Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Hier en daar ingelezen en moet prima te doen zijn.
spanningloos werken (huidige hoofdschakelaar zet ik uit).
ik heb straks wel twee keer een hoofdschakelaar maar dat neem ik voor lief.
en dan is het een kwestie van alles weer netjes aansluiten op de voorbedrade groepenkast.
Ik kom op het volgende uit (zie de opstelling van een zekere webshop hieronder):
4-pollige hoofdschakelaar (3P + 1N)
8 installatieautomaten (1P + 1N)
2 aardlekschakelaars
2 aardlekautomaten (voor tuin en het schuurtje aan de voorzijde)
2 keer een 3P + 1N aardlekautomaat (ééntje voor de bestaande kookplaat en één voor een warmtepomp volgend jaar).
- ik breid dus met 4 groepen 1P + 1N uit t.o.v. de bestaande situatie i.v.m. airco verwarming slaapkamers boven.
Stappenplan voor dit hele 'projectje':
uitkappen tot dat de buizen weer beschikbaar zijn en ik fatsoenlijk de draden met koper kan zien;
draden vrij maken en borgen met hendelklemmen
één groep aanzetten in de meterkast
met spanningsmeter de nul en fase meten van de draden om te kijken of deze groep er tussen zit;
alle drie de buizen identificeren bij welke groep ze horen en waar ze heen gaan.
opnieuw draden trekken en een stukje flexibel er tussen zetten.
groepenkast vervangen.
wat betreft de gevaren etc. Ik heb ondertussen na bijna 2 jaar klussen al vrij veel stopcontacten verplaatst, elektra op veel plekken opnieuw aangelegd, in diverse kamers opnieuw draden getrokken. Alleen nog niet aan de groepenkast geknutseld. Maar volgens mij is mijn huidige installatie in deze standaard situatie al heel gevaarlijk.
En net zoals de rest wil ik ook dit graag zelf kunnen maar begrijp de gevaren...
Zo'n voorbedrade groepenkast aansluiten moet niet moeilijk zijn lijkt mij.
Gister schreef je dat je de groepenkast niet open durfde maken omdat je er geen verstand van hebt, en een dag later wil je de groepenkast zelf vervangen. Schiet mij maar lek.
Wees verstandig en haal er iemand bij met een beetje verstand van electra.
Een beetje reflecteren en laten inzinken doet wonderen :)
Ondertussen mijn groepenkast direct boven de hoofdschakelaar geopend.
3 fasen en de nul zijn aangesloten op de krachtstroomgroep
en 2 van de 3 fasen zijn verder verdeeld over de 1 fase groepen (6 in totaal)
Ik kan toch gewoon prima de hoofdschakelaar openen en de nullen en overige fase draden verwijderen tot dat ik 4 unieke draden heb (3 fase en 1 nul). Deze vervolgens aansluiten op mijn nieuwe hoofdschakelaar. Dus alleen werken boven de hoofdschakelaar...
Ondertussen de oude kast volledig gedemonteerd. Uiteindelijk wel een elektricien gevraagd om enkel de hoofdschakelaar te doen met het idee dat die zegelrecht heeft.
Meneer heeft het onder spanning gedaan, geen rubberen handschoenen of dergelijke, kon het waarschijnlijk ook met zijn ogen dicht...zegel bleef gewoon dicht.
Ik kan nu verder met alle groepen aansluiten.
Een hoop van de oude meuk in de meterkast (o.a. oude trafo) haal ik weg. Maar is het bijv noodzakelijk dat ik alle stroomdraden vervang?
In de woonkamer heb ik bijv al het draad vervangen (door verlagen stopcontacten, dus was te kort) maar het zag er nog goed uit na 40j.
Ik ga dus het draad niet vervangen (enkel van de doorgesneden groepen natuurlijk). Maar is dat juist?
Draad vervangen dat verder goed is, is inderdaad niet nodig. Dat overleeft ons wel.
Lasdoppen die uit elkaar vallen? Als er goeie gebruikt zijn, dan overleven die ons ook wel.
Maar als slecht natuurlijk vervangen.
Oude lasdop laten zitten en mini lasklem erbij kan ook. Vooral als de draden aan de korte kant zijn kan dat beter zijn.
Dat zullen de originele draden vanaf de meter zijn.
Doordat de draden vanaf boven ervoor hangen lijken ze dun.
Kijken maar naar de aarde bovenin de rails en de draden daarnaast.
Van de oude hoofdschakelaar is dat nog, zo'n onderstuk had ik niet bij de groepenkast besteld, dat maak hij later weer in orde...voor nu geen ramp en kan ik verder, het probleem van die drie doorgezaagde leidingen is nog van toepassing :)