45 graden H-profiel

Atmoz

  • #1
Hallo mensen,

Graag zou ik een (groot) terrarium maken voor een Groene Leguaan.
Aan de voorkant komt natuurlijk glas zodat ik 't beestje ook kan zien :lol:

Ik wil de hoeken aan de zijkant met 45 graden laten aflopen.
Dus van de voorkant glas, dan op 45 graden weer glas, en dan nog een stukke hout (betonplex) naar de achterwand toe. Om die bocht van 45 graden te maken ben ik opzoek naar 45 graden H-profiel om het glas mee te bevestigen.

Weet iemand of dat bestaat, en waar ik dit kan krijgen?

Alvast bedankt,

Atmoz
 

Lichtpunt

  • #2
De megagrote bouwmarkten hebben tegenwoordig ook vaak een ruime sortering in deze!
 

Atmoz

  • #3
Oke, thanks!!

Ik hoop dat ik deze ook in de buurt van Maastricht kan vinden.

Op internet heb ik werkelijk NIETS kunnen vinden...
Ik wist dus niet eens OF het überhaupt bestond!!

Misschien zoek ik verkeerd. Welke "termen" zou ik in Google kunnen invoeren?

Met vriendelijke groet,

Atmoz
 

Mark en 3 meiden

  • #4
Meestal zijn deze hoeken in de juiste hoek gekit
en word de kitnaad afgedekt met een kunststof profiel wat de 45 graden hoek al heeft
mischien in de aquarium speciaalzaken op het internet
 

Atmoz

  • #5
Daar heb ik ook niets kunnen vinden.
Heb de hele dag vrij gehad, dus zit inmiddels al enkele uren te zoeken zonder ook maar iets van resultaat. Echt niet te geloven eigenlijk. Normaal ben ik toch wel goed met Google :D

Wat bedoel je met
Meestal zijn deze hoeken in de juiste hoek gekit
Ik ben opzoek naar een (aluminium of kunststof) H-profiel onder een hoek van 45 graden.

Dus als je daar 2 glazen platen in schuift dan staan die in een hoek van 45 (of 315, is maar net hoe je 't bekijkt :mrgreen: ) graden met elkaar.

Mvg,

Atmoz
 

Mark en 3 meiden

  • #6
45 of 135 graden
maar ik bedoelde dat je met speciale kit de glasplaten in de juiste hoek verbind
en daarna als je de kitnaad niet wilt zien de hoek afdekt met een kunststof profiel
 

Mark en 3 meiden

  • #7
Als er een kiertje in de hoek mag zitten kun je met glasscharnieren elke gewenste hoek creeën
mischien een optie
 

Atmoz

  • #8
Lol 135 ja :roll:

Ah oke!! Duidelijk.

Dus geen H-profiel (want dat werkt niet als je beide platen reeds gekit hebt) maar gewoon een afdekstripje van 45 graden...

Maar dat is in dit geval niet wat ik zoek!

Een van die glasplaten moet namelijk kunnen schuiven (als deuren voor 't terrarium). En die wil ik dan in dat profiel laten schuiven om het veel beter dicht te krijgen allemaal. Het wordt een tropisch terrarium, dus er komt veel vocht bij kijken!!

Mvg,

Atmoz

[edit]
Nee, liever niet. Maar zeker bedankt voor 't meedenken!! :)
 

Atmoz

  • #9



Dat is inderdaad al meer dan ik kon vinden.

Toch typisch eigenlijk... Je zou toch verwachten dat zo'n super standaard H-profiel ook makkelijk in 45 bochtje te krijgen is?!
 

Millew

  • #10
In mijn documentatie van kunststof gevelbetimmering en andere profielen kom ik een knikhoekprofiel tegen.
Dat kan je zelf instellen op een hoek tussen 90 en 180 graden.
Weet niet of dat stevig genoeg is. Anders zou je er nog iets achter moeten lijmen.
 

Atmoz

  • #11
Hmzzz, dit (link offline) lijkt er inderdaad meer op.

Zo te zien inderdaad zelf buigbaar in de juiste hoek :)

Thanks!!

Weer een stapje dichterbij
 

Mark en 3 meiden

  • #12
Zoiets.
succes ermee ik kan verder ook niets vinden alleen in de kassenbouw maar dat is redelijk grof voor een terrarium
 

Atmoz

  • #13
Bedankt.
Je hebt me al aardig op weg geholpen.
Ik ga morgen eens wat rondbellen :lol:

Groetjes en fijne avond!!

Atmoz
 

Atmoz

  • #14
Lichtpunt schreef:
De megagrote bouwmarkten hebben tegenwoordig ook vaak een ruime sortering in deze!
Aan welke bouwmarkt moet ik dan denken? (en eventueel waar?)
Ik heb gisteren naar Gamma, Formido en Praxis gebeld... (Maastricht)
Zoals ik verwachte zonder enig resultaat.

Mvg,

Atmoz


[edit]

Ik bedenk met net dat het trouwens geen 45 graden is maar 135 graden!!

afbeelding niet meer online
 

Atmoz

  • #15
Vanmiddag heb ik nog zeker 20!! bedrijven gebeld in het hele land om te vragen of ze iets hadden of eventueel konden maken...

Er is uiteindelijk een bedrijf dat me een offerte heeft gestuurd. Ze kunnen de profielen voor me maken. Dat gaat dan wel zo'n 130 euro kosten. Beetje veel voor die paar meter profiel.

Ik vind het erg vreemd. Niet één bedrijf dat gewoon heeft wat ik zoek. Ik zoek dus blijkbaar echt iets HEEL aparts :mrgreen: Alleen die knikhoekprofielen zijn te krijgen, maar dan alleen in kunststof. Dat is achteraf toch niet goed aangezien het gewoon weer terug buigt en veel te dikke platen vereist. (binnenmaat is 10mm)

Dus ben ik maar zelf aan de slag gegaan. Eerst even testen, daarna in grote schaal...

Stukje MDF waarmee ik met een 45 graden frees een randje heb afgehaald. Daardoor blijft er precies een 135 graden randje over.
2 test stukjes H-profiel wat precies goed voor 't glas past. Stuk draadeind ertussen voor extra stevigheid en "houwvast" voor de lijm. (2 componenten BISON, speciaal voor metalen).

Met dit als resultaat:





Als het droog is over 24 uur ga ik 't nog netjes plamuren met Alabastine metaal plamuur. Daarna goed schuren (ook over de rest v/d profielen). Vervolgens primer spuiten en erna een zwarte laklaag.

En klaar is kees (in dit geval Atmoz) :lol:
Mijn eigen, zelfgemaakte en mooie zwarte H profiel met 135 graden draai erin.

Gaat helemaal goed komen lijkt me :cool:

Met vriendelijke groet,

Atmoz
 
  • Like
Waarderingen: Klusidee ralf
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu