1- of 2-polige (N+L) automaat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi allemaal,

Onze oude groepenkast is vervangen door een nieuwe.

Binnenkomend hebben wij krachtstroom (3xL, 1xN, 1x), hoofschakelaar, dan per ALS een fasedraad en een nuldraad (gesplitst). Het zijn 3 ALS met drie groepen per ALS.

Vanuit elke ALS (AEG, Elfa FI, 25A) gaat een fasedraad (L) naar een automaat (AEG, Elfa EP61, B16), de nuldraad (N) gaat naar een centrale rail.

De fasedraad gaat vanaf de automaat, de nuldraad vanaf de
N-rail en de aardedraad vanaf de aarderail naar de groep.

Maar, de automaten kunnen maar de fasedraad (L) schakelen en niet L EN N. Ik vraag mij nu af of dit überhaupt mag...

Groetjes,
Thomas

De "oude" automaat is enkelpolig gezekerd en dubbelpolig geschakeld, ik heb nu maar enkelpolig gezekerd en ook enkelpolig geschakeld. Mijn vraag is of dit zo goed is. :-)

Volgens info is een Elfa EP61-N een automaat voor fase en nul.
Als bij jou de nul niet is aangesloten omdat dit niet kan en daarom rechtstreeks op de nulrail is aangesloten is dat niet juist.
Is er geen nul aansluiting(schroef) aanwezig op de automaat?
Kun je een plaatje schieten in detail?

Klimeck schreef:
Maar, de automaten kunnen maar de fasedraad (L) schakelen en niet L EN N. Ik vraag mij nu af of dit überhaupt mag...
Thomas

In NL dien je tweepolige installatie automaten te gebruiken, deze moeten dus zowel L als N schakelen.

Prima... en hoezo installeert een nederlandse elektricien een groepenkast die maar enkel-polige automaten heeft?

Dit zijn trouwens geen EP61-N, maar EP61.

Hier de Fotos:

groepenkast:
52166_IMG_1318_s_1.jpg

ALS en automaten beneden:
52166_IMG_1320_s_1.jpg

ALS en automaten boven:
52166_IMG_1321_s_1.jpg

Is dit een situatie in NL of in bijv. Frankrijk?
Het is namelijk een Franse manier van aansluiten.
(bijvoorbeeld, afgaande op foto, meerdere groepen door één buis en alles verbinden via centrale rail)

Ik denk dat je, op z'n oud hollands gezegd, bent belazert. Die zogenaamde elektricien heeft je opgezadeld met producten die niet voor de Nederlandse markt bedoelt zijn.

Laat die elektricien het maar aanpassen aan de hier geldende eisen.
zekeringautomaten horen zowel de fase als de nul af te schakelen.
De beveiligde pool is de fase en de nul schakelt daar op mee en is niet beveiligd.
Wat was ht ook al weer 1+n.

Wat mij opvalt 9 groepen en 8 afgaande 5/8 buizen??? :?
Oh ja 1 reserve groep. :mrgreen:

De getoonde modules voldoen niet aan de Nederlandse norm.

Veel sterkte met een hartig gesprekje naar de "elektricien".

Deze elektricien onder garantie even terug laten komen, want deze situatie is en niet toegestaan en is eigenlijk knullig gemonteerd

Ik zie overigens een tn-s stelsel waarbij NUL en PE (rood en grijs) weer samengenomen zijn onder de hoofdschakelaar, ik vrees dat de 6mm² vertint naar de aardrail ook via deze scheider lopen, dat is levens gevaarlijk.

Schrijnend maar desondanks blijft het een vraag om advies over werk van derden en derhalve niet conform de forumregels...

Volgens mij is alle info wel zo'n beetje gegeven, hoe dan ook; Ik ben verplicht om het onderwerp te sluiten.

:-|

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan