Aquasol 3

Ptrkp

  • #21
Even een udatetje.

Sensoren voor de zoveelste keer eens doorgemeten en geven de waardes aan zoals in de tabel staat, dus dat lijkt voor zover goed. De waarde van de collectorsensor zie ik veranderen naarmate de collector warmer wordt dus die reageert ook goed.

Ook het systeem weer op vulling gecontroleerd en nieuwe pakking gemonteerd.

Op de stand auto schiet het systeem al bij de eerste beetje zonnestralen al in de stres met code 74, mocht er ineens heel veel zon zijn dan wordt het een code 75.

Het staat nu in de stand H/L en voor nu lijkt het goed te werken, met een zonnige dag zoals vandaag staat het display al snel op 85 graden, dus het werkt dus wel.

Heb een paar jaar geleden gemerkt dat in de stand H/L het stroomverbruik aardig oploopt in een jaar dus zo laten staan is op de lange duur ook geen optie.

Wat mij wel is opgevallen tijdens het meten van de collectorsensor met de volle zon op de collector is dat deze erg snel oploopt en als ik dan de circulatie opgang breng dat het lijkt dat deze te langzaam terug loopt.
Misschien komen daar die codes wel vandaan, de temperatuur loopt te snel op en ondanks dat er circulatie is blijft het te hoog en denk het systeem dat er geen circulatie is en stopt de boel.

Ik heb een andere collectorsensor die ik wil proberen 20Kohm ipv de standaard 10Kohm hiermee hou ik het systeem qua temperatuur een beetje voor de gek maar wie weet werkt het.

Andere vraag, op de regelprint zit een intelpot met een temperatuur verdeling, waar is deze voor?
Als ik er aan draai hoor ik een relais klikken maar verder gebeurt er niet veel.
 

KHFC

  • #22
Ik ben heel benieuwd of je al verder bent gekomen.
Sinds 2005 draait bij ons de Aquasol 3 met veel storingen.
Vooral in het begin. De installateur heeft toen eerst één, en later nog een sensor vervangen en tenslotte heeft hij ook nog een nieuwe printplaat geplaatst. Hielp allemaal niets. Op een echte zomerdag foutmelding 75. Eindelijk -na veel gezeur- een Agpo mannetje bij het systeem gehad en daarna heeft het jaren gedraaid. Nu weer problemen. Ik heb nu pas gezien dat het Agpo-mannetje de jumper destijds op H heeft gezet. Toch krijg ik een '74'melding. Dit kan eigenlijk niet heb ik begrepen, maar Agpo blijft je verrassen.
Nu zit de jumper op H/L en lijkt het goed te gaan. Bij felle zon gaat het nog wel eens mis: code 75. Je kent het. Wat ook opvalt dat de pomp aan het eind van de dag door blijft draaien. Het systeem pompt dan warmte uit de boiler via de collector naar de buitenlucht.
Ik vraag me af: zou er geen software update mogelijk zijn? Ik hoor veel van dit soort klachten.
 

Ptrkp

  • #23
Wat je schets met een eigen leven van de pomp,soort van pulserend gedrag heb ik ook verschillende keren meegemaakt en er blijft inderdaad dan geen warmte meer in de boiler zitten.

Wat nu weer verbazingwekkend is na mijn laatste bericht is dat ik de jumper vanwege een vakantie op auto heb gezet (om hoog stroom verbruikt te voorkomen en bovenstaand wazig pomp gedrag te voorkomen) en toen we na een week weer terug waren en het hier ook zonnig was geweest het systeem goed werkte in de stand auto.

En eigenlijk tot op heden met 1 of 2 code 74 en 75 het systeem goed functioneert.

Dus heb ik nog niet de collector sensor vervangen voor een ander exemplaar.
Maar mochten er weer vaker foutcodes optreden dan ga ik dat zeker nog een keer uitproberen.

Software update zal er wel niet zijn, misschien hooguit met een nieuw stuurprint voor veel geld.

Helaas is Agpo een erg goedkoop merk waar je niet veel van moet verwachten. Er zijn hier z'n 30 huizen die dit systeem hebben al dan niet nog met een Agpo combi ketel (als deze nog niet uitgefikt is) en deze hebben allemaal dezelfde problemen.
 

KHFC

  • #24
Dat is een goed idee, jumper op auto tijdens een vakantie. Mag ik vragen wat je doet bij een foutmelding 74 of 75? Ik ben geneigd om de stekker even uit de WCD te trekken maar daarmee komt er weer een instel-procedure op gang die een week duurt.
Net de weerstand van de collectorsensor gemeten. Heeft een aannemelijke waarde en is ws goed.
 

KHFC

  • #25
Er valt weinig meer te controleren. Ja, de capaciteit van de pomp en de collector-leidingen. Ik vraag mw af hoe je dat zou kunnen doen.
Omdat ik de foutmeldingen zat ben heb ik de Agpo aangesloten op een in tijdschakelaar. Elk half uur schakelt deze de Agpo een paar minuten uit. En nu, met zo nu en dan sluierbewolking komt de temperatuur op 80 graden.
 

KHFC

  • #26
In het voorjaar werkte de oplossing met de tijdschakelaar redelijk maar het eigenlijke probleem was niet opgelost. Nogmaals de sensoren getest. Allemaal Ok. Toen de aan- en afvoerleiding naar de collector losgekoppeld. Deze aangesloten op de waterleiding om een eventuele verstopping op te sporen. Het water stroomde er probleemloos doorheen. De pomp werkte wel en ik kon na demontage ook geen bijzonderheden ontdekken. Op Marktplaats liep ik tegen een nieuwe pomp aan voor een redelijke prijs. Gekocht, gemonteerd, en de Agpo Aquasol 3 draait nu al 2 weken probleemloos (met de jumper op automatisch).
 

Ptrkp

  • #27
Met die beetje zonnige dagen van de afgelopen weken werkte het systeem goed, geen foutmeldingen meer.
Zelfs op zonnige winterdagen werkte het best goed nog.

Maar nu dat het goed zonnig is schiet dan ding gelijk al in de stress met een code 74, resetten door van spanning te halen werkt maar even, resultaat geen warm water.

Aan vervangen van de pomp heb ik wel gedacht maar vond ik te duur aangezien hij goed "leek" te werken maar het zou goed kunnen dat de pomp het water niet goed meer kan rondpompen waardoor er een storing ontstaat.

Op zoek maar naar een andere pomp, misschien een met meer capaciteit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu