12 of 15mm dilemma douche; oude leidingen in beton gegoten

Frank_Bl

  • #1
Bezig met badkamerverbouwing en wilde de oude 12mm doucheleidingen verwijderen en 2x nieuw 15mm aanleggen rechtstreeks naar de koud & warmwaterleiding van de cv ketel op zolder. Deze "standleidingen" zijn in 15mm koper uitgevoerd en lopen in een koof door de badkamer naar de CV op zolder.
Kom erachter dat de bestaande 12mm leidingen naar wastafel en douche echter diep onder in de betonnen breedplaat verdiepingsvloer zijn ingegoten. Dus niet in de bovenste dekvloer. In het beton zitten ook de diverse aftakkingen, met ook ergens nog een aftaking naar de 12mm keuken ww-leiding.

Correct afdoppen van deze doucheleidingen kort na het aftakpunt (Legionella) wordt dus een zeer moeilijk verhaal...
Nieuw aanleggen van alle badkamerleidingen gaat ook niet zomaar, want door de diverse aftakkingen in het beton moet dan bijna alles in huis opnieuw aangelegd worden.


Ik kan nu;
Zo kort mogelijk op de oude 12mm uit de betonvloer verder gaan met 15mm soldeer en dit naar het nieuwe douchepunt doortrekken
Legionella is hier geen issue, maar heb wel de extra weerstand van de oude stukken 12mm leiding en wat langere leidinglentes naar de nieuwe douche.
Ik hou van een lekkere douchestraal en dit wordt misschien een probleem als er later een regendouche moet komen met een CW6 toestel?
(Afstand 15mm "standleidingen" naar oude douchepunt is ca. 2mtr, dus deze stukken 12mm leiding kunnen maar max 2mtr lang zijn, mogelijk wat korter. Misschien hebben deze stukken echter maar weinig invloed op de totale doucheflow?)

Of;
Gewoon nieuwe 15mm leidingen trekken rechtstreeks naar de 15mm koud/warmwaterleidingen die van de CV afkomen. Dit geeft meest optimale flow naar de douche.
Oude 12mm leidingen dan kort boven beton afdoppen (soldeer) en onder dekvloer wegwerken. Maar dan heb ik dus wel 2x 2mtr dode warm / koud leiding in het beton zitten, met daarachter waarschijnlijk nog ergens aftakkingen naar de wastafel en ww keuken.
Ja, het hoort niet, maar hoe reëel is het Legionell gevaar hier?
(De vorige bewoners hadden een el. keukenboiler en de ww leiding was in de keukenmuur afgedopt. Daar zat dus jarenlang zo'n 7mtr dode ww leiding in het systeem!)

Advies is welkom :-)
 
Laatst bewerkt:

ADDave

  • #2
12mm voor een regendouche is kansloos. Moet je niet willen.

Ik zou alles nieuw maken en evt. Voor de keuken weer een boiler plaatsen.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #3
met een 15 mm koudwater toevoerleiding zowel als voeding voor de ketel en kw naar de badkamer gaat een regendouche al geen succes zijn, verwacht er iig geen 20 ltr per minuut uit
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu