2 inbouwdozen achter elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit met het volgende. In m'n keuken wil ik naast een huidige schakelaar een extra schakelaar plaatsen. Het betreft hier de schakelaar in het scheidingsmuurtje (op de foto is alleen de inbouwdoos zichtbaar).
Er loopt 1 electrabuis 16mm vanaf de achterste wand naar de huidige schakelaar. Naast de inbouwdoos van die schakelaar wil ik de tegel wegkappen en daar een extra inbouwdoos plaatsen. Dat gaat me allemaal wel lukken door de leiding iets in te korten en weer te monteren op een nieuwe inbouwdoos.
Maar aan de andere kant van dat scheidingsmuurtje wil ik een wcd plaatsen op ongeveer dezelfde hoogte als die schakelaars, maar dan meer richting de deur (zie foto). Hoe pak ik dat het beste aan? Het is een muurtje van 7cm Ytong blokken.
Ik zat te denken aan achtereenvolgens: tegel wegkappen, electraleiding doorslijpen, doos boren voor nieuwe schakelaar, gat boren tbv electrabuis door het muurtje heen richting de woonkamer, een dubber spruitstukje nemen, ene kant spruitstuk huidige electrabuis, andere kant een stukje (flex) electrabuis monteren en doorsteken naar de kant van de woonkamer. Daar doos boren voor de wcd en aan de zijkant aansluiten op de (flex) electrabuis. Heeft er iemand een goed idee want volgens mij zoek ik weer een veel te moeilijke weg?

15680_DSC00561_1.jpg

15680_DSC00562_1.jpg

Ik zou alle drie de dozen "in lijn" plaatsen. Dan dus op de hoogte van de 16mm buis aan de kamer kant een gat boren voor de inbouw doos v/d nwe. wcd. Vanuit dat gat kom/zie je dan dus de al bestaande 16mm buis, die daar doorzagen/knippen, daar de VD draden oppikken (evt. nieuwe trekken vanaf de bron, is maar een klein stukkie).

Dan vanuit die doos verder naar de schakelaars.
Dan heb je dus 3 inbouwdozen op/in lijn liggen; 1 aan de woonkamer kant en 2 aan de keuken? kant.

(wellicht bedoelde je ook hetzelfde)

Nou dat is een probleem. De electrabuis ligt aan de kant van de keuken in de scheidingsmuur. Dus als ik vanaf de kamer een doos boor, zal ik die buis niet eenvoudig in het spruitstukje van de inbouwdoos krijgen omdat de electrabuis vanaf de kamerzijde te diep ligt.

Ik zat te denken om vanaf de nieuwe schakelaar aan de kant van de keuken te werken met een dubbel spruitstuk. Op de ene aansluiting van dat dubbele spruitstuk op de bestaande leiding, aan de andere aansluiting van het dubbele spruitstuk met flex buis een stukje door de muur heen naar de inbouwdoos in de woonkamer. (Zie foto van een dubbel spruitstuk en tekening). Is dit een beetje een fatsoenlijke oplossing?
15680_Spruit_Dubbel_1.jpg

15680_nieuwe_wcd_en_schakelaar_keuken_1.jpg

Cm of 30 boven de vloer? Zo is de rest van de ruimte ook, maar ik twijfel nog of ik dat bij deze uitbreiding ook ga doen.
Aan de andere kant van het scheidingsmuurtje komt namelijk ook een stukje keukenblad op dezelfde hoogte als in de keuken. Daarop wordt een espresso machine geplaatst. Vandaar dat ik waarschijnlijk die wcd op dezelfde hoogte plaats als de wcd´s in de keuken.

Morgen dan maar eens even naar de installateur voor een dubbel spruitstukje.
Moest er toch nog heen voor een ´ideal montagering´ voor een perilex doos. Bij elke prof. en particuliere bouwhandel wordt je raar aangekeken als je ernaar vraagt :wink:

Ik heb weer een ander plannetje, waardoor ik niet aan de kant van de keuken hoef te werken en er dus ook geen tegels hoef weg te kappen.

Vanaf de bestaande inbouwdoos voor de huidige schakelaar met een flexibel stukje electrabuis naar de kant van de kamer. Dit doe ik door het nokje achterin de bestaande inbouwdoos weg te breken en daardoor richting de woonkamer te boren. Een stukje flex buis erin steken en deze een stukje buigen zodat deze op de zijkant past van de nieuwe inbouwdoos aan de woonkamerzijde.

Mag ik gewoon een stukje flex buis in de achterkant van die inbouwdoos steken, of moet je altijd een spruitstuk gebruiken als verbinding met de inbouwdoos??

De nieuwe schakelaar aan de keukenzijde vervalt dan. Ik gebruik dan gewoon een serieschakelaar (er bestaan tegenwoordig immers ook dimbare spaar en led lampen waarbij de de schakelaar even kort na elkaar aan en uit moet zetten voor de dimfunctie. Ik kan zo dus nog altijd beide lampen dimmen.)

Sterker nog (en eenvoudiger) je mag (naar het schijnt) tegenwoordig gewoon een stukje (3x 2,5mm) xmvk kabel gebruiken.
Dit bevestig je met lasklemmen in de ene lasdoos/wcd en dan door de muur (door het nieuw geboorde gat) naar de andere kant zo in de daar te plaatsen wcd-doos.

Ho, ho, ho.
Doe toch maar het stukje flex ertussen, als je met een speedboor van 16-17mm een invoertje boort gaat het hardstikke goed.
Het is idd zo dat schijnt dat je kabel in de muur mag wegsmeren, maar dit zal zeker een kabel zijn met een aangepaste mantel, geen xmvk of ymvk.
Verder kan ik mij zo voorstellen dat het moeilijk wordt een stukje kabel aan te schaffen van 30 cm lang,
beter is de vd te gebruiken die je toch al in huis hebt

Ho,ho,ho. :)

In het door jouw zelf gestartte topic Kabel zonder buis in muur lijkt het toch duidelijk?

Ik vind het eigenlijk ook logisch dat dit mag. Dubbelgeïsoleerd is de eis . De tegenwoordige xmvk kabel zijn in mijn ogen zelf 3-dubbelgeïsoleerd: de buitenmantel, dan nog een plastic huls/hoes en dan pas de kabels zelf, die ook nog eens geïsoleerd zijn. Met vd draden in een buis heb je in feite maar 2 isolatoren: de buis en de kabel zelf.
zie ook:
48952_nymj_1.jpg

En een xmvk kabel duw je toch een stuk makkelijker door een gat dan een stukje flex buis met daardoor heen weer vd draden.

Bij mijn bouwmarkt kun je xmvk kabel kopen per meter, 1eu/m, dat zeg

Ik zag dat de inbouwdoos aan de achterkant ook een aansluiting voor een spruitstukje heeft, maar die kan ik toch niet gebruiken vanwege de 7cm diepe scheidingsmuur. De inbouwdoos met spruitstuk komt dan al tot 6-7cm en dan moet ik nog een stuk buis in de muur verwerken. Da ga nie lukken nie!
Ik heb net nog even dat andere topic doorgelezen met info over die nieuwe bedradingsmogelijkheid. Ik pak dus toch maar ouderwets een stukje flexpijp dat ik achter door de inbouwdoos steek (vaste elektrabuis is nog ouderwetser, maar dat gaat hier zeker niet passen :wink: ).
Ik hoop trouwens niet dat elektriciens die nieuwe NEN mogelijkheid vaak gaan toepassen: hoe wil je in hemelsnaam draden bijtrekken? Of in een uitzonderlijk geval draden vervangen zonder de muren open te kappen? :?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan