5 draads aardkabel naar de tuinhut

Status
Niet open voor verdere reacties.
Van mijn huis loopt via twee aparte groepen een vijfdraads aardkabel naar de tuinhut toe. Nu wil ik de groepen anders inrichten. Ik wil via een groep mijn tuinhut met stroom verzorgen, en tegelijkertijd via de ander groep stroom van zonnepanelen, die op de tuinhut moeten komen te liggen, terugvoeden naar de meterkast. Is dat zo toegestaan?

Nu zijn de groepen in de meterkast apart uit en aan te schakelen.

Eventueel kan ik ook nog van de twee aparte stoppen een dubbele stop maken, zoals men bij een elektrisch fornuis toepast.

Zoals het nu zit mag het niet en zoals je het wil mag het ook niet.
Iedere groep moet z'n eigen kabel hebben.

Mag ik op een groep 2 kabels aansluiten? Dan heb ik maar een stop nodig om 2 zonnestroominstallaties terug te voeden naar het net.

Grondkabel naar tuinhut: ik moet een grondkabel van de meterkast naar de tuinhut trekken, en de elektricien sluit het aan. Zijn er eisen hoe de kabel naar de tuinhut moet worden gelegt? In de kruipruimte lopen al kabels op de grond, dus da mag zeker het grondkabel ook op de grond gelegt worden. Maar mag het in de tuin gewoon op de aarde ligggen, of moet het diep worden ingegraven? Of moet het dan door een pijp?

Is er ook een oplossing om langs de schutting bovengronds een kabel te laten lopen? Het kabel kan van de kruipruimte via een bestaande pvc pijp door de buitenmuur heen bovengronds uitkomen.

Dat kan wel natuurlijk. Dan hoef je ook geen grondkabel meer te gebruiken maar gewone ymvk kabel. Deze kun je dan met spijkerclips vastzetten, of (mooier) in een grijze buis.

Beste Lutz, de laatste antwoorden hebben alleen betrekking op het aanleggen/verwerken van de kabel.

Wat je zo allemaal wilt lijkt me een drama te gaan worden. Twee omvormers die terug moeten leveren aan het net?

Vertel is wat voor huisaansluiting je hebt, en wat voor vermogen je wilt terugleveren. Dus echt harde gegevens (merken, vermogens, aantal fases, enz), anders gaat dit goed fout.

Ingmar89 had tot nu toe de beste oplossing. Ik heb een driefase stroomteller en wil 1560Wp op zolder en 1820Wp op de tuinhut opwekken, dus 3380Wp bij elkaar. Dat zou via een 16A groep mogen. Het kan niet via een omvormer, omdat er tussen tuinhut en huis 20m afstand liggen.

Met het idee van de grijze pijpen zal ik een elektricien benaderen. Pijpen tegen de schutting aanschroefen en een kabel door de kruipruimte trekken kan ik wel, maar het aansluiten laat ik aan de vakmensen over.

Lutz, dat is een prima aanpak! Als je nu eenmaal die 3 fase aansluiting hebt, zou ik er toch voor kiezen om elke omvormer op een aparte groep (i.q. fase) te zetten. Je netbelasting en vooral meeting is dan veel evenwichtiger. Je beveiliging kan dan ook wat overzichtelijker zijn.

Wat moet ik nu met zo een geautomatiseerd bericht? Hij komt over als fake,
en de kluspolitie heeft geen woonplaats ingevuld.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan