Schilderen oude kozijnen

Clausowitz

  • #1
Hoi,

Ik heb een oud huis gekocht en wil de kozijnen schilderen.
Het liefst wil ik de oude stijl aanhouden maar ik heb geen idee wat voor een kleur ik het beste kan gebruiken. Het lijkt gebroken wit RAL 9001 maar het zou ook parelwit RAL 1013 kunnen zijn.
Weet iemand wat er vroeger traditioneel werd gebruikt?

Marco
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Vraag het aan de plaatselijke schilder
Veel dorpen/steden hebben een eigen kleur
 

Clausowitz

  • #3
Misschien moet ik er even bij vertellen dat het om binnen kozijnen en deurposten gaat, niet om buiten en ik woon in Den Haag dus dat zijn veelal oude residentie woningen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
"Vroeger" gebruikten we voor binnenschilderwerk vaak wit ( gelijkend op RAL 9010 ) of, in mindere mate gebroken wit ( gelijkend op RAL 9001).

Vaak lengden we dit wit aan met een puntje blauw om vergeling tegen te gaan. Tegenwoordig kunt u een uitstekende PU lak op watergedragen basis (acryl) voor binnenwerk gebruiken. Helaas geeft deze watergedragen verf nog niet de hoogglans die we van alkydharslak gewend zijn.

Gebruik wel eerst een hechtprimer indien u overstapt van oude ( alkydhars ) verflagen naar watergedragen. Schuur deze oude lagen zorgvuldig op en reinig de oppervlakken. Breng daarna de hechtprimer aan en werk af met 2 lagen PU-acryllak.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu