AEG Lavatherm droger 36600

Lampje45

  • #21
Nee, juist niet Dirk.
Want de mosfet moet in rust niet geleiden en hoge weerstand bieden aan de spanning die er op staat.
Dit is gewoon het circuit van een electronische, zeer snelle schakelaar.
Dus als je multimeter een 1 aan blijft geven dan is het juist goed en geleidt de "schakelaar" dus niet.
Volg het spoor van de componenten eens en meet die ook door, zoals ik je al eerder aangaf.
 

Dirk Slager

  • #22
Ok, dan ben ik even verward ik dacht juist dat ik heel veel Ohm,s moest meten omdat het hoog Ohmig moet zijn.
Zag op het andere forum dat ik de TNY op andere pootjes kruislings moet meten is dit correct?
Als ik mijn multimetertje aanzet op Ohm,s zet ik hem op 200 dan staat mijn meter meteen op 1 is dit correct is oud metertje in het verleden van de sint gekregen.:?::roll:
 

Lampje45

  • #23
En meet ook eens of de pennen van de TNY daadwerkelijk contact maken met het spoor. Door zijdelings op de pennen te meten zodat je niet op de chip naar beneden drukt en een stuk verderop op hetzelfde spoor wat in contact zou moet zijn met dit spoor.
Je moet net zoals toen, met de haarscheur in de R99, zien te voorkomen, je de haarscheur, die er eventueel is tijdens bedrijf, dat je die dicht drukt tijdens de meting.
 

Dirk Slager

  • #24
Hallo, ben ik weer ik meet vanaf het alleen staande pootje naar de 100 Ohm weerstand toe, dat oranje ding slaat meter niet uit, de volgende 3 aan de slaat de meter aan de binnenkant wel uit paar Ohm de100 Ohm weerstand slaat aan beide kanten niet uit.
Het spoeltje geeft op beide wikkelingen een paar Ohm.
Ook meet ik vanaf de stroomaansluiting naar het pootje niets, maar dit komt misschien omdat er eerst iets geschakeld moet worden.
Zag op de TNY een plekje, met mijn vergrootglas, tussen het logo en de 7 voor de zekerheid maar weer foto gemaakt. :?:

20211228_124322.jpg
 

Lampje45

  • #25
Dirk Slager schreef:
Ok, dan ben ik even verward ik dacht juist dat ik heel veel Ohms moest meten omdat het hoog Ohmig moet zijn.
Ja dat is wel correct
Om de spraakverwarring even uit te sluiten:
Een onderbreking van een stroomkring is hoogohmig en dus een oneindig hoog getal ohms hebben.
Het geeft de mate van weerstand aan die de elektronen ondervinden. Dus heel veel weerstand is weinig stroom
Een kring die een kortsluiting of doorverbinding heeft of een schakelaar die ingeschakeld staat is laag ohmig. Er is dus geen weerstand en er vloeit de maximale stroom.

Als jij je multimeter instelt op een maximum bereik van 200 ohm dan zal een waarde, die hoger is als de maximale waarde (bijv. 1200 ohm) een melding geven, dat je boven de maximale weerstandswaarde van het meetbereik zit. En een 1 of soms OL (overload) tonen.
Zet je het meetbereik dan een of meer stappen hoger, dan wordt het wel getoond.
Ben je in de lage waarden nauwkeurig bij enkele ohms, dan wordt het vaak aangegeven met cijfers achter de komma.
In de hoge schalen waar het bereik in de miljoenen ohms (Mohms) lopen, kijkt men niet op 1000 ohm.
Dus altijd opschalen naar de eerste maximale meetwaarde, die nog wel wat aangeeft. Dat is dan het nauwkeurigst.
 

Lampje45

  • #26
Dirk Slager schreef:
de volgende 3 aan de slaat de meter aan de binnenkant wel uit paar Ohm de100 Ohm weerstand slaat aan beide kanten niet uit.
Dirk, hier kan ik echt geen chocolade van maken.

Wat wel zeker is de TNY is overleden die is inwendig geploft.
Die hoef je niet meer te meten.
 

Dirk Slager

  • #27
Daar was ik al bang voor, ik wacht even een paar dagen de post af want als het goed is is er nog een TNY en weerstand onderweg. 1e zending was 4 dagen te laat dus vandaar is er opnieuw gestuurd.
Als ik nu weer bestel kan ik met jullie gaan concurreren :wink:
We houden contact
 

Lampje45

  • #28
Dirk je moet eerst in kaart brengen, wat het probleem is.

Dus probeer aan de hand van de sporen die op de print lopen de componenten te vinden, die allemaal in serie staan vanaf de voeding naar de drain van de TNY en evenzo dit voor de uitgang van de print vanaf de source naar buiten via de componenten, daar kan ook een component zitten die de chip op heeft doen blazen.. Gebruik daarvoor het schema wat ik eerder plaatste. Want dit is wel de basis.
Dus gewoon aan de hand van de sporen een schets maken en het spoor trachten te volgen tot de uitgang.
Er moet gewoon duidelijk worden waar de oorzaak ligt.
Weer een TNY plaatsen, zonder onderzoek, heeft weinig zin, want als je geen oorzaak weet, gaat deze ook weer.
Van ons win je niet, want we hebben altijd een voorraadje van die dingen liggen , want achter de schermen zijn er altijd wel mensen, die niet in staat zijn dit zelf te doen.
En ik hou niet van misgrijpen.
Wel van mensen helpen.
En dat in alles in de strijd tegen de weggooi maatschappij.
 

Dirk Slager

  • #29
Hallo ik wil best alles doormeten maar kan nu nog niet een spoor ontcijferen op de print/schema.
Begin ik waar de voeding naar binnenkomt? en meet ik alles door met de weerstand meter en zonder spanning. Ik had al een poging gedaan zoals je gezien had maar het probleem is dat mijn elektra kennis nog stamt uit de tijd dat we een fitting met een gloeilamp hadden als controle gereedschap en een multimeter een bakelieten kast was met een draagband voor om je schouder (waar trouwens niemand echt mee overweg kon/mocht) dus ik weet niet precies het onderscheid en werking van de diverse componenten dus ook niet de juiste manier van doormeten.
 

Lampje45

  • #30
Ik denk dat de beginpunten van het zoeken de TNY moeten zijn. Dus vanuit de drain en vanuit de Source.
Want je bent mijn ogen.
Gewoon een beeld scheppen. hoe de componenten via de sporen achter elkaar geregen zijn in serie. Pas als dat voor mij duidelijk is, kan ik instructies geven hoe en wat te meten.
 

Lampje45

  • #31
Wat de aansluitingen van de TNY betreft heb je gelijk, ze zijn haast allemaal kruislings behalve dit eigenwijze type. Foutje van mij dus.
Dus de alleenstaande 5 met een van de andere twee pennen 7 of 8 allebei Source.
De Mosfet die schakelt zit tussen drain en source

TNY263-268 pinconfiguratie.png
 

Lampje45

  • #32
TNY-defect.jpg


Zou je van dit gebied eens foto's kunnen maken met veel licht (dan wordt de opname scherp), maar geen flits en die bij google in de originale grootte willen parkeren?
En dan aan beide zijde beiden, even groot, zodat ik ze naast elkaar kan leggen en kan zoeken naar de componenten die allemaal meedoen in dit circuit.
Je ziet dat je door de flits, op bepaalde plekken helemaal niets kunt zien.
 

Dirk Slager

  • #33
hallo ik heb weer wat geprobeerd te meten ,als ik vanaf drain richting 100Ohm weerstand ga meten krijg ik overal een waarde tot D4 net naast de 100 weerstand, die geeft maar aan 1 kant een waarde,

als ik bij het aansluitpunt van de voeding meet naar de bruine L5/L6 diode,s? dan geeft de ene lijn wel een waarde tot na de diode, de andere met dat blauwe blokje erin niet de diode,s op zich geven dezelfde waarde 070
printplaat AEG
 

Lampje45

  • #34
Ik heb even een vergelijking in elkaar geknutseld. De aangestreepte componenten verdienen de aandacht.
Er zijn ook 2 blauwe blokcondensatoren die ook nog wel eens problemen geven.

Samenstelling voor achter.png
 

Dirk Slager

  • #35
Hallo bedankt voor je mooie foto bewerking, rest nu alleen nog wat uitleg als het mogelijk is.
1e meet ik langs de rode lijntje steeds de 2 punten
2e meet ik alles met de meter in de stand 200 of moet ik voor diodes die stand met dat pijltje hebben.

ik neem aan dat:
C = condensator
D = diode
R = weerstand
VDR = ?
klopt de "meting" zoals ik in mijn vorige berichtje vermelde of is dit een onmogelijke actie?
VR.Gr. Dirk
 

Lampje45

  • #36
VDR = Voltage dependent resistor, dat is om stoorpulsen op te eten, hoe hoger de pieken, hoe meer hij geleidt.
Je ziet nu hoe het geheel loopt naar de keuze schakelaar en naar de stekkers buiten. Als er een diode in de lijn zit dan moet je één richting niets meten. Maar dat is geen zekerheid, omdat je nooit weet welke parallelkringen er omheen zitten en de meting beïnvloeden. Om dat uit te sluiten, moet je soms een component uitnemen om dat zeker te stellen. Maar er zit ook een L in (smoorspoel) in de lijn, die gaat ook nog wel eens stuk. En er zitten in beide zijden van de voeding ook een diode, soms laten die het ook afweten. En uiteraard moet er bij het schakelen van de keuze schakelaar ook een verbinding komen tussen de stekker van de schakelaar en naar een van de diodes
 
Laatst bewerkt:

Dirk Slager

  • #37
Meet resultaten

Hallo, laatste keer dit jaar ik heb wat geprobeerd te meten op mijn manier:roll:
Ik heb tussen haakjes de instelling van mijn metertje erbij gezet
1 (2000K) oplopend naar 2000
2 (diode stand) 231 Beide kanten
(200) 194 Ohm van + naar - 1 van - naar+
3 (2000) 238 Ohm Beide kanten
4 (Diode stand) 484 van + naar - 1 van - naar +
(2000K) oplopend beide kanten
5 (200) 100,5 Ohm
6 (2000K) 285 Ohm
7 (200) 14,2 Ohm beide kanten
8 (2000K) 284 Ohm
9 (2000) 348 Ohm Beide kanten
10 (2000) 345 Ohm Beide kanten
11 (200) 02.5 Ohm Beide kanten
12 (200) 02.5 Ohm beide kanten
Ik heb nog nergens aan gedraaid.
Hoop dat dit wat oplevert.
In ieder geval een goede jaarwisseling en een voorspoedig en gezond Nieuwjaar!!!!!!

20211231_163244.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu