Acrylverf schuren

PieterB

  • #1
Vraag over Verven over acryllak
Er staat: schuur acryllagen niet met schuurpapier maar gebruik Scotch-Brite.
Waarom?
Omdat van de natte laagdikte bij acrylaatverf na droging veel minder droge laagdikte overblijft dan bij de meeste alkydverven, en er sneller kleine krasjes waarneembaar zijn, en je met een Scotch-Brite minder snel kans op krassen hebt dan met extra fijn schuurpapier?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Uw filosofie heeft niets uistaande met laagdikten of krasjes.

Acrylverf is thermoplastisch. Door de warmte ontwikkeling die bij wrijving ( schuren met de machine ) onstaat wordt de laag week en is moeilijk te verwijderen.

Veel minder laagdikte is relatief: acrylverf moet u onverdund gebruiken. Het verschil in droge laagdikte is dan niet groot ten opzichte van een alkyd ( muv High-Solid en HV ) verf.

Acrylverf volledig verwijderen doet u met afbijt, omdat ook fohnen averechts werkt.

Tenslotte krast elke schuurbeweging, ongeacht welk verfproduct wordt geschuurd.
 

Chathanky

  • #3
Is nat schuren dan niet wat?

Dat plastische snap ik niet zo want de huidige outolakken zijn acryl lakken en die worden flink mechanisch geschuurt bij reparatie.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Als u zeeen van tijd heeft, geld geen rol speelt en u stofvrij wilt werken kunt u ook waterverf slijpen.
 

PieterB

  • #5
Kees, hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
We hebben het hier dus over huisschilderlakken.

Ik wil best een opsomming geven van de toeslagstoffen die een auto-acryl-lak tegen over een huisschilderacryl heeft, maar dit voert in dit kader tever.

In het kort komt het erop neer dat de themoplasticiteit van huis-tuin-keuken acryl aanzienlijk boven die van autoacryl licht.

Bovendien bevat dit product behalve water ook een aantal minder millieuvriendelijke oplosmiddelen om de droogtijden nog verder te verkorten, de hechting te verbeteren en de elasticiteit terug te brengen.
Uit het laatste kunt u concluderen dat de schuurbaarheid dus hoger ligt.

Huisschilderlakken kunt gerust ( ook als het watergedragen primer betreft) met de hand schuren. Is uw ondegrond goed voorbehandeld, dan is schuren met schuurpapier niet nodig en kunt u met een pad het oppervlak aflak klaarmaken.
 

Chathanky

  • #7
Dat zou best kunnen.
Wat betreft het niet mogen schuren: Lees de productbladen.
Acrylverf mogen daarin zondermeer gechuurd worden. Als de verf echt heet wordt is het thermoplastisch maar dan ben je mijn inziens ook niet zo goed bezig. Andere huisverfproducten houden daar ook niet zo van.

Wat maakt het verschil tussen schuurpapier en scotch brite?
Beiden zullen bij ferm machinaal schuren de lak warm wrijven. Bij normaal schuurwerk heb ik nog nooit m`n vingers verbrand. Met alle macht op je schuurmachine drukken geeft inderdaad een warm niet wenselijk resultaat.
Zo moet het dus niet. :mrgreen:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Scotch-Brite ( en hier bedoel ik dus de schuursponjes ) kunt u niet op een vlakschuurmachine zetten en kan dus nooit die wrijving ontwikkelen als met een schuurmachine.

Plaatst u wel schijven op een rotex schuurmachine dan heeft u nog het voordeel dat Scotch-Brite aluminiumoxide deeltjes bevat en geen zand, carborundum of glas. U weet dat aluminium de warmte uitstekend kan geleiden.

Nogmaals, voor huis tuin- en keukengebruik kunt u of gewoon, of pads gebruiken om watergedragen verf met de hand te schuren.
 

EGeen

  • #9
Toch vraag ik me wel af. wat nou in het kort het wezenlijke verschil tussen autolakken en huis&tuin lakken is? Ben namelijk wel enigzinds wat bekend met normale verven, maar autolakken heb ik 0,0 verstand van.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Autolak is 2K (watergedragen) verf, huis/tuin/keukenlak 1K.
 

EGeen

  • #11
Dat is wel erg kort door de bocht. autolakken bestaan er ook in 1K (al zullen het er niet erg veel zijn).. Bedoel zit er daadwerkelijk in bestanddelen dan zoveel verschil?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
De meeste basecoats ( dus de basislagen ) voor autolak zijn 1 K. De clearcoat ( dus de hoogglansafwerklaag ) is veelal 2K, alles watergedragen wel te verstaan.

Autolakken worden ( ivm de vereiste laagdikte ) minimaal in 2 basecoatlagen opgespoten. Na volledige mattering wordt de vernislaag aangebracht. Zie hier weer een significant verschil: van huisschilderverf zegt men: nooit 2K over 1K want dat gaat oplossen. ( Overigens gedeeltelijk waar ).

In de autospuiterij is dit juist omgekeerd. Waarin zou dan het verschil zitten tussen huisschilderlak en autolak?

of:

Waarom lost 2K over 1 K huisschilderverf op en waarom gebeurt dat dan niet in de autospuiterij waar veelvuldig 2K over 1K wordt toegepast?
 

Chathanky

  • #13
Acryl autolakken worden normaal in 2k gespoten. De vernislaag wordt niet altijd gebruikt.
Veel laksoorten zijn direct glanzend.
Deze worden in twee lagen opgebouwd,
Een dunne laag warna ongeveer 5 minuten droogtijd wordt aangehouden.
Een 2 strakke "natte" laag.

Er zijn inderdaad systemen met een matte basis die gevernist worden.

Verder kopen velen 1 k spuitbussen met acryllak die voor het bijwerken van bv een auto.

Mij is bekend dat bij huisverven ook de acrylsoorten met schuupapier geschuurd worden. Dat je niet moet schuren tot zowat de rook :mrgreen: er van af komt lijkt mij logisch. Met alkyd verven moet je dat ook niet doen als je tussen de lagen opschuurt. Ook dan kleeft de verf aan je papiertje. De schuurmachine het werk laten doen en niet teveel op 1 plek blijven schuren. Dan wordt de verf echt niet warm (of koud) van.
Bij mooi afgewerkte verflagen is het ook niet nodig om flinke lagen er af te schuren om de onderlaag mooi glad te krijgen. Als je dat in de vingers hebt is het een kleine moeite om alles met de hand te schuren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu