1 radiator wordt niet warm

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zit met het volgende probleem waar ik na flink zoeken op het forum nog geen oplossing voor heb kunnen vinden .

Een radiator met een SAR thermostaatkraan in de slaapkamer op de 1e verdieping wordt niet warm. Het betreft een nieuwbouwwoning waar direct na oplevering zijn alle radiatoren verwijderd en na 2 maanden klussen weer opgehangen.

Op de begane grond hangen 4 radiatoren (waarvan 1 met thermostaatkraan) die alle 4 warm worden. Op de eerste verdieping hangen 4 radiatoren (alle 4 met thermostaatkraan) waarvan er maar 3 warm worden. Op de zolder hangen 2 radiatoren (alle 2 met thermostaatkraan) die alle 2 warm worden.

De CV ketel betreft een Intergas Kombi Kompakt HR en de thermostaat een Honeywell Chronotherm Modulation.

Het volgende heb ik geprobeerd maar heeft niet geholpen:

Complete installatie ontlucht door alle radiatoren te ontluchten van beneden naar boven inclusief het ontsluitingskraantje bovenop de CV. De CV bijgevuld tot een druk van 2 bar (volgens de handleiding moet de druk tussen de 1 en 2 bar zitten) en daarna de complete installatie opnieuw ontlucht. Nu zit de druk op 2 bar en komt er uit alle ontsluitingskraantjes water lopen.

Alle radiatoren dicht gedraaid en de thermostaat flink hoog voor 15 minuten.

Na het verwijderen van de plastic draaiknop van de thermostaatkraan wordt de aanvoerleiding en een heel klein gedeelte van de thermostaat warm. De afvoerleiding blijft koud (aanvoer en afvoer kunnen niet verwisseld zijn bij het opnieuw ophangen van de radiator). Het pinnetje van de thermostaatkraan is makkelijk in te drukken en schiet vanzelf terug.

Wat kan ik zelf nog makkelijk proberen voordat ik een expert inschakel en zonder de totale installatie leeg te laten lopen om de radiator los te kunnen koppelen (helaas zitten er nergens voetventielen).

Is de radiator aangesloten met slangen/kunststofleidingen?

Op een onderblok aan de radiator?

Staat het onderblok goed open?

Uit de vloer komt een metalen aanvoerpijp die warm is en een metalen afvoerpijp die koud is. Er zit geen onderblok op de radiator. De ketel zelf is ook ontlucht door het ontluchtingskraantje bovenop de ketel.

Zijn er verdelers bij de CV ketel waar vandaan per radiator aparte leidingen door de muren lopen (vaak bij nieuwbouw) in plaats van zichtbare leidingen met aftakkingen naar de radiatoren? 't kan zijn dat op die verdelers regelkraantjes zitten die (te) dicht staan.
Wat wordt bedoeld met
Alle radiatoren dicht gedraaid en de thermostaat flink hoog voor 15 minuten
?
Hopelijk alle radiatoren behalve deze probleemradiator? Wat gebeurde er toen? (CV in storing? Wat deed de Keteltemperatuur?)

Er komen 5 leidingen uit de CV ketel. Er zitten verschillende verdeelstukjes. Er gaan 9 leidingen de vloer in.

Ik bedoelde inderdaad alle radiatoren dicht gedraaid en de probleem radiator helemaal open. De probleem radiator bleef koud en de overige radiatoren bleven lauw. Het storingslampje boven de resetknop ging niet branden maar het display gaf aan dat de ketel te warm werd en/of de doorstroming onvoldoende was.

Op de laatste foto (wat snel!) zijn geen verdeelblokken te zien.
Is na te gaan waar de pijpen, die vanaf de radiator de grond in gaan, uit komen?
Op een of andere manier moet dit uitkomen zijn op de meest linkse en meest rechtse koperen leiding onder de ketel. Ergens in dit stuk moet het mis gaan.

De meest linkse en meest rechtse leidingen onder de CV ketel zijn inderdaad wam, deze leidingen worden allebei 1x gesplitst. Er gaan dus 4 warme leidingen de grond in.

De aanvoerleiding, de thermostaatkraan en een klein stukje radiator zijn ook nog warm vandaar dat is ook denk dat het ergens misgaat in de radiator of de thermostaatkraan van die radiator.

Dit blijft een vreemd verhaal.
Het pinnetje van de thermostaatkraan is makkelijk in te drukken en schiet vanzelf terug.
Hoe gemakkelijk is dit? Met één vinger in te drukken of moet dit met gereedschap? Normaal voel je wel een flinke veerdruk.
Misschien handig de bouwer aan te spreken. Op een nieuwbouwwoning zit garantie. Is voor het verwijderen van de radiatoren gecontroleerd of het goed werkte?
Als de thermostaatkraan normaal werkt vrees ik dat een leiding in de vloer / muur geknikt zit. Een radiator verstopt normaal niet.

Het pinnetje kan in met mijn duim indrukken maar dan moet wel flink drukken, met mijn pink lukt het bijvoorbeeld niet. Ik durf niet te zeggen of de radiator voor het verwijderen wel werkte. Binnekort de bouwer maar eens inschakelen maar ik dacht misschien is er een snelle makkelijke oplossing.

Martijnklus,

De SAR kranen hebben een onhebbelijk trekje....
Je moet ze af en toe volledig opendraaien of ze komen vast te zitten. Het pinnetje moet meer dan 5mm kunnen bewegen als je er met een hard voorwerp tegen drukt, als dat niet zo is dan zit hij vast.
Je kan dit verhelpen MAAR letop! jet mag et pinnetje niet uittrekken of het ding is stuk.

- Neem een metalen voorwerp waarmee je op de kraan en op het pinnetje kan tikken, een tang of zoiets.
- Draai de plastic draaiknop eraf zodat het pinnetje vrij is.
- Tik op het pinnetje (niet te hard...niet 'hameren'), er is een goede kans dat het naar buiten floept en weer vrij kan bewegen.
- Lukt het niet probeer dan tegen de zijkant van de kraan te kloppen, dit mag wat steviger zijn dan het tikken van daarnet.
- Als dat nog niet lukt probeer dan het pinnetje een heel klein beetje uit te trekken (1 a 2mm) LET OP trek het niet uit!! En tik nu een de zijkant van de kraan om het mechanisme (met het veerjte) binnenin in beweging te krijgen. Probeer het pinnetje terug te duwen en controleer of de afstand dat het kan ingeduwd worden beter is. Tik ook op het pinnetje om het mechanisme vrij te krijgen.

Dit moet je een aantal keren doen al naargelang hoe erg het probleem is.
Als je het pinnetje 1 a 2mm uittrekt en wat wacht kan je controleren of de kraan meer warm water doorlaat. Als dat zo is begint hij vrij te komen.

Als het pinnetje in beweging komt, doe er wat naaimachine olie op. GEEN vet, sla-olie of kruipolie want die dingen worden ofwel hard of ze hebben geen langdurige smering.

Om het probleem te voorkomen moet je de kraan zeker op tijd en stond volledig opendraaien en laten doorstromen om die 'aankalken' te vermijden.

Als je het pinnetje er toch per ongeluk uittrekt is het ding omzeep, steek het pinnetje er terug in om het lekkende water te stoppen, maar je kan alle pogingen stoppen want vanaf dan lukt het niet meer want de kraan moet dan vervangen worden...je begrijpt dus dat de procedure met de nodige voorzichtigheid moet uitgevoerd worden.

Veel geluk!
Ruud

Het pinnetje steekt 4 mm uit de thermostaatkraan, dit is altijd al zo geweest. Ik heb dit vergeleken met een andere SAR thermostaatkraan hier in huis en ook daar steekt het pinnetje 4 mm uit de thermostaatkraan. Voor de zekerheid wat getikt op de zijkant van de thermostaatkraan. Nu maar afwachten of de radiator warm wordt.

Tijdens de 2 maanden klussen, zijn toen de leidingen ook afgedopt of af getaped geweest?? Er kan uiteraard ook troep in het leidingwerk gevallen zijn waardoor je nu een verstopte vloer leiding hebt.

Het komt tevens nog wel eens voor dat de dubbele instelling (mits aanwezig) op de kraan volledig dicht staat.In dat geval wordt de radiator maar een klein deel flauw warm.

Om zeker te zijn dat het in de kraan zit , deze eens uitwisselen met de kraan van een goed werkende radiator.Dan weet je vanzelf waar het probleem zit, of in de kraan of in het leidingwerk.

groet

Na het verwijderen van de radiatoren zijn deze direct ingepakt met vuilniszakken, dit om verstopte leidingen te voorkomen. Bij de radiator met problemen is de radiator aan de bovenkant losgekoppeld, de radiatorkraan is dus blijven zitten.

Ik weet niet of de SAR themostaatkraan over een dubbele instelling beschikt. Het uitwisselen van de kraan is inderdaad ook nog te proberen maar hiervoor moet ik de complete installatie laten leeglopen.

Is dit de kraan?

89_rad_kr_1.jpg

En het pinnetje is er niet uit geweest?
Want je kan het achteraf wel terugsteken maar het mechnisme waar het tussen moet zitten is komt dan niet meer op de jusite plaats en dan doet hij het niet.

Als het wel goed beweegt, en zo te lezen is die 4mm de goede afstand, dan zou ik zeggen het schoteltje beweegt en het veertje hem kan wegdrukken.
Dan zal je ergens ander moeten zoeken, de leidingen misschien?
Als je de onluchting wat laat lekken, komt er dan warm water in de radiator?

Ja, ik denk het wel. Ik zie geen verschillen tussen die thermostaatkraan op de website en de mijne op de radiator.

Het pinnetje is er niet uit geweest. Als ik het ontluitingskraantje een klein beetje opendraai komt er koud water uit de radiator. Er komt op dat moment wel warn water de radiator ingestroomd. Nu is over de hele lengte van de radiator de bovenkant een klein beetje warm maar de rest van de radiator blijft koud. De toevoerleiding is nu wel flink warm.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan