Afgebroken spijkers in schuttingpalen, eruit of niet?

Koevoetje

  • #1
Na een kleine 25 jaar is mijn schutting aan groot onderhoud toe.

De palen zijn eigenlijk nog wel in goede staat dus die hoef ik niet te vervangen. Is destijds blijkbaar erg degelijk hardhout voor gebruikt.

De planken waren van geïmpregneerd hout en zijn er minder goed aan toe dus die ga ik vervangen door hardhouten planken.

De planken zijn destijds met spijkers vastgezet die zo verroest zijn dat ze er niet meer uit te trekken zijn want ze breken af tussen plank en paal in bij het verwijderen van de planken.

Nu vroeg ik me af of ik die spijkers gewoon kan laten zitten na afslijpen of dat ze er echt uit moeten?

Ik kom hierbij eigenlijk twee situaties tegen die mogelijk een verschillende aanpak vereisen:

  • 1. De spijkers zitten compleet omringt door het hout en er is geen splijting omheen.
    2. De spijkers hebben het hout in de lengterichting gespleten.
Voor de 2de situatie ga ik er vanuit dat ze er echt uit moeten maar voor de 1ste situatie twijfel ik.

Hieronder twee foto's.

Situatie 1:



Zou ik hier wegkomen met enkel de twee gaten vullen met epoxy en een klein beetje epoxy of beits op de afgeschuurde spijkeruiteinden of is compleet uitboren toch noodzakelijk?


Situatie 2:


Hier hebben de spijkers het hout zodanig gespleten dat laten zitten me geen optie lijkt.
Ik wil ze eruit boren en dan de spleet rondom iets breder uitzagen en het ontstane gat vullen met epoxy.

Waarom men het toentertijd een goed idee vond om spijkers in hardhouten palen te gebruiken ontgaat me maar dat terzijde. :?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Gewoon laten zitten, in beide situaties. Dat scheurtje maakt niet uit. Opvullen van een scheur heeft niet veel zin, de paal wordt er niet sterker van.


Spijkeren is een prima methode. Meestal is een spijker veel sterker dan een schroef.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Bekijk de hardhouten palen goed op het punt waar ze de grond in gaan. Hier willen ze vaak gaan rotten. Indien ze hier ook maar een beetje last van hebben zou ik ze toch vervangen. Niets is vervelender dan een schutting uit elkaar moeten halen omdat na een paar jaar de palen beter toch vervangen hadden kunnen worden.

De paal op de onderste foto ziet er m.i. niet helemaal fris meer uit.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #4
IJkenhout schreef:
Spijkeren is een prima methode. Meestal is een spijker veel sterker dan een schroef.
Kan wel zijn maar met de juiste schroeven en met de juiste maat voorgeboord krijg je niet van deze barsten terwijl het nog wel zo sterk is.
Daarnaast blijft het ook sterk doordat het hout minder snel zal rotten oid.

Dat een spijker sterker is klopt ook maar ten dele.
Vaak vergelijkt men een spijker van bijv. 3,5m met een schroef van 3,5mm maar dat is onjuist je zou een spijker moeten vergelijken met een schroef waarvan de kern (dus zonder het schroefdraad) net zo dik is als de spijker.
Ga dat dan vergelijken dan is een schroef meestal veel sterker dan de spijker. Echter een spijker is van zachter staal gemaakt dan een schroef waardoor een spijker zal buigen en toch nog kracht blijft geven, terwijl een schroef af zal breken en plots alle sterkte verliest.
Gebruik je echter kwalitatief goede schroeven met een vergelijkbare dikte dan is de schroef tot het breekpunt vrijwel altijd sterker dan een spijker.

Hier heb ik dan ook alle hardhouten schuttingen voorgeboord en geschroefd hetgeen gewoon een behoud is voor planken en palen.

Suc6

Gerrit
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
En, het ligt aan het werk, verzink ik het boorgat, dat alles om een begin van het scheuren van de planken te voorkomen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Zou je de schuttingplanken ook met vlonderschroeven (rvs) kunnen monteren? Deze boren zelf hun kop in het hout.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Nooit geprobeerd.
Hier gewoon goede RVS schroeven gekocht alles voorgeboord en verzonken, beetje kopervet aan de schroef en dan er in draaien.
Geheel staat al bijna 30 jaar en door het kopervet draai je ook nu de schroeven er eenvoudig weer uit zonder de kop stuk te draaien of dat de schroef breekt oid.

suc6

Gerrit
 

Koevoetje

  • #8
Dank voor de reacties allemaal!

Goed te horen dat ik de situatie in foto 1 niet hoef uit te boren.

Voor situatie 2 ga ik dat wel doen en opvullen, het gaat mij er niet om dat het er sterker van wordt maar dat er niet allemaal water in kan komen waardoor het nog erger wordt.


Aan de andere kant van de tuin is pas 5 jaar geleden een schutting geplaatst want dat was daarvoor een heg.
Hier zijn helaas geen hardhouten palen gebruikt maar geïmpregneerde.
Die hebben erg te lijden gehad van inwerking van bovenaf en de bovenkant was dan ook verrot:




Omdat de rest van de schutting nog wel goed was heb ik daar een flink stuk van de bovenkant afgezaagd en vervangen door een stuk hardhout:





Dit zijn twee tussentijdse foto's, daarna is uiteraard nog geschuurd en gebeitst.

Verdient misschien geen schoonheidsprijs maar is wel effectief. :)

Nu zullen die hardhouten palen aan de andere kant wel minder snel rotten maar het voelt toch een stuk fijner om de bovenkant goed dicht te maken dan het zo te laten en er maar het beste van hopen.

Over schroeven gesproken, die schutting van 5 jaar oud is destijds wel geschroefd met zelfborende RVS vlonderschroeven, maar dat was natuurlijk geen hardhout. Zowel de planken als palen zijn daar van geïmpregneerd hout

Voor de plaatsen van nieuwe hardhoutplanken (huidige geïmpregneerde zijn rot en gaan weg) aan de oude hardhouten schuttingpalen ga ik RVS schroeven gebruiken.

Hierbij boor ik uiteraard zowel de plank als de paal voor met de juiste diameter.

De tip van het insmeren van de schroeven met kopervet klinkt goed, heb ik toch nog liggen.

Vraag me alleen af of het bij deze schroeven nodig is. De fabrikant geeft namelijk aan dat ze al voorzien zijn van een 'extra glijcoating'.


De onderkant van de oude palen heb ik na jullie tip ook nog bekeken en die zien er gelukkig nog goed uit.
Zijn destijds in een grote diameter PCV buis gevuld met beton in de grond geplaatst. Ik had hier op het forum al wel eerder gelezen dat dat nou niet de meest aanbevolen methode is maar hier houdt het gelukkig al 25 jaar stand. :D
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Koevoetje schreef:
Nu zullen die hardhouten palen aan de andere kant wel minder snel rotten maar het voelt toch een stuk fijner om de bovenkant goed dicht te maken dan het zo te laten en er maar het beste van hopen.
Dat komt bij geïmpregneerd hout erg vaak voor.
Hout staat en weer en wind, gaat werken en barsten, kiertjes trekt vocht in, met uiteindelijk dit resultaat.
Beter is het dan ook om een paalkop toe te gaan passen.
Die zijn er in verschillende soorten en maten, simpel de kop even goed gladschuren en behandelen met beits oid. dan de paalkop er op zetten met lijm/kit oid.
Vallen de koppen er regelmatig af dan van wat kleine hardboard spijkertjes de kop afknippen en met deze achterkant in de paalkop slaan. Er weer kit oid. onder en dan de spijkertjes met een tik in de bovenkant van de paal slaan.
Een paar mm is meestal al wel voldoende.

Wil je de juiste maat hebben om voor te boren in de paal dan meet je de dikte van de kern van de schroef (dus tussen het schroefdraad)
Door voor te boren met die diameter bereik je de maximale te verkrijgen kracht om iets vast te zetten met een schroef.

Ik gebruik standaard altijd dat kopervet en het heeft als voordeel dat een schroef nooit vast gaat zitten en als ze niet van rvs zijn ook veel minder snel roesten.

suc6

Gerrit
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu