Soda schoonmaakmethode voor vaatwassers

Witgoedmonteur

  • #1
Bij storingen waarbij de vaatwasser niet goed schoon wast, verstopt lijkt, en als preventieve methode, zijn een of meerdere schoonmaakbeurten met soda (alternatief voor "vaatwasreiniger") bruikbaar.

Doe dit 1x per maand. Het bespaart een hoop ellende...

Ga als volgt te werk:
  • 1 kopje soda oplossen in heet water;
  • Dit op de zeef in de machine gieten;
  • Er zoveel water in de machine bij gieten totdat de gehele zeef onder water staat;
  • Dit enkele uren laten staan;
  • Daarna een lege machine met een hoge temparatuur draaien.
Zoals uit de hieronder toegevoegde berichtgeving blijkt, kan deze methode beter werken, indien de oplossing van soda wat later in het programma wordt toegevoegd. Lees dus dat deel ook even! Moderator.

Let op:
Met soda wordt normale huishoud-soda bedoeld.
Gebruik beslist geen caustic soda (gootsteenontstopper) of iets dergelijks.
Uw vaatwasser wordt daardoor ernstig beschadigd!
 

Robertoep

  • #2
Hallo allemaal,

Bovenin staat een onderwerp over de soda schoonmaakmethode, die ik in een (7 jaar oude) Siemens vaatwasser heb toegepast, maar het resultaat was niet denderend.
Ik heb hem naderhand herhaald, maar in gewijzigde vorm:

Eerst de vaatwasser aan op het heetste programma, en pas na het voorspoelen, dus tijdens de heetste was, heb ik wat water uit de machine geschept, daar soda in opgelost en weer teruggegooid.

Daarna nog een minuut of tien laten wassen, toen een half uur uitgezet, en daana weer verder laten wassen.
Mijn vaatwasser is weer als nieuw, en mijn vaat hartstikke schoon.

Volgens mij heeft deze methode het voordeel dat de soda nu alle pompen en doorvoerslangen reinigt, althans beter dan de eerder genoemde methode.
Het proberen waard!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dat is inderdaad denkbaar, omdat sommige machines eerst de rest water, die in het filter staat, afpompen, en daarmee een groot deel van de soda weer even hard afvoeren.

Ik heb zelf laatst ook de (opgeloste) soda er pas tijdens de eigenlijke afwas bij gedaan, nadat ik eerst een tijd het filter in een beetje had laten inweken.

Bedankt in elk geval voor je bijdrage / aanvulling op het soda-onderwerp.

Ik wacht eerst eventuele reacties van witgoed-beantwoorders af, en zal je antwoord dan toevoegen aan de sticky over soda, eventueel indien nodig in aangepaste vorm.
 

Co de Witgoedman

  • #4
Ik was hiermee al aan het experimenteren omdat het oude advies wat te vaak herhaald moest worden.
Het toevoegen van soda in het programma geeft inderdaad proefondervindelijk een beter resultaat.

Sticky kan worden aangepast.
 

Henny

  • #5
Voor vaatwassers welke nog wel normaal het programma kunnen afwerken, is de volgende reingingsmethode toe te passen:
  • Laat de machine een half uur op het programma met de hoogste temperatuur draaien;
  • Onderbreek het programma en voeg een kopje vloeibare- of in heet water opgeloste soda toe;
  • Laat het programma nu 10 minuten verder draaien;
  • Onderbreek het programma nu voor enkele uren;
  • Laat het programma daarna tot het einde doorlopen.
Indien het niet mogelijk is om de machine een programma te laten afwerken, pas dan de methode van de "Witgoedmonteur" toe.


Eventuele verdere aanvullingen graag bespreken in de beantwoorders-rubriek.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu