Raggelwerk plafond

Frank23

  • #1
Beste forummers.

Ik zit even met een klein vraagje.
In mijn woning moet een nieuw plafond, ik heb het oude zachtboard met bij behorende raggels verwijderd,en wil binnen kort beginnen met het aanbrengen van een nieuw gips plafond.

Ik vind het mooi om de naden van de gipsplaten te behouden,en wil dus geen strak gestuuct plafond.

probleem is echter dat ik de gips platen in de zelfde richting wil hebben als de huidige balken laag, dus dit zou betekenen dat ik de raggel dwars onder de gips platen moet zetten.

Ik ben bekend met de 30cm hoh regeling.

zou het voor problemen kunnen zorgen wanneer ik de raggels dwars onder de plaat maak en niet in de lengte,met betrekking op naden die niet mooi overlopen of dat het plafond door gaat hangen ?

alvast bedankt.
 

Droid

  • #2
Je moet op de langsnaad een lat hebben... anders ziet het er na een tijdje niet meer uit. En een rachelwerk ontkom je bijna nooit aan, of is je balklaag zuiver recht? Vaak moet je wel wat uitlijnen.
 

Frank23

  • #3
Balk laag is aardig recht.
maar het probleem is een beetje dat de gips platen in de zelfde richting van de balk laag komen te leggen.
dus als ik dan een raggel over de langsnaad van de plaat wil hebben dan zou ik een dubbel raggelwerk moeten maken.
eerst een laag dwars over de balken en dan daarna in de zelfde richting als de balken over de dwars raggels.
maar aangezien het nog al een oppervlakte is is dit een hoop extra werk en een extra kosten post.

en het plafond komt hiermee nog extra 2,5cm lager te hangen,en het is al niet super hoog.

of ik moet er voor kiezen om tussen de raggels die dan dwars komen op de zelfde hoogte raggels er tussen maken waar de naden van de platen dan weer aan komen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als u de rachels gewoon op 30 cm h.o.h. haaks op de balken schroeft kunt u de gipsplaten er zo tegenaan schroeven, de langsnaad hoeft niet persé overal tegen de rachels te zitten.
 

Johanl

  • #5
Halo.
Het advies van Jan ,is een fout doe het zelvers advies. Een vakman zou zich rot schamen voor zo een advies. Op de langs naad van een plafond plaat ,moet altijd een rachel. Als je er van uit gaat dat er om de 15 tot 17 cm geschroefd moet worden,zou 30cm mij teveel zijn.Sucses JohanL
 

Tiho

  • #6
Jan toch :-|

ik zie het probleem niet
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
@ Johanl:
Ik heb dat diverse keren zo gedaan, ook bij mij zelf thuis, ziet er na 37 jaar nog perfect uit.

Geef even aan waarom het niet kan.
 

Johanl

  • #8
Hallo.
Het ligt er natuurlijk wel aan wat het voor plafond is ,en hoe groot de oppervlakte is. Maar als het een verdiepngs plafond is ,en er word boven over de vloer geleeft,zou ik op de naden een rachel willen hebben,zodat de naad goed geschroeft is. De naad is altij het zwakste gedeelte van de plaat dus als die goed vast ,en stof vrij bevestigd zit is dat het beste. Je zou als je het plafond niet lager wil hebben,om de 60cm h.o.h riggels 5x7 uitgevlakt tussen de balken kunnen spijkeren,en daar de rachels op kunnen schroeven. JohanL
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Het probleem met balkjes tussen de draagbalken is het goed vlak krijgen van het plafond, een halve mm hoogteverschil is na een jaar al terug te zien bij de methode van Johanl.
Daarnaast is het veel extra werk dat nergens voor nodig is.
 

Frank23

  • #10
Wat nou te doen,hehe :mrgreen:

is het een optie om tussen de raggels die ik zegmaar dwars onder de plaat door doe, om HOH 60cm raggels tussen de dwars liggende raggels te maken,zodat ik even goed een raggel voor de langs naad heb?

of is het verstandiger om bijvoorbeeld een dubbel raggel werk te maken.
dus een laag dwars liggers met daar onder een rij met langsliggers?

of zou toch de optie van alleen dwarsliggers maken en de platen niet op de langsnaad schroeven goed genoeg zijn.

ik ben blij met ieders mening. :D
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
is het een optie om tussen de raggels die ik zegmaar dwars onder de plaat door doe, om HOH 60cm raggels tussen de dwars liggende raggels te maken,zodat ik even goed een raggel voor de langs naad heb?
Het lijkt me dat ik dat net beschreven heb.
 

Frank23

  • #12
Sorry, ik dacht dat er bedoelt werk dat er echt een stuk raggel aan de balken vast geschroeft werd, en daar op een raggel die dus net zo hoog komt te liggen als de dwars liggende rachels maar dat gaat natuurlijk niet.

even verkeerd bedacht.

dus met die opvatting bedoelen we wel het zelfde?
ik wil de langsliggers dan tussen de dwarsligger schroeven,aan de dwarsliggers zegmaar.
maar dat is dus eigenlijk geen nette optie? (veel werk en grote kans op kromt trekken na een tijdje)

dus dan blijven er eigenlijk 2 optie's over.
-alleen de dwarsliggers
-een dubbel raggelwerk

als ik onder de balken een raggel laag van 22x50 maak en ik bevestig onder de dwarsliggers langs liggers, en ik moet bijvoorbeeld op punten exact in het midden tussen de grote draagbalken een raggel maken.
heb ik dan niet kans dat de dwarsligger raggels door gaan buigen?
 

Frank23

  • #13

even snel iets getekent.

optie A = alleen dwarsliggers.
optie B = dwarsliggers met daar overheen langsliggers en daar de platen aan.
optie C= dwarsliggers met er tussen stukjes zodat we een langsligger maken.

uiteraard is de tekening verkeerd om getekent je moet het van onderaf zien.maar zo is het duidelijk tekenen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Gewoon een enkel rachelwerk onder de balken gebruiken, de gipsplaten kunnen er normaal tegenaan geschroefd worden.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
Rachels worden in principe altijd haaks op de balklaag en de plaat daar weer haaks op aangebracht.
Andersom is onzinnig daarmee gaat het hele uitvlakkende effect van de rachels verloren

Als je de platen andersom aanbrengd is de kans groot dat je platen niet in 1 keer kunnen overspannen en je dus snijnaden in zicht krijgt

wat veel belangrijker is dat je niet te dicht langs de kanten schroeft
en voldoende hout aanbrengt ter plaatsen van de ramen voor het ophangen van de gordijnen
en te plaatsen van de centraaldozen voor het eventueel vastzetten van lampen die niet aan de doos passen
 

Frank23

  • #16
Oke..

dus gewoon de platen in de zelfde richting als de balken leggen, en de raggels daar haaks tussen.

situatie A zeg maar.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
Inderdaad.
Dat is de standaard methode
 

Frank23

  • #18
Is dat van vroeger dan dat ze de raggels in de lengte van de platen plaatste?

:D

de meeste oudere die hier komen zweeren erbij namelijk.
terwijl de jongere generatie zegt dat ze ook dwars kunnen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #19
Ik weer niet beter
Anders om rachelen is een uitzondering
dat gebeurd meestal alleen als de balklagen in verschillende richtingen overspannen en je alle plafondplaten toch het zelfde wilt hebben
 

Tiho

  • #20
In 1968 heeft het plaatselijke bouwbedrijf mijn huis en heel veel andere huizen gewoon zo gedaan, lijkt me aardig vroeger :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu