14,4 of 18 v

Hallo,

Ik ben aan het rondkijken naar een elektrische schaaf. Eigenlijk zou deze nog wel met snoer kunnen want ik denk niet dat ik het heel veel ga gebruiken, maar... Ik lees dat bij de goedkope modellen nieuwe mesjes vinden al een probleem is. Dus dan kijk ik naar de A merken en direct maar even naar een Accuapparaat.

Ik weet dat ik ook een andere schroefboormachine nodig heb, een nieuwe decupeerzaag en in de toekomst wellicht meer. Dit wordt allemaal accu van één merk.

Tsja, 14,4 of 18 v? Als je toch twee of drie accu's heb maakt het niet uit of je er wel of neit een hele dag mee kunt. Maar er zijn wel meer voordelen lijkt mij, zoals kracht. Ik heb geen idee. ik heb nu 12 V. Maar zo'n 18 V schijnt weer zwaar te zijn. Ik heb het eerder gevraagd, maar willen jullie je ervaring is delen en mij wijzen op een aantal aspecten zodat ik makkelijker een afweging kan maken? Ik denk dan vooral het vertalen naar de praktijk. Bij voorbaat dank!

Laatst bewerkt:
Voltage zegt weinig tot niks. Waar het om gaat is het vermogen van de motor.

Gewicht wordt vooral bepaald door de capaciteit van de accu: een kleine lichte accu zal je wat vaker moeten opladen, maar het scheelt met een zwaar ding sjouwen.

Ik zou voor een apparaat dat je weinig gebruikt voor een snoer gaan. Neem je een goedkoop model, koop er dan meteen een paar setjes messen bij.

Ik heb gebeld met de leverancier, dat is wel informatief. 18 V werd aangeraden, LXT techniek. Dat is het meest gangbaar, de meeste apparaten blijven ook bestaan. Vrij snel werd al duidelijk dat dit het gewoon wordt. En dan kun je wat schuiven in Amphere. Ik zag een pagina vol met systemen maar het valt mee dus. Op internet las ik wel veel meer voor- en nadelen maar zoals ik het net hoorde is het geen moeilijk keuzeproces.

aavulling: onze reacties hebben elkaar gekruist Jack. 5 A zou je dan als zwaar beschouwen? Ik heb nu nog zo'n oud dingetje van 12 v en 1.3 ah. dat is wel een gigantisch verschil.

Als je binnen 1 merk vergelijkt is het natuurlijk wel zo dat 18v machines in de regel sterker zijn dan 14,4. Verder heb ik, in ieder geval bij het A-merk van mijn keuze, het idee dat er meer keuzes zijn in de 18V range dan de 14,4. Neem dat ook mee.

Verder is mijn ervaring met bijvoorbeeld een accurboormachine dat een 5Ah 18v accu inderdaad zwaar is.

dat idee heb ik ook. misschien ook een 3 Ah erbij nemen de 5 ah krijg je er 'gratis' bij.

Wat betreft de boormachines, daar kijk ik nu ook naar. Met of zonder klopboorfunctie?

Ik heb hier een eenvoudige kloppboor met snoer die al jaren het werk doet. Maar er vanuit gaan dat ik hier in de toekomst serieus kluswerk moet doen aan de woning, nieuwbouw en verbouw, is het misschien handig een accumachine met klopboor functie te nemen. Kom ik daar ook werkelijk mee door steen? baksteen? beton? of...kom ik dan alsnog bij mijn snoermachine uit?

Mijn ervaring met een klopboor is dat hij wel iets beter werkt in baksteen dan een gewone boor, maar dat het niet veel helpt.
Wil je echt goed boren, dan heb je een boorhamer nodig. Daarmee kom je ook in beton.
Ik heb zelf een paar 5Ah en 1,3Ah accu's. Met die 1,3Ah accu's kan ik heel wat schroeven, dus die gebruik ik daarvoor. Scheelt behoorlijk in gewicht.

Er zijn voors en tegens voor 1 ecosysteem. Het beperken van het aantal accu's is voor mij een pré (losse bodies zijn goedkoper, of je krijgt alsnog een "gratis" accu).

Ga je veel klussen, koop dan een A-merk. Ook vanwege het bredere assortiment. Welk merk je favoriet is, maakt dan niet zoveel meer uit.

Is het incidenteel, koop dan een basisdingetje bij de discount-supermarkt.

Van een bekend blauw merk:
de 12V versie: Draaimoment, max. (hard/zacht): 30 / 15 Nm
de standaard 18V: max. 38 Nm / 17 Nm
een andere 18V versie : 60 / 30 (deze is een stukje duurder)
weer een andere 18V gaat zelfs tot 110 Nm. (dan zit je wel rond de 600,- incl. 2 accu's)

ps die 12V weegt met accu 600 gram, de 2e met 1,5Ah accu 1300 gram, bij de andere stonden geen gewichten maar ze komen met flinke accu's en zullen rond rond de 2kg zitten. Als je daarmee een dag boven je hoofd bezig bent..

Ik heb alles van dat A merk die de LXT lijn voeren en vind het ideaal. Als je eenmaal een paar accu's hebt dan hoef je enkel nog maar bodies te kopen.

18v serie is over het algemeen sterker en er zijn in de 18v serie ook meer machines verkrijgbaar dan in 14.4v .

Schaaf heb ik wel op 230v maar dat is een erfstuk :wink:
Als ik nieuw moest kopen zou ik bijna alles als losse bodies kopen. Zeker een decoupeerzaag want als je wat bochten moet zagen zit altijd de snoer in de weg.

Ik heb ook 2 accu schroef/klopboormachines uit die serie; een lichte en zware en merk wel dat het klopboren met die zware een stuk beter gaat dan met die lichte. Maar wonderen moet je er niet van verwachten. Het is meer handig om even een paar gaatjes te boren in een muur zonder een haspel uit te moeten rollen. Maar beton kun je vergeten, dat gaat niet fijn.

Ik zou meestal ook de 18V versies aanraden, het is de nieuwe standaard, dus meer toekomstbestendig.
Ook weinig reden om ooit nog krachtigere accu's te gebruiken, behalve dan voor o.a. kettingzagen en boorhamers, maar die zijn er al met 2x een 18V accu, waarbij je dus de accu's kan gebruiken die je al hebt.

Ik blijf de 12V series ook interessant vinden. Mijn 12V accuschroevendraaier kan gewoon in de werkbroekzak en die draait grotere schroeven weg dan je misschien verwacht.
Decoupeerzaag, schaaf en cirkelzaag zijn er ook van, het is maar net hoeveel en hoe dik er gezaagd moet worden, wat meestal wel mee valt.
Ook veel kleiner, dus geen halve schuur die vol staat en minder vaak lopen als het ergens mee naartoe moet, ik weet nog niet wat mijn volgende aankoop wordt.

Idd persoonlijke voorkeur. Ikzelf heb de gehele lijn, ook de schaafmachine, 18v met 4,0 en 5,0 ah accu's. Van dat geel zwarte Amerikaanse merk. Een verademing tegenover snoer machines. Het grote voordeel zit hem in de accu die op alle machines, en zelfs op mijn accu verfspuit past. En natuurlijk overal toepasbaar waar geen stopcontact voor handen is. Maar als u slechts incidenteel klust of bij 1 malig gebruik kunt u beter huren.

Bedankt voor de input heren!

Ik ben er wel uit ondertussen. Ik heb een setje machines geselecteerd en al uitgezocht. Alles LXT en ik koop er een kleine accu bij voor de boormachine, ik denk 2.0 ampere

Ik heb nog wel een vraag over de stofzuiger, deze doe ik wel met snoer trouwens ;-) maar wel aardig aan de prijs omdat ik variabele zuigkracht wil.

Voor 3 tientjes meer kan ik eentje kopen met een zak die ruim 10 liter groter is. Eerst dacht ik dit wel te willen. Nu vraag ik mij af of ik wel zoveel stofcapaciteit nodig heb en de grotere stofzuiger niet eerder nadelig is. Het is ook allemaal ruimte dat het inneemt.

maar hoe ervaren jullie dat?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan