Advies gevraagd over mat geschuurd werk

Almenaar

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het schilderen van de kozijnen en deuren in ons huis. Zowel buiten als binnen maar vanwege het weer nu zoveel mogelijk eerst de buitenkant.

Ik ben nu begonnen aan de voordeur en bedacht me ineens, dekkende verf over beits, wat was daar ook alweer mee? Ik heb de vragen en reacties dienaangaande op dit forum van de afgelopen maanden gelezen en bestudeerd. Mijn voordeur is van hardhout en was waarschijnlijk gedekt met een donkere beits. Het zit er al meerdere jaren, wellicht tien of meer, op.

Ik heb de voordeur schoon gemaakt en geschuurd met korrel 180. Nu ik net de laatste posts en reacties heb gelezen over het belang van mat schuren, diep schuren etc vraag ik me af of jullie vinden dat ik voldoende heb geschuurd of dat deze deur nog beter/verder geschuurd moet worden.

Onderstaand twee foto's. Een van de onderkant van de deur en een close-up. Bij de close-up is te zien dat het GEEN egaal geheel is. Het donkere van de oorspronkelijke beits is te zien naast de afgeschuurde beits. Ik hoop dat ik duidelijk heb gemaakt wat ik bedoel, want het voelt allemaal mooi glad en is dus niet hobbelig of zo.

Mijn vraag:
heb ik de deur voldoende afgeschuurd voor het aanbrengen van de grondlaag of moet er meer af? En als er meer af moet, dan graag advies over de beste aanpak.


 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Ik begrijp wat u bedoelt. Toch moet u proberen ook deze weg te schuren, bijvoorbeeld met een schuurvlies ipv schuurpapier. Schuurvlies is veel dikker en soepeler en dringt beter op de ondergrond door. Beits en vernis hebben nl de neiging onder de laklaag te gaan barsten.

Daarna de ondergrond goed ontvetten met thinner en een isolerende grondverf aanbrengen. Dit ivm de hardhouten ( meranti /merbau ) ondergrond de in water oplosbare inhoudsstoffen bevat. Een HV ( Hoog Vullende grondverf volstaat ook.

Het is dus zaak de geschuurde en ontvette delen zsm in de isolerende grondverf te zetten: wordt de ondergrond nat, dan kan deze gaan bloeden.
 

Almenaar

  • #3
Hallo heer Kees de Schilder,

Dank voor uw snelle reactie en antwoord.

Ik heb gegoogled op wat schuurvlies is en dat weet ik nu ook. Morgen even naar de verfhandel om wat schuurvlies in pad-vorm te kopen.

Resten mij nog twee vragen:
1. met welke korrelgrootte zou u mij adviseren te beginnen op de deur zoals die nu is? Ik denk zelf aan 100 of 120? Daarna door naar een vlies 150 of 180 en dan met schuurpapier 180 naschuren? Daarna de isolerende grondverf erop?
2. ik zie op internet ook onduidelijke korrelgroottes zoals medium en grof. Is u wellicht bekend of er binnen de schilderswereld een duidelijke vertaling is van wat medium en grof is in echte korrelgrootte, bijv. 180 en 80? Of lees ik gradaties als medium en grof beter als "niet kopen"?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Zoals die nu is begint u met P180. Daarna kunt u met schuurvlies middel ( p nummers zult u op schuurvlies niet tegenkomen, wel "vergelijkbaar met") egaliseren: vlies bestaat nl niet uit korrels maar uit kunstvezels dus is niet in korrelgroftes aan te geven.

In de schilderswereld werken we voornamelijk met P nummers en niet met fijn, middel of grof. Die hangen natuurlijk wel samen met die nummers.
Schuurpapier duidt men aan naar korrelgrootte, en loopt van het hoogste getal ( fijnste) naar laagste ( grofste).

Normaliter kan voor gereinigde oppervlakken met nog goed hechtende verflagen worden volstaan met P180 / P220. Het is de bedoeling om dmv schuren het hechtende oppervlak te vergroten. Met schuren trekt u nl de houtvezels uit elkaar / maakt u ruimte tussen de moleculen van de bestaande laag.

Een geschuurd oppervlak neemt dus verf op wat tussen de geruwde houtvezels die ruimte opvult en daar voor de nodige hechting zorgt. U begrijpt dat met vezels het oppervlak fijner kan worden geschuurd dan met korrels. Ik mocht dit laatst bij een grote fabrikant van schuurmiddelen onder de microscoop waarnemen: ook waterproof schuurpapier kunt u vervangen door schuurvlies was het devies.

Dus geen geklieder met slijpsel e.d. Dit was ook een vraag uit de schildersbranche: sneller en schoner kunnen werken met nagenoeg hetzelfde resultaat. En zie: het schuurvlies werd geboren.

Hoe fijner u schuurt des te minder des te minder de houtvezels worden opgeruwd en des te gladder het oppervlak aanvoelt.

Belangrijker nog in dit verband is het verwijderen van schuurstof, dat, zoals u zult begrijpen, tussen die vezels gaat zitten en goede hechting tegenwerkt. Hoe fijner u schuurt, des te moeilijker is het verwijderen van schuurstof zonder goede stofafzuiging.
 

Almenaar

  • #5
Hallo Kees de Schilder,

Ik zie tot mijn schaamte dat ik niet meer heb gereageerd op uw antwoord en toelichting. Inmiddels is het iets meer dan 2 maanden geleden dat ik uw hulp kreeg. Ik heb bij vier schilderswinkels naar schuurvlies gevraagd en heb geconstateerd dat het een onbekend begrip is. Uiteindelijk heb ik schuurmiddelen gevonden waarvan ik denk dat dat is wat u bedoelt.

Ik heb het toegepast op de voordeur maar vond toch dat de geschuurde onderlaag er niet goed uitzag. Ik heb vervolgens besloten de deur kaal te halen. Veel werk. Na het kaalhalen geschuurd met schuurpapier (120, 150, 180, 240 en vlies medium). Vanwege de vorm grote stukken met de hand. Ook veel werk.

De eerste twee laklagen werkten toch fletser uit dan ik me had voorgesteld en heb vandaag na opnieuw schuren met 240 een volgende laklaag in een andere kleur aangebracht.

Het vlies vind ik wel een uitkomst en werkt fijn. Lastig is nog wel om de stof (bijna niet zichtbaar) weg te zuigen/vegen.
Als het mooie weer aanhoudt ga ik het dit weekend opnieuw met vlies doen, de variant fijn dit keer, en dan de laatste laklaag erop.

Dank voor al uw uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu