3 fase naar 1 fase

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Het volgende, omdat wij naar een gaskookplaat zijn gegaan, ik heb tijdens de verbouwing van de keuken de 3 fase aansluiting voor een keramische kookplaat, door getrokken naar de kelder ( onder de keuken) . ( 3 x blauw, 1 x bruin, en 1 x geel/groen)
Ik wil deze gaan gebruiken voor de te bouwen aanbouw, en wil dus van
3 fase naar 3 x 1 fase (3 groepen) via een groepenkast.
Kan dit ? , mag dit ? en hoe te doen.

Frank

3 x blauw en 1 x bruin zou wijzen op drie nullen en slechts één fase. Weet u zeker dat alles goed is aangesloten?

Frankyboy schreef:
( 3 x blauw, 1 x bruin, en 1 x geel/groen)

U bedoelt 3x bruin (of zwart) en 1x de nul = blauw denk ik? Je zit wel met een afzekering die een stuk lager (factor 1.7) is dan de kookgroep in de meterkast is afgezekerd (3 x 16 A?). Ik denk dat je maximaal 3 x 6A kunt afzekeren.

Alternatief is 2 fasen los te halen en de resterende als 1 groep zonder onderverdeler te gebruiken.

In princiepe is het niet toegestaan die 3 fase aansluiting zondermeer te splitsen in aparte eindgroepen. Daarbij komt nog eens dat er terplaatste van het kooktoestel tenminste een al dan niet bedrade kookleiding/aansluiting dient te ziten. Deze verplaatsen naar een andere ruimte is dus niet gewenst.

Als je de huidige kookgroep naar de aanbouw leidt maak je daar drie afzonderlijke groepen. Maar er mogen niet drie groepen door één buis naar toe, die moeten vanaf de meterkast elk door hun eigen buis met hun eigen nul.

De enige nette oplossing waarbij je de volle 16A per fase behoudt is de draden terug trekken uit de buis van de kookgroep tot aan de meterkast, dan drie nieuwe buizen naar de nog te bouwen aanbouw en daar aansluiten. En uiteraard in de meterkast als daar nu een driefase automaat zit voor de kookgroep die vervangen door losse eenpolige automaten.

Bedankt voor de replies, even wat info nog,
inderdaad 3 blauw , 1bruin en 1 geel/groen, de gehele bedrading in dit huis is trouwens omgedraaid, bruin is blauw en blauw is bruin.
in de meter kast zitten 3 aparte zekeringen ( per fase ) van 16 Amp
Frank

Bruin en blauw omgedraaid...!? Ik kan me niet voorstellen dat dat is toegestaan. Ik neem aan dat het een koophuis is? Wanneer en hoe is alles aangelegd?

Michiel_H

Inderdaad een koophuis, is in 1975 gebouwd, en ik denk dat de electra door een goedwillende kleurenblinde hobbyist is aangelegd.
Ik heb al een groot gedeelte , gedurende de verbouw vervangen, echter er zijn nog wat slaapkames waar de kleuren zijn omgewissld.
Ik weet er in ieder geval van , verder kan het volgens mij geen kwaad.
Frank

Technisch gezien kan het idd niet veel kwaad maar er kunnen wel gevaarlijke vergissingen ontstaan. Zeker als het kleurgebruik dus voor een deel wel en voor een deel niet aan de norm voldoet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan