AEG-ÖKO-Lavamat 41000 programmaschakelaar

Adrie1945

  • #1
De programmaschakelaar van mijn AEG ÖKO-Lavamat 41000 is ontregeld; die draait onwillekeurig rond. :(
Het enige wat de machine nog doet is water pakken en daarop kort centrifugeren. Afpompen doet hij ook nog, verder weigert de machine elke dienst.
Op welke wijze kan ik dit euvel tegen de minste kosten herstellen?

Gegevens:
AEG ÖKO-Lavamat 41000
Productnummer 913728591
Fert nr: 93700023
Aankoopdatum: 21 oktober 1999

Alvast Hartelijk dank,
Adrie
 

Wasmannetje

  • #2
Hallo, haal de zijplaten er ff af en kijk ff naar de achterzijde van de motor, daar zit een dekseltje op wat vast zit met een borgring, gebeurt dat deze nu weg is, en de magneet van de motor los is gaan zitten dan gaat de prog schak gewoon ronddraaien,
 

Adrie1945

  • #3
Bedankt voor de tip. Ik heb de boel even losgemaakt, het motortje van de programmaschakelaar ziet er normal uit.
 

Adrie1945

  • #4
Nog even de boel bekeken.
Volgens mij is de electronica in de programmaschakelaar defect, en dat zou kunnen komen omdat er - door een constructiefout - water tegen die schakelaar aan kon spetteren.
Ik ontdekte namelijk dat er een te korte schroef was aangebracht, waardoor de naden van het bedieningscompartiment niet klemvast op elkaar aansluiten. (Waarschijnlijk was die schroef tijdens het productieproces niet voorradig en heeft men maar gemakshalve een laagje kit in de naden aangebracht.)
Ik overweeg nu de fabrikant aan te spreken voor de reparatiekosten (de machine is 1999 aangeschaft)
Heeft iemand ervaring hiermee?
 

Wasmannetje

  • #5
Ik bedoel geen motortje van de prog sch maar het dekseltje van de aandrijfmotor, en dat er schroevn niet voorradig zijn is uit den boze, en kitten vanaf de fabriek is uitgesloten en al helamaal als dat een oplossing moet zijn om een bedieningspaneel te monteren, is er waarschijnlijk toch een reparatie aan geweest eerder
 

Co de Witgoedman

  • #6
Geheel met wasmannetje eens, de fabrieken kitten "gemakshalve"niet af.
 

Adrie1945

  • #7
Wasmannetje schreef:
dat er schroevn niet voorradig zijn is uit den boze, en kitten vanaf de fabriek is uitgesloten en al helamaal als dat een oplossing moet zijn om een bedieningspaneel te monteren, is er waarschijnlijk toch een reparatie aan geweest eerder
Bedankt voor de reactie.
Er is nooit aan de machine gerepareerd. Toch was er een te korte schroef gemonteerd, terwijl er voor een lange schroef een voorziening aanwezig is in het onderliggende constructiedeel. Dat is ook logisch om de zaak stevig op elkaar te klemmen.
Het kan zijn dat men tot een korte schroef besloot om sneller te kunnen assembleren.

Feit is dat ik water en zeepresten aantrof in het bedieningscompartiment waar de timerelectronica en de potmeter van de thermostaat zich bevindt.
A.s. woensdag komt AEG de boel bekijken. Ik zal jullie op deze plek op de hoogte houden.

Ik heb ook een word-bestand met tekeningen en een beschrijving gemaakt en naar AEG gestuurd. Als je dat wilt ontvangen stuur me dan even met PB een e-mailadres.

Vriendelijke groet,
Adrie
 

Adrie1945

  • #8
Wasmannetje schreef:
Ik bedoel geen motortje van de prog sch maar het dekseltje van de aandrijfmotor
Wat is de functie van "...de magneet van de motor ..."? (Ik ben zelf - lang geleden - electrotechnisch geschoold.)
 

Wasmannetje

  • #9
Het feit dat er water in het bed paneel komt is dat er een verdeelsysteem van het water niet goed functioneerd en of dat er een verstopping in de wasmiddellade zit, deze is eenvoudig te verhelpen, als dit blijft zitten is de kans groot dat het water via een kanaal naar beneden druppelt met kan op een def inlaatventiel en alle electrische oinderdelen die daar in de buurt zitten
 

Adrie1945

  • #10
Hartelijk bedankt oor het prive-bericht.
Je hebt het bij het rechte eind!

Het blijkt inderdaad dat de magneet én het rotortje van ferriet erachter los zat. Ik heb het rotortje er weer opgedraaid en de magneet erin gedrukt. (Een dekseltje ontbreekt en is waarschijnlijk bij een schoonmaakwoede van mijn vrouw zoekgeraakt.)

Ik test op dit moment de machine. Die functioneert zo op het oog weer normaal.
Ik zal wel zien hoe ik die magneet op een andere manier vastzet.

Dat er water kan doordringen in het bedieningscompartiment heb ik opgelost door een langere (spaanplaat-)schroef te monteren waardoor de naden beter op elkaar worden vastgeklemt.

Vriendelijke groet,
Adrie
 

Wasmannetje

  • #11
Dat dekseltje ligt waarsch ergens op de bodem van de wasm en kan je soms niet zien liggen maar wel voelen ergens in een hoekje, als je die hebt dan kun je dat dekseltje doormiddel van 2 parkertjes vastzetten door 2 gaatjes te boren van binnen naar buit achter de motoras, dan klem je met de kop van de parkers het dekseltje, nog een tip, het spoeltje wat in de motoras zit geschroeft effe vastlijmen en 24 uur laten drogen anders laat deze weer los namelijk
 

Adrie1945

  • #12
Bedankt alweer voor de tip.

Ik heb dat dekseltje niet meer gevonden
Ik heb met vier stukjes dik dubbelzijdig tape (van het soort waarmee je schilderijtjes kunt ophangen) de magneet geborgd.

Inmiddels een was gedraaid. Daarna het bedieningscompartiment nog eens geinspecteerd. Alles blijft droog!

Het zijn duidelijk twee zwakke punten in de constructie van de 41000

Groet,
Adrie
 

Wasmannetje

  • #13
Zijn totaal GEEN zwakke punten van deze machine, motoren zitten in 70% van alle machines van diverse merken en dat er een verstopping optreed is geen fout van de machine maar vandegene die m gebruikt, denk dus aan de wasmiddeldosering en reinig tijdig de wasmiddellade.
 

Adrie1945

  • #14
Vanaf het eerste gebruik van deze machine is vloeibaar wasmiddel gebruikt. Er was geen sprake van een verstopping maar van een niet goed afsluitende naad tussen constructiedelen waardoor er water in het bedieningscompartiment kon komen.

Vanaf de website van AEG kun je van deze machine de constructietekeningen downloaden:
Het onderdeel "waterkering" (onderdeelbestelnummer 1297544-03/10 wordt vastgeklemt tussen de onderdelen "draagstuk" en "bovendeel compleet"

Dit alles wordt vastgezet dmv zelftappende schroeven door drie schroefgaten in het onderdeel "draagstuk" ( onderdeelbestelnummer 1297373-09/20 waarop o.a. de timer is gemonteerd) De middelste schroef dient langer te zijn dan de andere twee en rechtstreeks in "bovenstuk compleet" te worden vastgezet waardoor de naad in het midden (ook) goed op elkaar klemt. Dat laatste was dus niet het geval, wel trof ik ter plaatste een dun laagje siliconenkit aan, wat zeker tijdens het assembleren in de fabriek is aangebracht.

Door hier in het midden een kortere schroef te gebruiken kon tijdens de assemblage mogelijk tijd worden gewonnen door het draagstuk en waterkering alvast samen te voegen, óf de assembleur heeft uit onnadenkendheid de verkeerde schroef geplaatst.
Als ooit eens zo'n 41000 open hebt, kijk er dan eens naar.

Dat die magneet los kan raken verdiend natuurlijk ook geen schoonheidsprijs voor de constructeur. Er is vast een simpele constructie te bedenken die dat uitsluit

Vriendelijke groet,
Adrie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu