Oude muren

Witty

  • #1
Dag klussers,

We zijn afgelopen week begonnen met onze eerste kluswoning. We komen nu onze eerste uitdaging tegen: het oude stucwerk: deze verwijderen of laten zitten?

Kamer 1. (Foto 1 en 2)
Stuc zit erg los. Ook losse stenen in 1 deel vd muur. Met snelcement herstellen? En alle stuc weghalen?

Kamer 2. (Foto 3 en 4)
Vocht in de muur. Stuc zit op de muur, met wel hol geluid op delen...

Badkamer. Foto 5
Moet opnieuw worden opgebouwd.incl. tegels. Lijkt me op dit stucwerk niet echt wat?

Zou graag willen weten of het verstandig is om al het stucwerk eraf te halen?! Misschien hebben jullie wel een ander advies voor de verschillende kamers? In ieder geval alvast hartelijk dank!






 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Stuc er af tenzij het echt goed vast zit.

bij de muuropening nieuwe latei plaatsen en scheuren herstellen.

alle overige scheuren herstellen door de kapotte stenen te vervangen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Is het huis al bouwkundig geinspecteerd door een deskundige?

Wat zijn je plannen voor verbouwing?
 

Witty

  • #4
Dag allen,

dank voor de reacties, hier kan ik wel wat mee.

Woning is bouwkundig gekeurd. Plan is:
- electra opnieuw infrezen en aanleggen.
- nieuwe stuclaag eroverheen

Ik heb me laten vertellen dat over de scheur ook een soort gaas geplaatst zal moeten worden om te voorkomen dat deze zichtbaar wordt in het nieuwe stucwerk. (het vermoeden is dat hier in de oorlog een scherf doorheen is gegaan: er kwam een krant uit 1946 uit de muur).

Even voor mijn beeld: wat is de noodzaak van een nieuwe latei?

Dank!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Er hoeft niets geisoleerd te worden?

Een nieuwe latei is alleen nodig als er nu een probleem is. (Oude scheuren zijn geen probleem.)
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Bij die muuropening moet je een stuk metselwerk vervangen worden als je van die scheur af wilt.
Dan moet er een nieuwe latei in anders blijf je aan de gang.
Je hebt het over een stukje beton van 10 euro daar ga je toch niet moeilijk over lopen doen.

iets er op plakken is op termijn geen oplossing
 

Witty

  • #7
Ok, goed punt, nee die kosten zijn het probleem zeker niet. Ik vroeg mij vooral af waarom het nodig zou zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu