Oude laag verf van oude houten balken verwijderen

Floor1204

  • #1
Hallo allemaal,

In mijn nieuwe appartement (een oud pand in de binnenstad) heb ik twee mooie balken tegen het plafond die ik graag in originele staat wil hebben. Nu zijn ze een of twee keer (vermoed ik) geschilderd en met een schuurmachine krijgen we de verf er nauwelijks vanaf.

Wie heeft er de ultieme tip om dit eraf te krijgen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Biologisch verfafbijtmiddel.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Of een verfföhn.
 

Emiel1

  • #4
De verf verwarmen met een verfstripper (fohn) en afschrapen/afsteken. Doe wel voorzichtig ivm brandgevaar! Afbijtmiddel is wat dat betreft veiliger werken. Maar dat kan soms weer verkleuring van het hout geven. Meestal is de verf ook enigzins IN de balk getrokken. In dat geval eerst een laagje van het hout afschaven tot het "ongeverfde". Indien aanwezig: plamuur uit gaten en barsten verwijderen en gewoon "naturel" laten. Daarna balken geheel schuren in meerdere sessies (schuurpapier grof tot middel/fijn)
Onnatuurlijke gaten (van spijkers oid) evt. opvullen met kneedbaar hout in bijpassende kleur, evt. direct na aanbrengen wat schuurstof "erin" schuren voor betere kleuring. NB Zelf heb ik mijn (grenenhouten) balken afgewerkt met 2 lagen houtolie (parketolie).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu