2 radiatoren in serie plaatsen (1 naar 2 pijps)

Mijn vraag is deze.

Momenteel heb ik 2 radiatoren elk voorzien van een TKM klep (1 pijpssysteem)
De radiatoren staan dus eigenlijk in serie.
Zie foto 1 en 2

Ik wil de kleppen en radiatoren vervangen voor normale 2 pijps radiatoren.

Nu mijn vraag.

Kan ik 2 radiatoren in serie aansluiten.
Dus radiator 1 krijgt warme aanvoer en de afvoer van radiator 1 gaat naar de aanvoer van radiator 2 en de afvoer van radiator 2 gaat weer terug het systeem in.

Ik weet dat het niet optimaal zal zijn, want de 2e radiator krijgt wat kouder water aangevoerd en als radiator 1 dicht staat krijgt radiator 2 niets.
Maar denk ik wel genoeg om de ruimte te verwarmen.

Maakt de grote nog wat uit van de radiatoren.
Eerst een grote bv en dan een kleine?

Bedankt alvast

20260119_100550.jpg

20260118_171044.jpg

De radiatoren zijn altijd 2 pijps, maar hier aangesloten op een één pijps systeem met een één punts ventiel.

De radiatoren kun je vervangen voor gelijkwaardige radiatoren die ook geschikt zijn voor een één punts ventiel.
Het één punts ventiel moet dan ook een één pijps uitvoering zijn. Volg je het nog?

Wat je misschien zou willen dat is alles omzetten naar een twee pijps systeem en dat gaat niet zonder leidingen
en dergelijke te vervangen.

ook zal de 2 radiator in serie groter moeten zijn dan de 1e omdat deze moet werken met een gemengde en lagere aanvoertemperatuur, houdt wr dus rekening mee dat de 1e radiator niet te groot is/kan zijn ivm te koud retourwater wat gemengd rochting de 2e radiator gaat.

Maar let op, hier is het volgens mij juist de bedoeling om te gaan ombouwen van een één naar twee pijp systeem.
In dat geval dien je de 2e radiator kleiner te maken omdat je met een hogere aanvoertemperatuur te maken krijgt.
(of je houdt ongeveer hetzelfde aan, en regelt het terug met een thermostaatkraan om het simpel te houden)

Sorry als mijn vraag niet helemaal duidelijk was.

De bedoeling is om uiteindelijk 2 nieuwe radiatoren te plaatsen en deze in serie aan te sluiten.
De oude TKM kleppen gaan ook weg en maak alleen nog gebruik van de bestaande leidingen.
Hierdoor komen de 2 nieuwe radiatoren dus in serie te staan

Dan zoek je radiatoren die ongeveer dezelfde afmetingen hebben en ook hetzelfde aantal platen en
ook hetzelfde aantal lamellen tussen de platen. Dan kun je bijna niet fout gaan.
Uiteraard neem je dan nieuwe één punts ventielen voor een één pijp systeem.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan