1 of 3 fasen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
L.S.

De huidige installatie (1x 25A hoofdaansluiting) heeft 3 groepen, te weten 2x licht over een a.l.s. en 1 groep voor de wasmachine.
Ik wil de installatie als volgt uitbreiden:
1x wasmachine via alamat
1x wasdroger via alamat
1x vaatwasser via alamat
en
1 groep voor een oven/magnetron, 1 groep voor een electrische oven en 2 lichtgroepen, alle vier over een a.l.s. van 40 A

Het lijkt mij dat ik hiervoor een 3-fasenaansluiting moet aanvragen bij Liander/Nuon of kan dit nog via de huidige hoofdaansluiting?

Ik heb een hoofdzekering van 25A en deze is nog nooit kapot gegaan, ook bij mijn ouders in dezelfde woning nog nooit in 35 jaar.

Ik heb 8 groepen, vaatwasser, wasmachine, droger, combimagnetron apart en de rest over 4 lichtgroepen verdeeld. Was en droog draaien altijd tegelijk.

Als je twijfelt neem dan een groepenkast met 3 fasen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars. Laat de voeding eerst zoals deze is. Gaat het niet dan hoef je naderhand niet de kast meer aan te passen. Alleen een 3 fasen aansluiting is dan toereikend.

De 25A hoofdzekering is vaak een traag patroon. Gaat niet zo snel stuk als een normale zekering.

Succes.

Ik zou naar 35a laten 'upgraden'.

Verder commentaar:
* Ik mis de hoofdschakelaar, is verplicht;
* Ik zie in totaal 2 lichtgroepen maar op 1 ALS, deze moeten over minimaal 2 aarldekschakelaars verdeeld worden.
* Waarom (dure) Alamats gebruiken voor die apparaten?

Ik zou dus kiezen voor een 35a hoofdzekering, en een kast met 2x ALS, 7 groepen.

Eventueel 8e groep voor losse WCD oid in meterkast (als je daar electronische zaken hebt staan als een modem/router/CAI versterker oid.

Gr. Richard.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan