Afdakje maken - hoe zal ik de fundering doen?

Hebeentuin

  • #1
Beste lezer,

Aan de achterkant van onze schuur wil ik een eenvoudig afdakje realiseren. zie tekening onderaan. Het wordt een verlenging van het huidige dak maar dan onder een flauwere hoek zodat ik er nog steeds onder kan lopen. Het doel is het droog opslaan van spullen zoals hout.

Ik heb hier al heel wat flinke balken liggen die ik als staanders kan gebruiken. Vanuit de staanders horizontale balken evenwijdig aan de schuur en vanaf die horizontale balken een aantal balken naar de schuur toe. Daarop wil ik de panlatten leggen. Verder dus geen dakbeschot. Even een simpele beschrijving.

Het is de bedoeling dat ik de onderste rij pannen die nu op de schuur ligt (of misschien de onderste twee rijen) in een flauwe hoek verder laat lopen. Ik verleg dit dus. En daar komen dan drie rijen extra pannen bij. En aan de buitenkant windveren zoals nu ook het geval is.

Maar hoe zal ik de fundering doen? Wat is de eenvoudigste en goedkoopste manier? Kan ik een gat graven en, met of zonder beschot, beton storten? Of moet ik moet poeren gaan werken, Of moet ik naar de oergrond graven die op ongeveer 80 cm diepte ligt? Of is het beter wat te metselen? Wat is handig?

Dankjewel

Aanvulling: Oww ik zie dat de lijnen wat ligt zijn, ik zal wel een betere tekening maken als het nodig is.

SCN_20201207.JPG
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Ligt wel erg plat voor pannen, op de overgangshoek van de pannen is de kans groot dat je lekkage krijgt.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #3
Ik krijg de indruk dat je een stukje van ongeveer 1meter bij wil maken.
In dat geval zou ik gewoon een paar azobe palen in de grond zetten.
Paar gaten boren en het laatste stuk slaan.
Dit hangt natuurlijk van de ondergrond af
 

Hebeentuin

  • #4
30 graden minimaal toch? De tekening is niet goed, ze komen wel schuin te liggen. Ja ongeveer 1 meter extra wordt het.

Gewoon palen de grond in slaan bedoel je? Maar dan met wat beton rondom?

Als ik dat zou doen met 7.5/7.5 geimpregneerd, hoe lang houden die dat vol voordat ze rotten? Of nog in rubberseal zetten? Het is wel mijn bedoeling om het te bkuwen voor lange tijd.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Dan geen vuren gebruiken, hardhouten schuttingpalen zijn hier beter geschikt voor.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #6
Geen beton rondom
 

Hebeentuin

  • #7
Als ik inderdaad Azobe palen de grond in sla, ongeveer 1 meter de grond in en dan 2 meter boven de grond, dan kan ik daar boven op wel gewoon vuren leggen lijkt mij. Om de twee meter een paal in de grond en bovenop een vuren paal. Als ik dan werk met 7x7 afmetingen zou dit dan volstaan? Of moet ik die overbrugging kleiner maken? Ik heb de stelregel van 10 cm dikte per strekkende meter elders gelezen, gaat dat ook op met deze kleine constructie?

aanvulling: Hoe lang is geïmpregneerd hout beschermd tegen houtworm? Ik moet namelijk wel iets doen voor houtworm. Ik zou een geïmpregneerde paal van 180 voor de bovenkant kunnen gebruiken. Dit si een standaard maat.
 
Laatst bewerkt:

Hebeentuin

  • #8
Kan iemand nog iets zeggen over een globale afstand tussen de palen? Ik denk nu dat 180 misschien wat aan de ruime kant is, maar hoe kijken jullie daar naar? Overigens heb ik de stelregel verkeerd gelezen, dat is 5 cm per strekkende meter.

En weten jullie hoe lang geïmpregneerd hout beschermd tegen houtworm?

En als laatste vroeg ik mij af of er een bepaalde minimale dikte/ breedte moet zijn voor het ophangen van een dakgoot. Ik ga er zo eens naar kijken maar ik stel mij voor dat als je maar 7 cm dikte hebt dat er te weinig houvast is. eigenlijk zou het handig zijn als ik ergens iets kan lezen over richtlijnen voor het ophangen van een dakgoot, bijvoorbeeld de afstand. Het lijkt mij dat ik hier vooraf wel rekening mee moet houden met de constructie.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #9
Geef even aan welke regio of welke grondsoort. Er zijn gebieden waar de schuur op lange heipalen zal staan, en verder 'alles' verzakt...
 

Hebeentuin

  • #10
Zandgrond met de de oergrond op circa 80 cm diepte. Ze bouwen hier op staal.

Maar het wordt geen schuur, meer een afdakje.
 

Hebeentuin

  • #11
Ik heb inmiddels keuzes gemaakt.

Ik heb nu Azobe palen 6,8/6,8 van300 cm lengte. Gaan een meter de grond in. Daarnaast heb ik hier planken liggen van 4/20 cm en planken van 5/20 cm (deze zaag ik doormidden zodat het 5/10 cm wordt voor het dakje).

Ik zou het toch fijn vinden als er meegedacht kan worden over de bevestiging. In de tekening een schets hoe ik het voor ogen heb. De balken leg ik op de muurbalk van de bestaande schuur, daar is ruimte voor. Ik hoor graag jullie gedachten over mijn schets.

Een concrete vraag is of ik nog versteviging tussen de paal zal aanbrengen? Dat zou kunnen zoals vraagteken 2 met een balk er tussen of zoals bij vraagteken 1 met een plank er op. Het heeft consequenties voor de balken die ik als dakje wil gebruiken. Het grote vraagteken in het midden van de tekening. Die balk zal ik moet inzagen om hem op de plank te leggen. Een inkeping. Ik hoor het graag.

bij voorbaat dank

afdakje.jpg
 

Hebeentuin

  • #12
Ik pak dit draadje weer even op.

Het afdakje staat reeds een tijdje en ik wil nu de schoren plaatsen. Maar voordat ik daar aan begin een vraag over de houtkeuze en schroeven.

Ik heb Azobe palen gebruikt en merk dat het wel pittig kan zijn daar schroeven in te krijgen. Ik boor het voor uiteraard. Toch breken sommige schroeven af. Ik had van die zelfborende met een vetlaagje. In ieder geval, zal ik die schoren maken van hetzelfde azobe hout? Ik heb hier nog een paal staan namelijk. Maar het moet straks wel lukken om het goed strak te bevestigen.

Ik dacht gewoon twee schroeven boven elkaar vanuit de schoor horizontaal de paal in de boren. Zijn daar nog betere schroeven voor te adviseren? Of is er nog iets anders waar ik aan moet denken voordat ik ga beginnen?

maakt het nog uit of ik de bevestiging aan de balk boven schroef van boven naar beneden (paal naar schoor toe) of van onder naar boven (schoor naar paal toe) ivm aantrekken?

Ik heb overigens gebouwd volgens optie 1, rechtsonder in de hoek
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
De gaten een halve mm groter voorboren.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #14
RVS schroeven breken sneller. Er zijn ook schroeven met een coating e.d. die niet snel roesten, die breken minder snel.
En inderdaad groter voorboren, soms groter dan je zou verwachten. Ff testen op een reststuk.
Ook diep genoeg boren, standaard boortjes zijn vaak net te kort.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Schroef vanaf de schoor naar de balk toe. De schroef pakt dan dwars op de draad, dat is sterker dan andersom 45 in kops hout. Het werkt ook makkelijker en je hebt kortere schroeven nodig.

In plaats van schroeven kan je ook eventueel spijkeren.
 

Hebeentuin

  • #16
gelukt.

Ik heb er een schroef in gezet.Het is nog aardig strak met de hoek bijna perfect aansluitend op het hout.


20210313_174347.jpg
 

ABCDE

  • #17
Zonder dakbeschot... lijkt me dat dan de pannen er vandoor gaan als de wind er onder komt. Of heb je panhaken gebruikt?

Hebeentuin schreef:
Toch breken sommige schroeven af.
RVS 410 ipv RVS A2 gebruiken.
 

Hebeentuin

  • #18
Er zit een bosrand achter, het schuurtje staat deels in de luwte. Heb de zijkant wel dicht gemaakt. De wind van de afgelopen dagem heeft die wel getrotseerd.:prima:

20210313_181222.jpg
 
  • Like
Waarderingen: TimS95

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #19
Netjes! Leuk om het resultaat ook te zien :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu