200 Ampère slaan door

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een volgens mij interessant probleem gevonden. Op een van de terreinen van de NCC (Nederlandse Caravan Club) slaan de 200 Ampères van de leverancier eruit. Op het terrein zelf, achter de 160 Ampères van de leverancier gaat de verdeling verder het terrein op. De voeding naar een deel van het terrein is zelf afgezekerd op 3 maal 160 Ampère. Een overdaad maar toch. Ook deze vlogen er al een paar keer uit. We hebben alle afnemers op die lijn uitgeschakeld (automaten uit) en vervolgens met de megger gemeten. Tot onze verbazing bleek bij 2 fasen tegen aarde de weerstand uitermate laag te zijn. Vervolgens met een veldmeter magnetisme gemeten om uit te vinden waar de kabel in de grond liep en waar de mof (we wisten dat die er moest zijn) zat. Magnetisch veld boven de kabel bedroeg gemiddeld 7 op de meter maar boven de mof opeens ruim 400. Aldus de mof gevonden en blootgegraven.

Eerste vraag is of het aardscherm van de grondkabel een lage waarde veroorzaakt en omdat die bij de mof ontbreekt een piekwaarde oplevert.

Tweede vraag is waarom de 200 Ampère bij de leverancier eruit vliegt terwijl de 160 daarachter blijft zitten. Inmiddels heeft de leverancier 240 ingezet. Wij hebben de ruim bemeten 160 inmiddels vervangen door 35 omdat dat ruim voldoende moet zijn voor de afname en zo te proberen te voorkomen dat de leverancier weer moet opdraven.

Op het moment dat de leverancier eruit vloog stonden er 20 caravans op het terrein en was het hoofdgebouw zonder noemenswaardige afname; gebeurde op 03.00 uur.

Ben benieuwd of er superdoopers zijn die deze uitdaging aanwillen :lol:

Daar waar de kabel niet afgeschermd is door bijvoorbeeld een stalen mantel en/of aardscherm komen de magnetische velden altijd naar buiten.
Logisch dus dat je daar meer magnetisch veld meet.

Als je een lage weerstend meet tussen 2 fasen en aarde zit er ergens een sluimerende storing. Let wel dat het beter is om de automaten los te maken van de voedende draden of ander de voedingen van de verdeelkasten, door een hogere spanning van de megger kan je door de automaat heen meten, niet veel maar toch.

Je zou de hulp van iemand kunnen vragen die een handflex ter beschikking heeft. Hiermee kun je het eind van de kabel mee bepalen en alle tussen liggende "opstakels" als verbindmoffen en aftakmoffen.
Maar als de fout (2 fasen bijna tegen aarde) laag ohmig is zal je die met de handflex ook kunnen zien.

Is er bij de leverancier 1 of meerdere zekeringen gesprongen in een verdeelinrichting van hun zelf of zaten die 200A zekeringen bij de klant zelf ?
Het is mogelijk dat wanneer je dicht bij het voedingspunt zit van de leverancier dat die eerder komt bij een hoge kortsluitstroom.

Groeten,

Robert

Dit is een doe het zelf forum.
Met alle respect, het werken met kabels die met 200A !!! afgezekerd zijn is geen werk voor doe het zelvers.
Ik kan maar één ding adviseren, laat hier een goede installateur naar kijken.
Ook als je de storing wel zou vinden, dan moet de kabel geheel of gedeeltelijk vervangen worden, en dus ook gelast worden.
Dit is ook geen doehetzelver werk.

Ik kan me geheel in @rie's redenering vinden en sluit daarom dit topic.

In potentie levensgevaarlijke situaties voor leken liggen vér buiten de doelstelling van dit forum.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan