2 radiatoren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo allemaal,

Ik wil twee radiatoren (type 22 400x1400) plaatsen op een grote slaapkamer. De radiatoren komen redelijk dichtbij elkaar te zitten, beide onder een raam en maken gebruik van dezelfde aan- en afvoerleiding vanaf de ketel. Ze maken eigenlijk samen 1 lange radiator, ik wil echter gebruik maken van de onderaansluitingen (kan er met 1 lange radiator niet bij om het aan te sluiten). Ik weet nu alleen niet hoe ik dit het beste aan kan doen; met 1 of met twee thermostaatknoppen en moet ik dan van die 1-pijps H-blokken gebruiken die de warmte 50/50 verdelen of kan ik net zo goed de afvoer van de eerste doorlussen naar de aanvoer van de tweede radiator?

Ik hoor graag jullie ideeën hierover!

Ik zou 2 van zulke radiatoren niet in serie schakelen, en al zeker niet met een thermostaatknop.

Het beste is om ze parralel aan te sluiten, zodat ze afzonderlijk (goed) te bedienen zijn.
Afhankelijk van wat voor cv ketel je hebt, zou het kunnen zijn dat de weerstand in het geheel te groot wordt indien je ze in serie aansluit.
Afstand en leidingdiameter zijn dan natuurlijk ook van belang.

Wellicht is het zinvol om wat meer informatie te geven over de leidinglengte/diameter en afstand tot de cv ketel.
Ook van belang is of je verwarmingstoestel al dan niet een modulerende pomp heeft.

suc6

Gorp,

De afstand naar de ketel (remeha calenta 40) is ongeveer een 20m (leidinglengte). Radiatoren en ketel staan op dezelfde verdieping. De leidingen liggen er nog niet, dus de diameter kan ik nog kiezen. Wel heb ik een hele voorraad 15mm slang in huis, dus als ik daar mee weg kom zou dat mooi zijn. De ketel is dacht ik modulerend?

Moeilijk in te schatten zo achter de pc.
Is de leidinglengte 20mtr enkel, of aanvoer en retour bij elkaar geteld?

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen, en een 22mm voedingsleiding leggen, waarna je de 2 radiatoren parralel aansluit.
Dus elke radiator zijn eigen aanvoer en retour.

suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan