Advies gevraag over schilderen nieuw stucwerk

Arianne

  • #1
Ik heb mijn hele huis glad laten stucen. Prachtig wat is het opgeknapt. Maar nu ga ik zelf latexen. Het eindresultaat moeten gladde muren zijn.
Ik dacht nou dat is makkelijk ff met de roller erover heen maar ik begrijp dat er toch nog veel bij komt kijken, dit heb ik ervan begrepen, is dit juist :?:

1. Muren eeerst heel licht schuren met een schuurblokje, zachtjes er even overheen om de laatste oneffenheden weg te werken.

2. muren daarna stofvrij maken. Hoe?

3. daarna:
a. ofwel voorstrijken (met wat eigenlijk),
b. of 1e laag latex met 10% (?) verdunnen (met wat verdunnen?).
wat is beter, a of b??

4.indien 3 a: daarna 2x onverdund latexen
indien 3 b: daarna nog 1x onverdund latexen

5. Een enkele muur krijgt een kleur. Indien ik moet starten met een verdunde laag latex, als basis, moet die laag dan al op kleur zijn??

6. wat moet ik allemaal kitten (bijv. alle hoeken, hoek muur/plafond, rondom de houten kozijnen??)

7. Wat voor soort kit gebruiken.

8. wanneer kitten? voor het voorstrijken, voor het latexen, voor het gronden houtwerk,na het gronden houtwerk, na aflakken houtwerk???


9. Welk materiaal kan ik het beste gebruiken om zo'n streeploos en glad mogelijkst resultaat te krijgen??

10. Is het zo dat ik de latex beter bij een verfwinkel kan halen dan bij de reguliere bouwmarkt??

Hartelijk dank voor iedere reactie!

Groet,
Arianne :P
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Schilderen is een vak, verven kan iedereen.

1. Kan geen kwaad
2. Met stoffertje / stofzuiger
3. b. verdunnen met 15% water
4. 3b.
5. Werkt wel zo prettig, zeker bij harde kleuren ( rood, blauw, groen )
6. Kieren en openstaande naden in hout / steenachtige ondergronden kunt u dichten met acrylaatkit
7. zie 6.
8. na gronden, voor het aflakken, na voorsrijken voor afwerken latex.
9. Extreem matte muurverf geeft het beste streeploze resultaat.
10. Wat dacht u zelf?

Anders nog?
 

Mechas79

  • #3
Toch een aanvulling op vraag 3:
De vraag is, wat is beter?
Technisch is antwoord a.) omdat u met een impregneermiddel, niet alleen een beter resultaat krijg dan met b.) qua opentijd maar ook de hechting van u latex is beter. Maar praktijk technisch is antwoord b.) Hiermee bespaart u 1 extra handeling , met a.) moet u eerst impregneren en dan 2 x sauzen.
Ik heb wel vaker, vooral in de zomer, dat wel, gezien hoe mensen (schilders) gestuukte plafons en wanden hebben verpest met enkel eerst verdunnen en daarna afsauzen met systemen met een glans waarde van 0.9 % G.U. (85 ̊), heel erg mat dus.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Praktijk technisch is het economiser om met dezelfde kleur latex verdund voor te strijken als de uiteindelijke deklaag onverdund of matig verdund. De opentijd kunt u verlengen door aan de latex een drogingsvertrager ( Floetrol ) toe te voegen.

U heeft ook geen extra gereedschap nodig ( rolborstel / kwast /verbak ) en u werkt met een dekkende laag als voorstrijk. Dit is vooral voordeliger wanneer u met een kleuren werkt, want voorstrijk blijft transparant. het spaart u in het laatste geval dan ook extra arbeidsgangen uit.

Wij hebben met dit systeem nog geen wand verpest. U moet hierbij wel het juiste gereedschap gebruiken want alleen verf is niet zaligmakend.

En al zijn er onder het schildersgilde uiteraard kwaliteitsverschillen wat ik dagelijks regelmatig tegen kom:
het is op dit forum niet aan ons over het werk van anderen te oordelen.

En ja, schilders zijn ook mensen :denk:
 

Mechas79

  • #5
Ik begrijp u verhaal volkomen, en kan mij daar inleven. Maar echter is het zo, dat ik vooraal in de zomermaanden (een zeer bekende probleem voor elke beroepschilder) wel wekelijks deze probleem door de telefoon moet aanhoren, ook van mensen zoals u want dat zijn immers mijn klanten. Inderdaad, de een doet het vlekkeloos met verdunning , zelfs met een systeem met een glansgraag van 4% bij 85 ̊en bij een andere lukt het zelfs met een zeer matte systeem niet. Uit praktijk testen, zelf een gedaan in mijn eentje afgelopen zomer met 85 m2 plafon, blijkt dat het met impregneermiddel de kans op bond en baanvorming nagenoeg nihil is. Al heb ik in mijn jaren genoeg gerold enz, ik ben geen schilder, sterker nog, ik was om 10 begonnen en 16 uur pas klaar ( een dag ervoor geïmpregneerd) Toen ik klaar was, was het beginstuk nog vlekkerig van de vocht uit de verflaag en mijn armen+ schouders gebroken, respect voor jullie werk!! :shock:
In verf kan je toevoegingen mengen,al ben ik daar geen voorstander van maar als een systeemopbouw correct is, heeft u dat niet nodig.
Hieruit concludeer ik dat impregneren een veel veiliger voorbehandelingmiddel is op voorbestemde ondergronden, en Kees, we hebben het hier met DHZers te maken, die menigte nooit een rol hebben gepakt. U bent het toch met mij eens, dat u techniek, niet die van een andere is, laat staan een DHZ.
En uiteraard, ik zou middels deze forum niemand willen bekritiseren, gelukkig maken we allemaal fouten, daar leren wij van.
p.s met de opmerking van Schildersgilde moet ik aan iemand denken in de buurt van Volendam. :lol:

Fijne avond
Mechas
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Nog even een kleine aanvulling voor de praktijk: toevoegen van drogingsvertrager doen wij om 2 redenen: de omgevingstemperatuur is te hoog, waardoor de warme lucht langs het plafond circuleert en daar een te snelle droging forceert. In de winter kunt u de verwarming lager zetten maar een zomerse temperatuur kunt u niet lager draaien,helaas.

Wanneer u in een dergelijk geval geen toeslagstof bij doseert, kunt u zo snel niet rollen of de verf is al te ver aangetrokken om geen banenbontheid te verkrijgen.

De tweede reden voor bijdoseren is het soepeler verwerkbaar maken van de latex.

En nogmaals: in 9 van de 10 gevallen gebruikt men niet het juiste gereedschap: te kleine rollers 18 ipv 25 bijvoorbeeld, niet werken met een stok en de latex niet op de juiste strijkdikte.

Tenslotte: voor een DHZ-er zal het makkelijker zijn uit 1 pot te werken. Die is zich niet bewust wat een glansgraad moet voorstellen en kijkt hooguit op de bus naar zijdeglans of hoogglans.
 

Mechas79

  • #7
Nou beste Kees, om hier een einde aan te maken, als u dergelijk problemen hebt met het door u gebruikte verf, zou ik toch gaan denken om andere muurverven te gebruiken die van zichzelf soepel rollen en de juiste opentijd hebben zonder toevoegingen na een juiste ondergrond voorbehandeling.
Mvg
Mechas
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Wij gebruiken uitsluitend A kwaliteiten met de best beoordeelde specificaties. Bovendien beoordeel ikzelf welke soort muurverf ik voor welke ondergrond ga gebruiken, en daarmee gaan we aan de gang.

Deze ervaring, ondersteund door product kennis die ik aangereikt krijg van de technische adviseur van het product deel ik met de vraagstellers. Als u gemiddeld 60 a 70 liter latex per week verwerkt zou u dus beter moeten weten vwb snedige opmerkingen betreffende muurverfkeuze.

Vwb de juiste open tijd en soepel rollen heb ik voor u een praktische oplossing die door 90% van alle schilders in de praktijk wordt toegepast en ook makkelijk toepasbaar is voor de dhz-er: Floetrol.
Bekijkt u daar de productspecificaties eens goed van ten aanzien van soepel rollen en een verlengde open tijd.
 

Mechas79

  • #9
Ok, een kleine voorbeeld terugkomend op de vraagsteller i.v.m. impregneren of verdunde verf.
We hebben 2 wanden met gipsgebonden ondergronden, (geen poederige ondergrond in deze voorbeeld)
A.\De ene wand wordt voorbehandelt met u 15 % verdunde muurverf (binnen kwaliteit)
Vaanuitgaande dat het een acrylaat-dispersie systeem is voor binnen met een redelijke tot goede schrobvastheid , mat en dekking , zit er +- tussen de 15 a 20% bindmiddel in. Door u verdunning komt dit +- uit op nog maar 13-17 % bindmiddel.( belangrijkste onderdeel van een verf voor de penetratie en hechting)
B.\De andere wand wordt voorbehandelt met puur bindmiddel, impregneermiddel.
De vraag is, welke van beide systemen zal beter in de gipsgebonden ondergrond trekken, en welke zal beter afgesloten zijn voor opname van water, a.\ of b.\?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Heeft de vraagsteller iets aan deze discussie? Nee dus.
 

Arianne

  • #11
Het geeft wel aan dat ook in schildersgebied meerdere wegen naar Rome leiden! Jullie verschillen duidelijk van mening omtrent het wel of niet voorstrijken van vers gestucte muren. Goede hechting (ook op langere termijn) lijkt mij het allerbelangrijkste. Ik heb in mijn huis in de woonkamer nog een oud rieten plafond zitten. Hier bladderde enige jaren geleden de oude latexlagen volledig vanaf. Volgens mij een vaak gezien probleem in oude huizen. Uiteindelijk dit opgelost door zoveel mogelijk af te krabben en glasvlies overheen gedaan en dit was een vreselijke klus, doe dit nooit meer, al is het resultaat prima. Hier was de hechting duidelijk zeer slecht van de oude latexlaag op dat kalk. Dit probleem wil ik uiteraard niet over een aantal jaren op mijn nieuw duur gestucte muren omdat ik bijvoorbeeld niet goed heb voorgestreken of wat dan ook!

Groet Arianne
 

Mechas79

  • #12
Nou en of de vraagsteller iets heeft aan deze discussie zoals u het noemt, duidelijk dat het ook voor u nuttige informatie is, de vraagsteller vraagt van wat beter is, ik als technicus en niet als schilder probeer met een voorbeeld de technische voordelen uit te leggen vanwaar de betere hechting/afsluiting met impregneermiddel i.p.v. verdunde muurverf.
Aan de vraagsteller uiteraard waar ze voor kiest, praktisch of verhoogde slagingspercentage op een goed resultaat.
Mtvg

Mechas
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
@Arianne: dat afbladderen van uw rieten plafond lag niet aan de latex ,tenzij deze was aangebracht op witkalk, maar aan de werking van het riet waarop de stuclaag was aangebracht. Deze veroorzaakt het barsten in oude plafonds van de verf. Heeft dus niets van doen of muurverf nu beter hecht dan voorstrijk.

Als restauratieschilder kom ik dit soort problemen vaak tegen: een onstabiel plafond, waarbij het riet dmv ijzerdraad aan de balken is bevestigd dat, door de tijd heen uitdroogd en loskomt.

Door het aanbrengen van glasvezel stabiliseerde u wel de scheurvorming, maar deze komt weer tevoorschijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu