Airpress compressor slaat niet af

Snarfvz

  • #1
Hallo,

Ik heb een Airpress compressor (230V) en de "koppakking" is al een keer, maar nu heb ik het probleem dat hij niet meer afslaat bij ongeveer 8 bar, dus nu heb ik het kapje van de automatische afslag even verwijderd

Hiervan dus:

afbeelding ontbreekt

En daar zit een boutje onder die ik dan iets indraai en dan slaat die wel af, zou het kunnen dat de automatische afslag kapot zou kunnen zijn, want voor mijn gevoel moet ik wel dat boutje aardig wat indraaien.

Kan dit ook een oorzaak zijn dat de compressor warm wordt bij de cylinders?

Alvast bedankt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik neem aan dat u bedoelt dat de koppakking al en keer vervangen is ?

Wanneer u het boutje indraait en de compressor slaat dan wel af is de automatiek hiervoor dus niet kapot, kijk het even aan en vervang het kastje wanneer het binnen korte tijd opnieuw voor komt.

Het is normaal dat de cilinder heet wordt, zelfs zo heet dat u er de hand niet tegen kunt houden.
 

Snarfvz

  • #3
Bedankt Jan, het is nu al ongeveer 2 maanden zo, dat hij niet automatisch afslaat, sinds 2 weken heb ik de automatische afslag een open gehad, en toen ben ik eens met boutje wezen draaien, en toen merkte ik dat hij op een gegeven moment wel afsloeg.

Wat zou anders nog het probleem kunnen zijn van niet afslaan, hij komt wel aan de 8 bar druk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Er zit een veer onder dat boutje, deze drukt op een klep die bij een bepaalde veerspanning dicht klapt, standaard is die bij gewone compressoren afgesteld op 8 bar.
Onder de membraan zit nog een veer, de verhouding tussen die twee is van belang voor het afslaan van de compressor, de onderste veer is niet instelbaar.
Wanneer de spanning van de veer wat minder wordt komt het voor dat de compressor niet bij de juiste druk afslaat, bijstellen is dan nodig.
 

Snarfvz

  • #5
Maar kan zo'n ding kapot gaan, want als de compressor aan het pompen is, en de meter staat op 8 bar, blijft die door pompen, en dan kan ik dat bouten heel wat draaien voordat deze de motor uitschakelt, en als ik het boutje dan de andere kant op draai, dan moet ik ook aardig wat slagen draaien voordat die weer aanslaat
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Zo'n ding kan zoals alle dingen kapot gaan, er kan een veer geknapt zijn, de veerspanning kan minder zijn geworden en de membraan kan niet goed afsluiten.
Wanneer de afstelling niet lukt dan zit er weinig anders op dan verwisselen voor en nieuwe of gebruikte.
 

Snarfvz

  • #7
Ok dan ga ik een nieuwe kopen, ik ben al wezen kijken bij een winkel, maar die had 2 soorten liggen, een grotere en een ongeveer dezelfde als er nu op zit, zou daar nog verschil in zitten
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu