Plafond verven blijf strepen zien

Robke

  • #1
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het plafond in de badkamer proberen mooi strak te krijgen. Ik heb groene fillerplaten gebruikt. Ik heb voorstrijk gebruikt. De plafond wordt geverfd met een witte tex van een bekende Nederlandse firma met als typeaanduiding een Italiaans automerk met een hoog IQ gehalte (ik weet niet zeker of ik het type mag noemen). Na 3 pogingen blijf ik strepen zien. De verf is gerollerd met een gele roller in de lengterichting. Ter veduidelijking:
-----raam----------
| |
| |
| |
--deur--------------

Ik hoop dat het schema een beetje duidelijk is. Wellicht door het licht dat de strepen (geen aanzetten) zichtbaar blijven. Is het een optie om nog een 4de keer in de breedterichting –van raam naar deur – te rollen.

Groeten,
Robke
 

Millew

  • #2
Het zijn toch geen strepen door aftekening van de naden?
Ook kan je bij strijklicht strepen zien door een lichte bolling van het plaatmateriaal.
Maar dat zijn in beide gevallen regelmatige patronen.
Als het dat niet is, zijn de strepen waarschijnlijk ontstaan door onvoldoende gelijkmatig verdelen van de verf.
Rollers laten aan de uiteinden van de roller vaak een iets dikkere laag verf achter, vooral als de roller erg vol verf zit. Met als gevolg een streep van een dikke(re) laag verf.
Je zult net als bij schilderen met de kwast, de verf in beide richtingen moeten verdelen.

Andere beantwoorders op dit forum zullen wel beweren dat het komt door de voorstrijk, maar het effect daarvan (als het al effect heeft) is na twee lagen latex ook wel uitgewerkt.
 

Fiesiekus

  • #3
Robke schreef:
Ik heb voorstrijk gebruikt. ..............Na 3 pogingen blijf ik strepen zien.
Helaas was dat geen goede voorbereiding....
 

Robke

  • #4
Volgens het productblad en profesionele verfwinkel moest voorgestreken worden, om het poederen van de filler tegen te gaan en de zuigende werking van de platen op te heffen. Voorstrijk heeft 2 dagen gedroogd en tussen de verfbeurten door zat meer dan 10 uur.
 

Robke

  • #5
Milew,

Het zijn regelmatige strepen gelijkelijk verdeeld over de lengterichting. Dus volgens jouw kan het bolling van de plaat zijn? Zou het helpen als ik in de dwarsrichting nog 1x uitrol?

Groeten,
Robke
 

Millew

  • #6
Als die strepen door de bolling van de platen wordt veroorzaakt, dan zouden ze moeten verdwijnen met een andere lichtinval.
Zet bijvoorbeeld eens een sterke lamp op de vloer naar het plafond gericht en kijk of de strepen dan verdwijnen. Ook met het dicht doen van de gordijnen zou het strepenpatroon moeten veranderen of niet meer opvallen.
Je kan ook de vlakheid van het plafond controleren met een rei of een rechte lat o.i.d..
In ieder geval krijg je de strepen dan niet weg door nog eens te rollen.
 

Robke

  • #7
Hoi,

Dat is nu het gekke. Ik heb een bouwlamp gisteren op de grond gezet. Dan ziet het er perfect uit. Maar begrijpen doe ik het niet goed. Ik heb 2 platen geschroefd van 2,50 bij 1,20. Voldoende geracheld om de 30-40 cm (afhankelijk van de plaatsing van de spotjes en/of afzuig). De plafond is voor het filleren gecontroleerd met een lange rei en was goed. Er is 1 naad in het midden en deze is afgewerkt middels gaas en filler voor verwerking met gaas. Ik ben nu bang dat als ik de spotjes plaats en het licht van bovenaf valt de strepen nog erger zichtbaar zijn. Lijkt me lastig douchen of badderen met een bouwlamp naast je :wink:

Groeten,
Robke
 

Millew

  • #8
Hang ook eens een keer iets voor het raam. Vooral als het raam hoog zit, vallen oneffenheden in het plafond door strijklicht extra op. Als het licht uit het raam wordt verminderd, dan zouden de strepen ook minder zichtbaar moeten worden.

Spotjes in het plafond werpen het licht naar beneden. Dus lijkt het mij niet waarschijnlijk dat je de strepen dan erger gaat zien.
 

EGeen

  • #9
Kunnen ook aanzettingen zijn van de verf wellicht, dit is al vaker besproken hier op het forum (ff zoeken)... De open tijd verlengen van de latex met een speciaal goedje, of een spacklatex. Verder een goede roller (zo breed mogelijk) en een telescoopstok. Plafonds helemaal zonder strepen is best lastig. (en vaak zal visite dit echt niet opmerken)
 

Millew

  • #10
Robke schreef:
. . . dat de strepen (geen aanzetten) zichtbaar blijven.
Een plafond rollen zonder strepen is heel goed mogelijk als je er maar een beetje zorg aan besteed en goed kijkt waar je de verf smeert.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
U zit met een super egaal plafond ( controle met een rei ) en na 2 x sauzen met strepen en geen waarneembare bolling door aangezet stucwerk.

U wilt weten wat u moet doen om die strepen weg te krijgen of zo min mogelijk op te laten valen.

Spaclatex is speciaal voor spack-plafonds. Het gaat bontheid tegen omdat het een langere open tijd bezit, en de structuur van de spack open laat.
Prima product voor spack-plafonds EN structuurverf waar veelvuldig banenbontheid door verkeerde verwerking voorkomt.

U heeft echter geen structuurverf maar muurverf.

Ik heb de truc al eens eerder op schrift gezet: extreem matte muurverf.

Zet uw ( verzadigde ) vachtroller van 25 cm op een stok, de emmer met onverdunde verf en afstrijkrooster in het midden voor uw voeten en rol van links naar rechts de banen nat-in-nat.

Hiermee houdt u overzicht op uw werk, ziet u waar u blijft en kunt u snel nat in nat werken. Werk van de lichtzijde naar de schaduwzijde. Desgewenst kunt u aan de muurverf nog een opentijdverlenger laten toevoegen.
 

Robke

  • #12
Allemaal dank voor de antwoorden.

Ik heb met een brede verzadigde roller gewerkt en ook met een stok. Dus als ik het goed begrijp zou het kunnen dat ik met een zijdeglans ipv matglans verf heb gewerkt. Blijft nog het punt of het een oplossing is om van raam naar deur (of andersom) dus in de breedte met het licht mee te roller of heeft dit geen doel meer?

Groeten,
Robke
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
Als u vlot nat in nat werkt kunt u het beste eerst de brede zijde van een oppervlak doen.

U heeft geen zijdemat muurverf gebruikt maar gewone matte muurverf. Dit is echter geen extreem matte muurverf.
 

Robke

  • #14
Dus als ik het nu goed begrijp :oops: kan ik alsnog een laag opzetten in de breedte!?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Correct.
 

Robke

  • #16
Hoi allemaal,

Hartstikke bedankt voor de adviezen. Gisteravond de plafond in de breedt nog een keer (4de) gerolt en zit er nu goed uit. Alleen jammer dat je de naad een beetje ziet tussen de 2 platen. Dit is blijkbaar onoverkomelijk of je moet al de hele plafond stucen. Wij weten waar de overgang zit, het bezoek wat gisteravond laat nog langskwam niet. Bovendien staat er verder nog niets in, de spotjes dienen nog afgemonteerd te worden en de deur moet nog ingehangen worden.

Weer iets geleerd om de volgende keer rekening mee te houden.

Draadje mag voor mij opslot.

Groeten,
Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu