Aansluiting + A-B standen driewegklep

Gpsuperbike

  • #1
Op een aantal websites lees ik dat de A-stand van een driewegklep de boiler zou bedienen en de B-stand de centrale verwarming. Maar ik vind net zo goed websites waar men het andersom schrijft: A is de aanvoer op de CV-installatie en B op de boiler. Wat is nu het correcte?
Mijn driewegklep ging al drie maal stuk, telkens een nieuw bovengedeelte op geplaatst. Vandaag weer eentje geplaatst, maar nog steeds warm water dat vrij snel terug ijskoud wordt en een aantal radiatoren die nauwelijks tot niet warm worden.
(Onlangs ook nieuwe circulatiepomp en Airfix expansievat geplaatst). Vanmiddag zag ik echter dat de B-stand van de T-aansluiting van de driewegklep het dichts bij de ketel staat, de A-stand loopt dus weg van de ketel. Is het T-stuk wel correct aangesloten?
foto: B aangesloten aan flexibel uit ketel, A loopt weg van ketel.
Bij mijn weten heeft de klep altijd zo gestaan, maar ze werd al 2 maal vervangen, dus misschien een keertje achterstevoren gezet?

Verder heb je bij een driewegklep (hier ERIE gemonteerd) ook een tussenstand waarbij er 50% naar water gaat en 50% naar cv. Alle ERIE-kleppen die hier tot nu toe gemonteerd werden, kunnen echter alleen maar in de A-stand of de tussenstand: het lipje om van A naar B te gaan is zelfs niet eens lang genoeg om tot aan B te geraken. Dus hoe zit dat nu met zo'n ERIE driewegklep? Wanneer ik ze hier op AUTO (en dus A) zet, warmt alleen het water op (heeft toch ook altijd voorrang?) maar cv kan ik helemaal vergeten. Ook in deze stand gaat sinds enkele weken het warm van warm naar ijskoud ook al geeft de ketel water aan van 60°. Wanneer ik de klep op MANUEEL zet (en dus tussenstand want lipje te kort voor B), werkt de cv (maar niet alle radiatoren) en warmt het water op tot 60°, maar wordt dan weer zeer snel koud.
en zie foto: wanneer geen warmte gevraagd (cv en/of water) dient klep in stand A te staan. Wanneer hier alles uitstaat,blijft de klep staan in de stand waarin hij stond (klep beweegt dus niet, ook niet de gloednieuwe klep).

Ook de nieuwe circulatiepomp blijft sinds montage constant draaien, ook als er geen vraag is. Dit zou liggen aan een defecte driewegklep?

In 't kort: 4 problemen:
- staan de T-stuk standen wel juist? vetrek aan ketel A naar B of B naar A?
- driewegklep A - B en tussenstand
- na vervanging van alle stukken nog steeds onvoldoende cv en warm naar ijskoud water
- circulatiepomp en driewegklep

De ketel blijkt in orde en geeft geen mankementen (Radson HR+).

Iemand een oplossing?

 

Ceeshobby

  • #2
Weet niet of er een binnenwerk in je driewegklep zit, dit kan ook kapot.
Als het binnenwerk kapot is, kan je motor kapot gaan, deze moet dan harder werken om de klep te bedienen.
 

Gpsuperbike

  • #3
Is een gloednieuwe klep, binnenwerk zag er perfect uit: alles op zijn plaats en niets stuk (voor montage toch even voor alle zekerheid nagekeken).
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #4
Laten we eens beginnen met

Merk
En type ketel


Merk en type boiler
 

Tumkie

  • #5
Lijkt mij een oude Radson staande ketel met bijhorende Radson-boiler
 

Nono123

  • #6
Volgens mij is het een Radson ER(E).

ZEKER GEEN HR+ !!!

Vermoedelijk zit er een aparte boilerregeing op, omdat de Radson ER, de klep op 24 Volt stuurt en niet op 220Volt.

Kan het niet zijn dat een ander appendage kapot is?
Tussen de 3-wegklep en de boiler?
Dus 3-wegklep stuurt water naar de boiler, maar boiler komt niet op temp. doordat er geen stroming is.

Aandachtspuntje is wel je rookgasafvoer, gelijk een bocht op de trekonderbrekker i.p.v. eerst een stuk buis !!! Ik hoop voor jou (en je gezin) dat de TTB goed functioneert !!

functioneert de boilerthermostaat?
Zet de boilerthermostaat op de laagste stand. Wordt de CV dan wel warm?
 

Tumkie

  • #7
Waarschijnlijk zit er een EB-regeling op ...
 

Gpsuperbike

  • #8
Het is idd een Radson ER maar met HR+-certificaat.
En, ik ken wel wat van loodgieterij en cv, maar wat is een EB-regeling?
Kan ik dit probleem nog zelf verhelpen of niet meer?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #9
WoW ik heb al veel gehoord maar een Radson die HR is?

Het zal wel een ehr type zijn

Hoeveel kw is het toestel en hoeveel kw is de boiler?

Graag type vermelden


Zit u in België?
 

Gpsuperbike

  • #10
Wel, op beide ketels kleeft een grote HR+-certificaat sticker en volgens het technische instructieboekje van de boiler is het een Radson ER - en HR waakvlamketel. Alles werd geïnstalleerd door een professionele vakman, ik ga er dan ook van uit dat het HR+-ketels zijn?

Helaas weet ik momenteel niet hoeveel kW de ketels zijn (vind alleen het instructieboekje van de boiler en daarin staat niets vermeld over de kW).

En ja, ik zit in België.
 

Gpsuperbike

  • #11
Misschien een domme vraag, maar zou het ook kunnen dat de kamerthermostaat stuk is en alles in de war stuurt? De gevoelstemperatuur ligt duidelijk lager dan wat de thermostaat aangeeft.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #12
Nou deze combinatie is eigenlijk NOOIT ontworpen om zowel ww als cv gelijktijdig te kunnen voeden.

Er hoort normaliter een gewone 3 wegklep op te zitten die

OF. Warm water verzorgd door alle cv water naar de boiler te sturen

OF cv verzorgd door al cv water naar de radiatoren te sturen.

Maak eens een foto van de ketel aub
 

Tumkie

  • #14
HR+ is BE-label met betrekking klasse ketel , geen type ketel ...
HR-Top label is condensatieketel .
Denk dat het tijd wordt voor vakman want vrees dat de technische kennis te beperkt is om zelf te knutselen aan een aardgasketel !
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #15
Ik heb ooit een HR3560 in staande uitvoering fabrieks af
gezien, dus zeg nooit "nooit" :wink:

Maar deze is overduidelijk VR en zal op zijn minst de 18 jaar
aan tikken qua leeftijd.
Ik kan niet echt uit je verhaal opmaken of je wel goed
warmwater hebt, en alleen problemen op cv??
 

Tumkie

  • #16
Staande HR3560 werd NoxTronic genoemd . Was ook altijd met boiler-voorrang ...
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #17
Jaaaaa, precies, die bedoelde ik, ben hem ook maar 1x tegen
gekomen in al die jaren....dan vergeet je wel eens de exacte
naam :mrgreen:
 

Gpsuperbike

  • #18
Het is een Radson EHR E 240 B ketel voor cv, met nuttig vermogen 27,2 kW en nominale belasting 30,1 kW; van de boiler ernaast vind ik enkel deze gegevens (deur kan niet open): EBU-B 212W, inhoud 120 L, opg. vermogen 20 kW
(zie beedje van internet)

- de boilertemp. staat op 60°, maar na enkele minuten terug ijskoud water
- de cv werkt en radiatoren worden warm, behalve de laatste 3 radiatoren (verst gelegen):
- de circulatiepomp is een gloednieuwe DAB-pomp (maar wordt warm en blijft draaien zolang hij stroom krijgt) (mag dat of is dat niet goed?)
- en de driewegklep is een ERIE: volgens de kenmerken van de EB-boilerregelaar zou deze klep blijven staan in de laatste gevraagde stand (verandert helemaal niet), en staat deze onbekrachtigd richting boiler (dus aansluiting B aan flexibel is correct of niet?) (zie foto)

 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #19
1 deze installatie is nooit ontworpen met die driewegklep.
Het kan niet samen. Vermogen is daar veel te klein voor.

2 vermoedelijk is de buis in de boiler afgebroken die er voor zorgt dat het ww op de juiste wijze uit de boiler gehaald wordt.
Of de klep blijft inderdaad op midden stand staan zodat de cv ketel het gewoonweg niet red


Dit is te repareren maar kost een uurtje of 2-3 werk.
 

Gpsuperbike

  • #20
In het boekje van de boilerset EB staat bij leveromvang: driewegklep 230 VAC 3/4" binnendraad, Honeywell V 4044 of ERIE 230 V.
Er heeft van in het begin een Erie klep op gestaan. (572E314-60L0, 3/4"BSP, 220-240 Vac, 50 Hz, 5-6W).

Heeft al die jaren perfect gewerkt, tot een aantal weken terug, toen bleken de laatste radiatoren niet meer warm te worden. Alles ontlucht, niets hielp. Bleek circulatiepomp stuk, nieuwe geplaatst. Bleek ook expansievat aan boiler stuk, en dus ook nieuw vat. Sinds enkele weken hebben we dan ook dat probleem met het water: zelfs de douche die op 1 meter van de installatie staat, geeft na een tweetal minuten plots ijskoud water, hoewel de boiler 60° aangeeft. Dus opnieuw alles nakijken en Erie-klep bleek niet vanzelf om te schakelen. Nieuwe Erie-klep, maar die doet exact hetzelfde als de vorige. Vandaar ook de vraag hoe het met die kleppen zit, want stand B is echt onmogelijk: alleen stand A + AUTO, en middenstand + MAN. Tenzij de middenstand geldt als stand B?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu