@Ingmar,
Ik heb 17 jaar in de tropen gewoond, veel ervaring met airconditioners opgedaan:
10 jaar "window" units van GE, Fridgedaire, Panasonic.1 phase 240 V,
4 jaar Centrale airconditioning met Carrier, 3 phase
3 jaar met split units van Sanyo en Panasonic. 1 phase
Luchtwarmtepompen zijn grofweg omgekeerd werkende airconditioners en hebben ook allemaal hun sores.
Window units zijn tamelijk storinggevoelig. De condensatoren in het stroomcircuit geven nog al eens probleen, omkasting rot weg door vocht/warmte
Centrale units doen het prima, toch een destraeuze storing in een Carrier unit op het dak op een ongelegen moment.
In Nigeria 7 split units van Panasonic en Sanyo. Bij goed onderhoud (schoonmaken binnenunit)weinig problemen. Toch 1 compressor gesneuveld door frequent overschakelen van netstroom naar aggregaat.
Gezien dezelfde techniek voor lWP en de storingen heb ik een voorkeur voor 3 phasen unit, m.i. minder problemen bij frequent aanlopen. Echter te groot voor een deel van het jaar, dus pendelen, 2 units in Cacade zullen het waarschijnlijk beter doen in dat opzicht.
Aan de experts om mij meer argumenten aan te reiken voor een verantwoorde keuze. Ik begrijp uit het antwoord van Ingmar dat warmtepompen niet zijn favourite topic zijn en pleit er voor een geheel nieuw sub-forum voor warmtepompem in te stellen. Wie niet mee wil doen hoeft daar dan ook niet te antwoorden. En let wel de toekomst is aan de warmtepompen.
Pigion