Schoonmaken afvoerleidingen?

Rrommel

  • #1
Ongetwijfeld een rare vraag, maar toch:
we hebben net de badkamer helemaal verbouwd, leidingen, afvoer ed.
zitten allemaal in de muren. Maar als je in bad zit, onder de douche staat etc. dan gebruik je shampoo, zeep ed. Ik kan me voorstellen dat dat zich
ergens in de leiding ophoopt, ook al is de afvoer van PVC.
Na een aantal jaar kan je de boel gaan vervangen, als je pech hebt.
Bestaat er iets om ook die zeepresten in de leidingen 'op te lossen'
en te verminderen? Ik bedoel: gootstenen maak je schoon vanwege
frisheid maar ook om kalkaanslag te voorkomen, een vaatwasser maak je schoon, ook voor de frisheid maar ook om afvalresten etc. te verwijderen ... waarom dan niet met een afvoer om later problemen te voorkomen.

Rare vraag?
 

Fiesiekus

  • #2
Ik heb wel eens gezien dat 'n wastafelafvoerpijp na 25 jaar dicht zat; door kalk uit het harde water. Maar van preventief schoonhouden heb ik nog nooit gehoord. Beter lijkt me om de afvoeren goed aan te leggen; dus afschot, 45 graden-bochten, voldoend grote diameter etc.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Je zou er af en toe een emmere heet water met een flinke klont soda erin opgelost door kunnen laten lopen om de eventuele zeepresten weg te spoelen.
 

Rioolman

  • #4
Gebruik in ieder geval geen onstopper e.d
 

Stijn81

  • #5
Vraagje hiertoe: De ene loodgieter beweert dat koud water in bad/gootsteen laten lopen en daarna inneens de stop eruit trekken (kracht van water) de leidingen het beste schoonspoelt, de ander zegt warm water? Wat zou het beste zijn? Soda lost alleen in warm op, maar is warm water zoveel beter dan koud?
 

-stuffie-

  • #6
Al enige tijd wordt aangeraden om af en toe een leeg wasje te draaien op 90 graden met soda. Niet alleen goed voor je wasmachine (tegen vetluis), maar ook voor je afvoer.
 

Fiesiekus

  • #7
Soda lost alleen in warm op, maar is warm water zoveel beter dan koud?
Niet voor het stuwingseffect; wel om een oplosmiddel (soda) op te lossen. Dus de loodgietermethode met heet water waarin soda is opgelost, is het beste.
 

Rioolman

  • #8
Koud water helpt niet het lost niets op
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu