1-fase 5750 Watt aansluiten

Hoi,

Ik ben van plan om van een Amerikaanse fabrikant een systeem te kopen voor het brouwen van bier. Het verwarmingselement van dit systeem (http://www.blichmannengineering.com/products/boilcoil) gebruikt een maximum van 5750 Watt. Ik heb twee aardlekschakelaars van 40A en 4 groepen van 16A per aardlekschakelaar.

Het verwarmingselement is 5750 Watt op 240 volt, dus zou een zekeringautomaat van minimaal 25A nodig hebben. Ik weet dat je in een woning met maximaal 16A mag werken. Is er een manier waarop ik dit element toch thuis zou kunnen gebruiken zonder 2/3-fasen?

Met een 2 fasen kookgroep kan dit: 2 gekoppelde!! automaten, en 2x fase en 2x nul.

Weet je dan toevallig ook hoe je die aansluit? De controller van het verwarmingselement gebruikt één L6-30R-stekker met drie pennen. Ik dacht dat je met zo'n kookgroep 5 pennen zou hebben.

Ik zou in mijn eigen huis zeker geen verwarmingselement aansluiten dat geen goedkeuring heeft voor de Europese markt en dat ontworpen is voor een ander systeem elektravoorziening. Ook zou ik het zeker niet aansluiten op een kookgroep die hiervoor ook niet bedoeld is.
Allerminst zou ik dit doen, als ik niet voldoende vakkennis had om zelf wijs te worden uit de bedrading van het verwarmingselement.

We hebben het hier over hoge stromen en de kans dat het misgaat en je huis in brand vliegt, is groot.

Hoi Tom,

Ik ga zeker zelf niets aansluiten of wijzigen. Ik wil alleen weten of het op een veilige manier mogelijk is.

Het systeem is gebouwd voor 240 Volt (dat gebruiken ze in de VS voor o.a. drogers, wasmachines en ovens). Het is dus geen 110V-systeem. Het enige dat afwijkend is aan dit systeem is de stekker en het Wattage.

Volgens mij hebben ze in de VS een systeem waarbij tussen nul en één fase 110 Volt staat en tussen twee fasen 220 V. Op de tekeningen die ik voor de L6-30R heb gevonden zijn nul en aarde gecombineerd. Als dat bij jouw verwarmingselement ook het geval is, kun je het niet aansluiten zonder dat de aardlekschakelaar springt.

Een kookgroep is bedoeld voor het afzekeren van twee onafhankelijke verwarmingselementen in één toestel en niet voor een enkel verwarmingslement of twee elementen in serie. Een betrouwbare afschakeling in geval van overlast of kortsluiting is niet gewaarborgd en je bent zeker niet meer selectief tegenover je hoofdzekering.

Hoi Tom,

Allereerst bedankt voor al je input. Ik kreeg van de fabrikant de volgende reactie en stroomschema:

You will need to work with a local electrician for the required wiring set up to get it wired.
We recommend installing a GFI protected system. See attached wiring diagram.
In the states we use a 3 wire system. The black and white (neutral) carry 120 volts each and a ground wire.
The BoilCoil and TOP Electric controllers will work on 50HZ. But they are only single phase.

120635_NEMA_GFCI_Picture_1.jpg

Verandert dit iets aan jouw eerdere post?

Ok. Dat zegt me in ieder geval dat je het kunt aansluiten zonder dat de aardlek springt. Maar ik vind het nog steeds te avontuurlijk.

Het is in Nederland niet gebruikelijk om verbruikers aan te sluiten met zo hoge stromen en het installatiemateriaal voor woningen is hiervoor niet geschikt. Een Perilex-doos mag je bijvoorbeeld maar tot 16 A belasten. Je komt dan uit bij zware industriële connectoren. (32A CEE doos zou je hiervoor kunnen misbruiken) Ook moet je een flink dikke kabel leggen van je groepenkast naar de contactdoos.

Een 25 A groepsautomaat vereist een hoofdzekering van minimaal 40A. Heb je die?

Ik zou het in ieder geval laten installeren door een vakman, want je hoeft maar op één punt een slecht contact hebben of je installatie vliegt in brand.

Zelf zou ik er helemaal niet aan beginnen, omdat de fabrikant er niet voor instaat dat de apparatuur voldoet aan de Europeese veiligheidseisen.

Hoi Tom,

Wederom bedankt voor je antwoord. Ik zal afzien van het kopen van de Amerikaanse controller. Hier zitten mij toch teveel haken en ogen aan. Er zijn helaas geen Europese fabrikanten die enigszins betaalbare controllers maken voor elektrisch brouwen.

Wel zijn er zelfbouwkits te koop die wel geschikt zijn voor het Europese net. Ik overweeg om hiervoor de hardware te kopen en deze dan met een elektrotechnicus in elkaar te zetten.

Voordat ik dit onderneem heb ik nog één allerlaatste vraag waarvan ik vermoed dat jij het antwoord wel weet: Is het elektrotechnisch gezien mogelijk om de input van een kookgroepaansluiting (dus twee sets draden op twee gekoppelde 16A automaten, met een perilex-stekker) in zo'n controller te combineren tot één bron waarop een element van 5750 Watt aan te sluiten is?

Wanneer dit in de controller te regelen is dan hoef ik alleen maar een elektricien een kookgroep aan te laten leggen.

Met vriendelijke groet,
Bart Roskam

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan