Stappenplan isoleren garage plafond

DeanWol

  • #1
Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht hier op het forum. We staan in de startblokken om ons nieuwe jaren 70 huis grondig te verbouwen. We gaan niet alles zelf doen maar wat we kunnen uiteraard wel!

Voor onderstaan probleem heb ik jullie hulp nodig en kon ik niet via de zoekfunctie vinden.

Het isoleren van de garage is daar 1 van. We willen de garage gebruiken als bijkeuken voor bv de vriezer, wasmachine, droger. We gaan de vloer coaten, de spouw wordt geïsoleerd (net zoals het hele huis) en de poort wordt vervangen door een geïsoleerde deur.

Nu willen we graag het dak ook isoleren. Buitenkant is geen optie dus het zal aan de binnenkant moeten.
Ik ben op de hoogte van de risico's op het gebied van vocht. Ik heb op internet veel gekeken en advies gevraag bij bv online klus advies bij de Gamma, ze spreken elkaar alleen een beetje tegen allemaal.

Het dak is opgebouwd met houten balken daarboven geperste strovezelplaat vervolgens het dak en kiezels.

Nu denk ik dat de volgende optie nodig is maar dit zou ik graag bevestigd krijgen.

1. damp doorlatende folie over het hele plafond en over de balken.
2. tussen de blaken dus tegen de folie glaswol.
3. een damp dichte folie tegen de glaswol
4. daar overheen de rachels en afwerking d.m.v. gipsplaat.

Klopt dit schema? Gamma zegt namelijk dat alleen de laatste folie nodig is. En is het erg dat de twee folies elkaar raken? bijvoorbeeld bij de balken waar geen isolatie zit.

Alvast bedankt!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe oud is het dak?

De dampopen folie is in ieder geval niet nodig.
 

DeanWol

  • #3
Dat is helaas niet bekend, vorige bewoner is overleden. Het zou zomaar kunnen zijn dat dit nog stamt van het begin dus 1970.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Quoten is niet nodig.

Dan moet de dakbedekking dus vervangen worden en kan je aan de koude kant isoleren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Let op als het fout gaat kan je alle geperste strovezelplaten vervangen dit materiaal kan bijzonder slecht tegen vocht en water.
Als ik goolge op strovezelplaat krijg ik houtwolcement platen te zien. Stroplaten zijn van stro gemaakt. Houtwolcement platen van heel dik houtwol.

Je loopt geen risico als je de constructie van het dak aanpast. Zorg ervoor dat onder de platen van het dak en de bovenkant van de isolatie lucht van buiten kan stromen.

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met als de twee folies elkaar raken.

Nog iets, let op met coaten. Er zijn coatings die zeer dampdicht zijn dus niet poreus en nemen geen vocht op. Zodra je die ruimte gaat gebruiken als woning loop je de kans dat het woonvocht op de coating gaat condenseren. Die klacht is hier ook langs geweest.
 

DeanWol

  • #6
Het zijn inderdaad Houtwolcement platen.

Wat ik bedoel met de folies elkaar raken:
Aangezien de folies over de gehele dak wordt geplaatst en de isolatie alleen tussen de balken raken de folies op de plek van de balken elkaar.

Maar als ik het dus goed begrijp:
beste optie: dakdekking vernieuwen en gelijk isoleren aan de koude kant.

tweede optie: isoleren aan de warme kant met alleen een damp werende folie tegen de glaswol dan de latten en gipsplaten.

Goeie tip. wellicht beton verf i.p.v. coaten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Wat doe je met de muren?
 

DeanWol

  • #8
In de wanden zit een spouw, aangezien het hele huis wordt voorzien van spouwmuurisolatie laat ik de garage meenemen hierin.

Aan de binnenkant verf ik de muren alleen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Controleer nog even hoe de spouw aan de bovenkant is uitgevoerd. De lucht uit de spouw moet niet in de constructie dus bij de isolatie kunnen komen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu