Ophangen van twee vogelkooien

IJsselstein

  • #1
Hallo allemaal, ik krijg vandaag twee vogelkooien binnen, gewicht per stuk tussen 35-40 kg. Die kooien moeten naast elkaar hangen, zijn 145 breed, dus totaal 290 cm. Is zo'n railsysteem met dragers voldoende sterk om dit op te hangen aan een enkelsteens gemetselde muur? En hoeveel rails moet ik dan gebruiken - welke tussenafstand? En welke lengte i.v.m. het aantal schroeven? Of is er een betere methode? Wie geeft me de juiste tips?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een enkele drager van 60cm lengte kan 65kg dragen, maar dat is wel in plankvorm. Misschien zijn er ook dragers waar je aan het uiteinde iets op mag hangen.

De rails zijn in ieder geval niet de zwakke plek.

Maar is een aparte beugel niet veel mooier?
Heb je een foto van een kooi?
 

IJsselstein

  • #3
De bedoeling is de kooien op dragers te plaatsen (zoals je een plank legt op dragers).
Op de foto een voorbeeld zoals de kooi ongeveer is.

Kan ik iedere kooi plaatsen op twee dragers dus? En is een dubbele drager / rail beter dan een enkele?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zo'n kooi kan prima op dragers. In theorie zijn twee dragers voldoende. In de praktijk is drie of vier logischer.

Reken je het gewicht van de vogels ook mee :lol:

Volgens mij is het verschil tussen de enkele en dubbele kwa draagkracht niet zo groot (kan je zelf googlen), ze zien er wel anders uit (dat kan een reden zijn).

Let erop dat de standaard rails/dragers alleen geschikt zijn voor binnen. Ze roesten snel.
 

IJsselstein

  • #5
Ja het gewicht van de vogels reken ik mee :)

Hoe belangrijk is de lengte van de rail op de muur? De kooien zijn 60 hoog en 56 diep. Ik zet vier rails op de muur en er komt dus één grote plank/plaat van 290 bij 60 op te liggen. Daarop de kooien. Hoe lang en dik moeten de schroeven zijn?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik denk aan minimaal een meter. Als er een gat of vijf/zes in zit, wordt de kracht ruim voldoende verdeeld. Schroeven Ø4-50 (afhankelijk van het soort muur).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu