2 machines op 1 groep?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb een de volgende vraag wat vinden jullie van de optie om bv. een vaatwasmachine en een oven op 1 groep te doen(wel met een een verdeler) maar ze zullen nooit tegelijk draaien.

dit vraag ik omdat ik maar een groep over heb.

Volgens de voorschriften moet alles > 3 kW op 1 aparte groep. Wat zijn de opgenomen vermogens van deze 2 apparaten. En wat bedoel je met een verdeler?

Een verdeler is zo'n stekkerdoos met twee wcd's, waarvan een van de twee wcd's tijdelijk wordt afgeschaked, als er te veel stroom loopt.

Hoi,

het is een aparte groep alleen staan dan deze 2 aparaten er op.
de vaatwasser is volgens de gegevens 1,05 kw en de oven op hete lucht 1,1 kw.

Even aangenomen dat het een 16A afgezekerde groep betreft (?), kan je er 3680 Watt aanknopen.

Overigens is het niet de bedoeling de apparaten met een verlengsnoer aan te sluiten. In dit geval zal je met 2 aparte WCD's moeten werken, tenzij de apparaten zodanig dicht bij elkaar staan dat de stekers in een dubbel WCD passen.

Oke, bedankt.

kunnen ze niet op een verlengsnoer met 2 aansluitmogelijkheden?
De verkoper in de winkel zei dat dit snoer geschikt is voor max 3600 watt.

Dat zal best, maar een verlengsnoer is bedoeld om een apparaat voor tijdelijk gebruik aan te sluiten, bijv. je boormachine of een looplamp.

Ik neem aan dat je de vaatwasser en oven niet regelmatig verplaatst of er mee rondloopt.

Fiesiekus schreef:
Volgens de voorschriften moet alles > 3 kW op 1 aparte groep. Wat zijn de opgenomen vermogens van deze 2 apparaten. En wat bedoel je met een verdeler?

In NEN1010:2007 is deze norm 2kVA geworden.
NEN1010:2007
n 720.55.1.3 Indien een opstelplaats is voorzien voor een verbruikend toestel met een verwachte aansluitwaarde van 2 kVA of meer dan moet dit verbruikende toestel kunnen worden aangesloten op een afzonderlijke eindgroep.
(T) Dit houdt in dat bij de opstelplaats òf een wandcontactdoos, aangesloten op een afzonderlijke eindgroep, òf een aansluitpunt met schakelaar, aangesloten op een afzonderlijke eindgroep, is aangebracht.

Bestaande installaties
Voor installaties die zijn aangelegd volgens NEN 1010:2005 of een eerdere editie van NEN 1010 geldt een verwachte aansluitwaarde van 3 kVA of meer.

Volgens mij is die norm niet in werking getreden maar misschien kan iemand dat bevestigen. Los daarvan heeft de TS hier even geen boodschap aan omdat de losse apparaten onder de 2kW zitten.

Gr. Richard.

Waarom worden die normen steeds lager en de gemiddelde vermogens van de aparaten steeds hoger? heb je dadelijk overal een aparte groep voor nodig. Stoofzuiger 2200 watt, strijkijzer 2000 watt, puc 2000 watt etc.

De vraag is of een strijkijzer, stofzuiger...etc. moeten worden gezien als toestellen voorzien voor op een opstelplaats. Regelmatig op een andere plek staan strijken dan dus.....of in de keuken als de vaatwasser uit is.

Mike86 schreef:
Waarom worden die normen steeds lager en de gemiddelde vermogens van de aparaten steeds hoger? heb je dadelijk overal een aparte groep voor nodig. Stoofzuiger 2200 watt, strijkijzer 2000 watt, puc 2000 watt etc.

Juist omdat de vermogens van veel apparaten omhoog gaan is het verstandig om de vaste apparaten op een aparte groep te zetten, zo hou je op je algemene huisgroepen meer speling. Dat zal de reden zijn denk ik.

Gr. Ries.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan