je voor je suggestie. Bedoel je dat het mogelijk is om met een of meerdere stempels het dak een beetje omhoog te krikken? Zoals ik schreef, exact in het midden zit dus een H-balk die een schoorsteen van een paar ton heeft gedragen dus die kan de krachten prima dragen:

20230803_115610.jpg

Hier heeft de schoorsteen gestaan. Je ziet de teer nog die denk ik door rookvorming op het hout is gekomen. De schoorsteen stond een aantal graden uit het lood en is ooit aan de onderkant afgebroken en heeft jaren tegen de overloop en het dak geleund. De deuren van de overloop konden niet meer dicht. Gelukkig heb ik geen stuk van de deuren afgehaald want twee weken nadat de schoorsteen verwijderd was gingen de deuren opeens wel weer gewoon dicht dus het dak had nog wat veerkracht.

Op de foto hierboven zie je drie plankjes uit de vloer van de begane grond waarmee ik dit gat weer dicht ga maken. Hier zou ik dus een stempel op kunnen zetten om de nok omhoog te duwen?

20230803_115526.jpg


Dit is de nok zelf gezien vanuit de dakkapel. De nok heeft een hoogte van ongeveer 3,70 vanaf de vloer. Is het een idee om een balk in de nok onder de drie middelste spanten te leggen en om daar met een stempel het dak te ondersteunen?
 
Laatst bewerkt:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het omhoog krikken van de nok is om de spatkrachtdruk op de muurplaten te verminderen zodat je die iets naar binnen kan trekken. Uiteraard moet dit alles zeer zorgvuldig gebeuren om geen (aanvullende) schade te veroorzaken.

De stempels moeten hun kracht goed kwijt kunnen. Uiteraard niet afsteunen op de spanten, maar op de verdiepingsvloer. Soms kan het nuttig zijn om op de begane grond ook door te stempelen. Verdeel de kracht door een balk op de vloer te leggen. En niet overdrijven, ik vermoed dat je snel merkt wat dit doet bij de muurplaat. Het zal flink gaan kraken, maar dat geeft juist een goede indicatie van wat er gebeurd.

Het naar elkaar toe trekken van de muurplaten kan bv. met een brede spanband (vooral handig als deze er rondom kan), of een takel.

Meet eventueel eerst even wat maten op.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu