Siemens Vaatwasser SE25260 /07 neemt geen water

Quelake

  • #1
Dag,

sinds enkele dagen is ook mijn vaatwasser kuren gaan vertonen. Ik prees mezelf gelukkig toen ik zag hoeveel info er al was te vinden op dit forum, dus ben al druk in de weer geweest. De vaatwasser staat nu te weken in de Soda.

Vaatwasser type: Siemens SE25260 /07, FD 7706 uit '97

De vaatwasser vertoont het volgende mankement; bij het aanzetten gaat hij eerst water afvoeren, dan is het een tijd stil, dan neemt hij water (het labyrint vult zich nu geheel), totdat er water over de rand gaat stromen richting het gedeelte met de vlotters etc. Echter, hij stopt dan heel snel met water verzamelen voor de wasbeurt. Volgens mij is dit te wijten aan het feit dat de schakelaar van het blauwe palletje veel te snel wordt bedient. Als de eerste spoelbeurt dan geweest is, voert hij het water weer af, en dan resteert er alleen nog een gezoem.

Bevindingen: vlotter beweegt vrij, slang tussen vlotter en kuip is schoon, labyrint had de prop vuil rechtsboven, maar heb ik weggehaald en gaf geen verbetering.

Nu heb ik een aantal vragen:
-Waar is het schakelaartje dat bediend wordt door het blauwe stokje voor?
-Hoe ziet het normale programma eruit? Wat is de normale gang van zaken?
- Hoort het zwarte plastic gedeelte binnenin het huis geheel vast te zitten (helemaal links in het gedeelte waar ook de rode vlotter en het rode staafje in zitten)? Op sommige afbeeldingen hier op het forum was het bewuste plastic stukje overigens rood.
- Waar gaat de dunne slang (naast aan- en afvoerslang) naartoe?
- en natuurlijk; Suggesties</B><B>?

Ik hoop echt dat jullie goede tips voor me hebben! Jullie hulp wordt op prijs gesteld!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Heeft iemand advies ?
 

Quelake

  • #3
Jan, bedankt dat je mijn topic nogmaals onder de aandacht brengt!

Helaas nog steeds geen reacties! Het met de hand afwassen wordt best vervelend...;)

Is er niemand die mij kan helpen om uit te vissen waar de fout zit?

Alvast bedankt voor je reactie!
 

Quelake

  • #4
Is er dan echt niemand die er iets over te zeggen heeft? Niemand die me kan helpen? :roll:

Nog wat extra info; de vaatwasser leek er gisteren, na een aantal dagen stil gestaan te hebben, goed zin in te hebben. Hij nam ineens goed water. ik had hem lang laten weken in de soda, dus ik dacht dat dat had geholpen. Ik zag wel dat de digitale timer ineens weer 99 aangaf. Dit gaf hij ook al altijd aan toen hij het nog wel deed.

Vanaf het moment dat hij het niet meer deed, zag ik de timer wel steeds op getallen rond de 55/60 staan.

Daarna deed hij het dus weer 1x goed, maar stond de timer op 99 (zoals hierboven beschreven).

De keren erop was het weer het oude liedje; de timer laat wel waarden rond de 50-60 zien, maar neemt simpelweg geen water, of begint te vroeg met wegspoelen.

Ik vraag me tevens af; waar zit die aquasensor eigenlijk? Omdat ik gekke waardes krijg op de timer/klok, denk ik aan vuil in die regio.

Help me alsjeblieft een beetje verder!! Bedankt!
 

Henny

  • #5
Zodra het water uit het labyrint loopt en via de niveaukamer en de geribbelde slang de filterbak inloopt, zal de circulatiepomp moeten gaan draaien.
Gebeurt dit niet, dan zal het waterniveau in de niveaukamer te hoog worden en zal het rode tonnetje omhoog komen.
Probeer eens, bij uitgeschakelde machine, de ventilatieschoepen van de circulatiepomp rond te draaien.
Mogelijk dat dit eerst zwaar gaat en daarna weer normaal.
Controleer ook of er zich geen vervuiling in de niveaukamer bevind.
 

Quelake

  • #6
Dag Henny,

bedankt voor je feedback. Het waterpeil wordt niet te hoog vanaf die zijde. Ik neem aan dat de circulatiepomp zich bevindt aan het einde van de geribbelde slang, en te bereiken is vanuit de spoelruimte zelf? Is dat de pomp die je bedoelt? Hoort die gewoon vrij te lopen? Ben mij kan ik hem steeds een kwartslag draaien, er zit wel steeds wat weerstand.

Ik ben er zeker van dat het rode tonnetje niet opkomt. Wat er wel gebeurt is dat het ronde witte stuk plastic dat ook een schakelaar bedient, dus heel snel geactiveerd wordt als het water vanuit de labyrint wordt gehaald. Als ik mn vinger op het armpje hou dat de schakelaar bedient, kan er voldoende water komen. Maar normaal wordt die schakelaar dus binnen enkele seconden geactiveerd.

Ik heb een aantal vragen die wellicht zouden helpen.
- Wat activeert die schakelaar precies?
- Onderop het labyrint zitten drie kleine aan/afvoer kanalen, naast elkaar. Waar gaan die naartoe en waar dienen zij voor?

Thnx!
 

Quelake

  • #7
Omdat een afbeelding meer zegt dan duizend woorden, heb ik even wat foto's gemaakt. Er staan cijfers bij, zodat er makkelijk verwezen kan worden naar de verschillende onderdelen. Naar mijn mening ziet alles er behoorlijk schoon uit, toch?




De schakelaar bij [1] wordt in mijn geval dus te snel ingedrukt, daardoor stopt het proces van water nemen volgens mij. Weet iemand waar die precies voor is?

Het water komt uit het labyrint boven [2] binnen, en stroomt dan heel snel langs [6] waar het ophoopt. Hoort dit zwarte plasticen ding vast te zitten, of moet dit kunnen bewegen? Bij mij zit hij vast. De schakelaar bij [1] wordt hierna dus heel snel geactiveerd.

Waar gaat het water bij [2] naartoe?
Waar zijn de openingen bij [3] voor?
Wat is de slang bij [4]?

De vlotter bij [7] kan vrij bewegen, en deze wordt niet geactiveerd.

De slang [5] is vrij van opstoppingen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ben mij kan ik hem steeds een kwartslag draaien, er zit wel steeds wat weerstand.
Waarschijnlijk toch wat rommel in de pomp, die hoort zonder weerstand te draaien.
 

Quelake

  • #9
Ik heb nogmaals aan de zwarte schoepjes gedraaid, en ze leken idd tegen te werken. Ik heb er wat Muscle bijgegooid om de troep daar los te weken.

Toen ik hem weer aanzette deed hij het 1 keer erg goed; echter, de keren daarop hoorde ik alleen maar een hard tikkend geluid van de motor komen; en hij spoelde helemaal geen water meer weg! Ik zit nu dus met een vaatwasser voor met water/Muscle, die niets meer afvoert.

AARGGGGHHH.

En nu? ;) Als iemand trouwens antwoord heeft op bovenstaande vragen (eerdere posts), graag!!

PS we hebben het wel over de pomp die aan het uiteinde zit van slang [5] toch? Zie onderstaande afbeelding, nr [1]?
 

Henny

  • #10
De pomp, welke zich aan de linkerkant in de filterbak bevindt, is de afvoerpomp.
Na het verwijderen van het witte kapje, welke met een torx schroef vastzit, zie je het schoepenradje van de afvoerpomp.
Daar dit een magneetpomp is, zal deze 'in stapjes' draaien.
De weerstand die je voelt is dus geen defekt!
De circulatiepomp bevindt zich rechts van de filterbak.
Om bij de achterzijde van deze pomp te komen, zal je eerst de rechter zijwand moeten verwijderen.
Hierna kan je voorzichtig aan de koelribben van deze pomp proberen te draaien.
Gebruik geen ontstopper (zoals claustic soda) in de vaatwasser.
Dit kan schade aan, met name de rubber slangen, veroorzaken.
 

Quelake

  • #11
Dank! Ik heb nu de rechterkant ook opengemaakt, en het is idd de motor daar die nu zo vreemd ratelt. Is er een manier om hieraan te sleutelen? Kan deze motor ook de oorzaak zijn dat het apparaat nu niet meer water afvoert? Want dat zou de andere motor toch zijn?

Verder; enig idee hoe ik nu die muscle weg kan krijgen uit dat ding? Want dat was dus niet zo'nslim idee...
 

Mark en 3 meiden

  • #12
Spoelen met de tuinslang en opzuigen met een waterstofzuiger?
tot de muscle genoeg weg is
 

Quelake

  • #13
Dag Mark,

tja, dat was misschien een beetje een domme vraag. Inmiddels erachter gekomen dat er met de pompen toch niet veel mis is. De afvoerpomp deed het niet meer omdat ik vergeten was om het witte stukje plastic dat boven de schoepjes hoorde terug te plaatsen...:oops:

Ik denk dus dat we toch nog steeds moeten denken aan iets van een verstopping. Wederom een foto:



Kan iemand de nummers voor mij benoemen? Wat het zijn? (voor [1] t/m [7], zie eerdere foto)


[1]=schakelaar (wat bedient ie?!)
[2]=kanaal naar?
[3]=kanalen naar?
[4]=?
[5]=slang vanuit spoelbak richting vlotter
[6]=plastic zwart inzetstuk (hoort dit te bewegen?)
[7]=vlotter. Beweegt vrij
[8]= circulatiepomp (correct?)
[9]= ? Kan dit eraf genomen worden misschien?
[10]=circulatiekanaal (is die te benaderen, om na te kijken op verstoppingen?)

Ik hoop echt dat iemand de tijd wil nemen om dit lijstje voor me aan te vullen, zodat ik wat meer info heb om mee te gaan troubleshooten.
 

Quelake

  • #14
Jammer dat gewoon NIEMAND me een antwoord kan verschaffen.

Ik ga morgen denk ik maar een nieuw apparaat aanschaffen....
 

Henny

  • #15
De circulatiepomp (no: 8 op de foto) moet tijdens de waterinname gaan draaien.
Gebeurt dit niet, dan zal het waterniveau in de niveaukamer (no: 6/7) te hoog oplopen en de beveiliging inschakelen.
Ook is het mogelijk dat de circulatiepomp wel gaat draaien, maar geen druk opbouwt.
In dat geval zal het schoepenrad vervangen moeten worden.
Hiervoor zal de circulatiepomp gedemonteerd moeten worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu