Schutting plaatsen in vrij losse grond

Koala

  • #1
Beste klussers,

Ik sta op het punt een schutting te plaatsen. Ik heb een vrij goed beeld van hoe ik dit ga doen, maar er blijft 1 mogelijk probleempje over:
Op de plek waar de schutting komt stonden eerder een aantal grote coniferen. De grond is daardoor vrij los.
Nu kan ik de palen voor de schutting (eigenlijk de paalpunthouder) wel in beton zetten, maar ik maak me toch zorgen over de stabiliteit.
Hier komt nog bij dat er, na egaliseren van mijn eigen tuin, een hoogteverschil ontstaat van 25cm tussen de ene en de andere kant van de schutting zodat ik de paalpunt houders in eerste instantie minder diep in de grond kan steken.

Wat kan ik doen om de stabiliteit te verbeteren of is in beton plaatsen voldoende ?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wij hadden ook coniferen. Samen met de buren als volgt uitgevoerd.
Gelukkig was er een motor grondboor. Boort heel rap een gat van 20 / 30 cm rond en een 80 cm diep.
Paal werd op maat gezet. Een speciaal type zand werd rond de paal gegooid en dat werd aangewaterd.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ga niet zomaar gaten boren van meer dan 50 cm diep zonder te weten of er ergens leidingen lopen of riolering ligt.
 

Koala

  • #4
Dat ziet er wel goed uit.
Ik heb gekozen om met paalpunt houders te werken en geimpregneerde palen in plaats van hardhouten palen.
Ik kan de palen dus niet zo diep zetten.
De punt is 70cm lang, maar moet vanwege later ophoging ongeveer 20cm boven het huidige niveau uitsteken. Dus max 50cm onder huidig niveau.
Ik kan eventueel wel een diep gat boren en dat volstorten en vervolgens de paalpunt erbij...

Wat is wijsheid ???
 

Sinterklaas

  • #5
Beton moet u storten, het is niet te ontkennen
Of u moet bij de eerstkomende storm
Achter uw schutting aan rennen....
 

Koala

  • #6
Blijkbaar een niet alledaags probleempje.
Zie onderstaand mijn plan.
Zal dit blijven staan ?? Schuttinglengte is 6m. Maten in tekening in cm.



De schutting staat inmiddels. Als het niet ging vriezen dan zou ik zelfs vanavond het beton al storten.
Enige denkfout die ik maakte is dat die paalpunten natuurlijk niet op hoogte blijven maar lekker makkelijk wegzakken in het zand.
Kleine hulpconstructie heeft dit opgelost...
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Je zou ook nog de punt haaks om kunnen buigen voor het betonstorten, dan verankerd hij goed in het beton. Of ben ik daar net te laat mee? :wink:
 

Koala

  • #8
Bedankt. Goede tip.
Dat kan niet echt meer, maar ik kan er nog een draadeind doorheen boren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu