Siemens SE25260/04 vaatwasser pompt geen water meer rond

Cindy

  • #1
Vaatwasser : Siemens SE25260/04
FD 7611 230146


Hoi,

Onze vaatwasser heeft na de verhuizing een aantal jaren in de schuur gestaan, omdat in onze keuken al een vaatwasser zat. Nu hebben we de Siemens vaatwasser in de keuken geplaatst, echter de machine doet het niet.

Ik heb allerlei berichten op het forum al gelezen, maar we zijn er toch nog niet helemaal uit. Ondanks alle foto's e.d.

De machine gaat water pakken, het labyrint vult zich volledig met water en gaat vervolgens het water in de machine pompen. Op het moment dat het water in de machine staat en het moet gaan ronddraaien (volgens mij) gebeurd er niets. Er bromt/zoemt alleen iets aan de rechterzijde. Wij hebben hier gekeken en hier gebeurd dus inderdaad niets. We hebben geprobeerd om de schoepen van de moter los te maken. Er zit enigszins beweging in, maar ronddraaien gaat niet.

Moeten we nu de pomp gaan demonteren of kunnen we nog iets anders gaan proberen en hoe moet ik deze pomp op de juiste manier demonteren. Wat moeten we doen als we deze gedemonteerd hebben, moeten we deze dan volledig vervangen of kunnen we bepaalde onderdelen vervangen?

Graag hulp/advies. Deze machine is misschien wel een aantal jaren oud, maar heeft in totaal pas 4 jaar gelopen. Ik vind het zonde om hem zo maar weg te doen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groetjes,

Cindy
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk zijn de lagers van de pomp vast gaan zitten, als u via de schoepen de motor niet aan het draaien krijgt moet hij er "even" uitgehaald worden en alles controleren, plaats wel een nieuwe afdichtingsring anders is de kans op lekkage groot.
 

Cindy

  • #3
De schoepen gaan een beetje heen en weer (als ik tenminste bij het juiste onderdeel bezig ben). Als ik moet gaan uitbouwen dan weet ik eerlijk gezegd niet goed hoe ik dit moet doen.

Bedankt voor je reactie.

Cindy
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
U kunt bij de schoepen komen door de grote zeef binnenin de machine te verwijderen, pas op met eventuele glasresten.
 

Cindy

  • #5
Nog even voor alle duidelijkheid. De afvoerpomp werkt wel, de circulatiepomp niet.

Ik dacht na het lezen van allerlei berichten op het forum, dat de schoepen van de circulatiepomp aan de rechterzijkant te benaderen waren. Binnen in de machine vindt ik toch alleen maar de schoepen van de afvoerpomp of heb ik het nu toch verkeerd begrepen?

Cindy
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Binnen in de machine zitten de schoepen van de pomp die zorgt voor het spoelen en het draaien van de spoelarmen, die moet u dus hebben.
 

Cindy

  • #7
Inmiddels de pomp uitgebouwd en schoongemaakt (zat vol met kalk) en de machine loopt weer. Het enige dat ik nu nog heb geconstateerd, is dat in de deur een riggel loopt en daar komt een beetje water in te liggen. Ik weet niet of dit normaal is of dat we iets met de rubbers van de deur kunnen doen.

Omdat de deurlijst eraf was, zagen wij dit. Deze riggel was wel erg vies en er zat kalk, dus ik vermoed dat dit voorheen ook gebeurde, maar wil toch graag weten of dit normaal is.

In ieder geval, hij loopt alweer.

Cindy :D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
De richel ontkalken en schoonmaken, meer kunt u er niet aan doen behalve het rubber vervangen.
 

Cindy

  • #9
Prima, ga ik dat zo doen.

Wat kan ik eventueel nog doen aan het geluid van de motor. De motor loopt nog niet helemaal soepel. Kan ik hier iets inspuiten en zo ja, waar dient dit te gebeuren?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Groetjes,
Cindy
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Waarschijnlijk zijn de lagers toch aangetast, hier is niets aan te doen behalve de lagers vervangen.
 

Cindy

  • #11
Oke, bedankt voor alle moeite.

Cindy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu