Aanloopcondensator vervangen

Hndrk

  • #1
Hallo Forum,

Onze wasdroger (Bosch WTA 3200) doet het niet meer, en ik heb via dit forum ontdekt dat het waarschijnlijk aan de aanloopcondensator ligt.
Hij bromt en doet niets, maar als je hem een duwtje geeft dan draait hij wel.

Ik wil deze vervangen maar kan niet een gelijke vinden.
Er staat op 11 uF en 450VAC.
oude condensator.jpg


Ik heb drie condensators gevonden:

1

Deze lijkt hetzelfde maar hij is 10 uF en 430VAC.. Ik heb gelezen dat de voltwaarde niet kleiner mag zijn..
bosch 10 uF.jpg


2-3
stukje naar beneden scrollen

Een condensator van 12 uF en een van 10 uF.
Deze hebben wel vier polen.. Kan ik het op twee aansluiten..?
twee condensators.jpg


Is een van deze drie opties goed?

En als het om veiligheid gaat kan ik dan beter een doen van 10 uF versus een grotere van 12 uF.


Vriendelijke groet,

Hendrik
 

Lampje45

  • #2
Er is een wezenlijk verschil tussen een aanloopcondensator en een bedrijfscondensator.
Vroeger werd deze condensator alleen maar enkele seconden gebruikt tijdens de aanloop.
Nu wordt deze condensator tijdens de werking van de motor continu gebruikt.
En dat stelt heel andere eisen aan de condensator.
Als je de gegevens van het machineplaatje vermeldt, kan ik je adviseren welke je moet bestellen.
 

Hndrk

  • #3
Hallo Lampje45,

Bedankt voor u reactie.
De wasdroger is van het jaar 2000.

Is dit het machineplaatje:
20211218_201534.jpg


Dit is hoe de binnenkant er uit ziet:
20211219_191910.jpg


Vriendelijke groet,

Hendrik
 

Lampje45

  • #4
Hendrik,
Het is en blijft een vreemde waarde 11 uF, want de range vermeldt 10 en 12 maar geen 11
Het partnummer van Bosch is 00167245, maar is nergens meer te koop, ook bij Bosch niet.
De betere fabrikanten gebruiken Ducati condensatoren en ik heb er een gevonden van 12 uF.
1 stap hoger zal het aanloopkoppel verbeteren, 1 stap lager juist verminderen.
Ga niet in op goedkopere alternatieven, want daar krijg je spijt van.
Deze
Bedrijfscondensator 12 uF Ducati zal je wel uit de brand helpen.

En kijk wel uit deze condensator, kan erg lang zijn spanning vast houden, ook als de stekker getrokken is. Want de spanning kan oplopen tot ruim 400 volt, en daar gaan je haren echt rechtop van staan bij aanraking. Dus kortsluiten van de klemmen met geïsoleerd gereedschap voordat je begint.
Zuig ook alles eens goed uit, ook bij de electronica, want opgehoopt stof kan explosief zijn.
Zie ik een geleide baan voor een koolborstel van de vochtmeting? Maak die dan eens lekker schoon met azijn en daarna een beetje wasbenzine. Nu je de zaak toch open hebt.
 
Laatst bewerkt:

Hndrk

  • #5
Hallo Lampje45,

Bedankt dat u een vervangende condensator heeft gevonden!
En voor de verdere informatie.

Ik heb twee filmpjes gemaakt van de droger.
Op het eerste filmpje is te zien dat hij draait maar uiteindelijk lijkt vast te lopen.

Op het tweede filmpje is hetzelfde te zien maar deze keer lijkt hij op hol te slaan.
Ik zat alleen te kijken naar het zwarte ding achterop omdat die vast liep eerder.
Uiteindelijk sprongen de stoppen.
En nu doet de droger niets meer.

Ik heb de binnenkant van de droger zo goed mogelijk gestofzuigd en het verwarmingselement achterop verwijderd en ook schoongemaakt.

Als ik de aan knop indruk gaat het lichtje branden en een seconde later springen de stoppen weer.

Wat zou dit kunnen zijn?

Vriendelijke groet,

Hendrik
 

Lampje45

  • #6
Hendrik,
Dat klinkt allemaal niet goed.
Ik hoor gillende geluiden, dat duidt op metaal wat niet soepel langs elkaar heen schuift.
Om de oorzaken te kunnen lokaliseren, gooi de riem er eens af.
En laat alleen de motor lopen. Jankt het geluid dan nog, dan zouden de lagers van de motor vervangen moeten worden. Kijk ook de ventilator eens na op vreemde voorwerpen, zoals een kindersok of BH beugel.
Beweeg de trommel eens met de hand en controleer de vitltafdichtingen van de trommel. Dit moet allemaal vrij soepel lopen, wel met enige wrijving natuurlijk.

Je bent aan het proefdraaien met de kappen van de ventilator, dat is dodelijk voor het verwarmingselement.
Grote kans dat die gesmolten is en de sluiting veroorzaakt.
Als je wilt proefdraaien om trommel en aandrijving te testen, dan MOET je de stroomkring van het element verbreken, anders verbrandt hij wegens gebrek aan koellucht.

Het is nog een energie vretende luchtafvoertrommel.
Ik vraag me af of dit allemaal de investering nog waard is om hier nog verder mee te gaan
Het verwarmingselement kost 200 euro
 
Laatst bewerkt:

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #7
De condensator was niet zo zeer heel leeg maar je trommel zit zo vast dat hij niet aan kan lopen. Dus daar zat in eerste instantie je probleem. Dit moet toch al gruwelijke herrie hebben gemaakt. Ik denk ook dat je je verwarming hebt opgestookt wegens te weinig doorstroming. Die zal wrs de kortsluiting hebben veroorzaakt. Of je trommel is weer vastgelopen en daarbij is een van de wikkelingen kaduuk gegaan. Long story short. Je zult nog wel het e.e.a moeten vervangen wil je dit oude beestje nog aan de gang willen krijgen.
 

Lampje45

  • #8
Zo zit het niet helemaal. Een motor van dit type, loopt nooit uit zich zelf aan, want hij weet niet welke kant hij uit moet draaien. Daarvoor heeft men een hulpveld ingebouwd, dat gevoed wordt via de condensator.
De eigenschap van de condensator zorgt er voor dat de stroom door de aanloopwikkeling voor ijlt op de hoofdstroom en daardoor weet de motor welke kant hij op moet draaien. Als de capaciteit van de condensator is afgenomen, dan is hij niet in staat het zetje te geven in de goede richting. Het brommen en stilstaan is typisch een euvel van een defecte condensator.
Als de trommel vast had gezeten, dan had hij ook niet aangelopen na een zetje.
Dat hij eenmaal in bedrijf vastloopt, mag duidelijk zijn, dat heeft een oorzaak, maar die condensator is echt defect. Want zelfs zonder condensator had je dit kunnen doen.
De machine is total loss.
 

Sleutelmeneer

Specialist Witgoed
  • #9
Als ik een trommel vasthoud en hem start dan zoemt hij ook. Omdat het vermogen van de motor dan mijn fysieke kracht niet overtreft. Aangezien topicschrijver de trommel niet zo zeer een zetje geeft maar "los lijkt te schieten" en meteen volle bak aanvliegt zou ik zeggen dat hij mechanisch te vast zit maar niet echt vast vast. Zo heb ik een bsh droger eens gereinigd en na montage zat hij zo strak tussen zn viltbanden dat de trommel niet meer kon aanlopen. Na weer demonteren en invetten met viltbandenvet ging het weer goed. Dit is meer waar ik op doel. Doet verder niet zo veel terzake op het gebied van deze droger. Want in beide gevallen zou ik zeggen dat hij nu tottallos is.
 

Lampje45

  • #10
Omdat de aanloopstromen van deze motoren zeer hoog is.
Is het aanloopkoppel ook hoog.
En omdat bij deze motoren niet de stroom, maar de frequentie het toerental regelt,
kan er ook geen sprake zijn van een soft start.
Hij zal onmiddellijk trachten de frequentie van het draaiveld te volgen.
Aan de haal gaan doet hij niet, want hij zal altijd achterlopen op de netfrequentie, want juist de slipfrequentie drijft hem aan.(het verschil tussen rotor frequentie en stator frequentie)
Is de slip nul, dan is ook de aandrijving nul.
Dat is heel wat anders als bij de wasmachinemotoren met koolborstels, waarbij de riem zou breken, als er geen toerenbewaking op zou zitten.
Die hebben een seriemotor, die wel op hol slaat en vanzelf, vanwege oververhitting van de lagers, en/of het uit elkaar vliegen van het anker, een keer vastloopt.
En dus verbrandt.
Vandaar dat er al jarenlang een tacho element op deze motoren zit, die de spanningssturing vanuit de electronica regelt.
Want deze motoren worden op spanning gestuurd en niet op frequentie.

Als de trommel zwaar mechanisch gevangen wordt, dan bromt hij ook, maar dan loopt hij ook niet aan, als je hem een zet geeft.

En ja, ik zou ook geen stuiver meer aan deze machine besteden.
 

Hndrk

  • #11
Hallo Lampje45,

Bedankt voor uw hulp en inzicht!

Sleutelmeneer u ook bedankt.

Ik heb een nieuwe droger gekocht.

Vriendelijke groet,

Hendrik
 

Lampje45

  • #12
Dat zal wel een verademing zijn.
 

DSR9500

  • #13
Hoi Hendrik,

Leuk dat je de fout op het spoor bent. :prima:
Zo te lezen moet in ieder geval de condensator vervangen worden.
10 of 12 uF maakt niet zoveel uit, Zo nauwkeurig zijn die condensatoren nu ook weer niet gemaakt in de fabriek. Kzou de 12 nemen, want in de loop van tijd neemt de waarde af.

Daarna kun je nog nagaan of de boel mechanisch nog ergens verbeterd moet worden.

Tuurlijk kan het altijd beter, als je een condensator kunt meten.
Maar investeren in meetapparatuur doe je pas als het echt je hobby is.:cool:

Gewoon proberen.... kost een keer 10 euro, maar d'r is niet zo mooi als zelf repareren.
 

Lampje45

  • #14

Lampje45

  • #15
DSR9500 schreef:
Maar investeren in meetapparatuur doe je pas als het echt je hobby is.:cool:
Nee, met gereedschap begin je, als je besluit om zelf te repareren, want zonder dat kun je niets!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu