Oplossing latei voor boven wc-deur

Evduijn

  • #1
Hallo
vroeg me af of er een oplossing is voor het volgende
zie tekening en wel de positie van deurkozijn wc. Let wel, zoals getekend is de situatie zoals de deurkozijnen qua positie het mooiste zouden uitkomen tov elkaar en buitenmuur, echter niet zoals (denk ik) haalbaar is



De gevel waar wc-deurkozijn aan grenst is de (halfsteense) buitengevel van de aan het huis gemetselde aanbouw. De stippellijn is een voorzetwand
De muur waar wc-deurkozijn in zit is opgetrokken uit kalkzandsteen-lijmblokken van 70mm dik die boven wc-deurkozijn doorloopt tot aan dak.
Om koudebrug met buitengevel te voorkomen wordt deze kalkzandsteenmuur van wc-deurkozijn alleen via enkele ankers verbonden met buitenmuur maar de muur zelf begint dus pas bij (tegen) voorzetwand (voorzetwand loopt dus door en wordt niet onderbroken)

Nu mijn vraag:
het doel is om het wc-deurkozijn zo dicht mogelijk bij voorzetwand te laten beginnen, ideaal zoals op foto (maar dit hoeft geen haalbare situatie voor te stellen). Sterker nog: dit zal m.i. niet lukken vanwege de vereiste opleg van latei wc-deurkozijn van 15cm, dwz ik moet deurkozijn op de foto iets (ca. 20cm) van voorzetwand weghouden. Klopt dit?
Nadeel: met de min. vereiste deuropening van 85cm uit bouwbesluit wordt wc dan breder dan de 90cm netto 'tussen de tegels' die min. vereist is. Omdat ik met beperkte ruimte kamp vroeg ik me af of ik de lateiproblematiek kan oplossen zonder wc onnodig breder te maken (hij zou dan immers 20cm breder worden). Het toilet 90 graden draaien zou v.w.b. de deur/latei-kwestie wel een oplossing zijn, voor de ruimte ernaast (badkamer) loop ik dan tegen andere ruimtelijke problemen aan dus niet echt een optie

iemand een beter idee? Of... heb ik pech en gaat het gewoonweg niet anders. (dan houd het natuurlijk op)

Groeten!
Erik
 

Techno tim

  • #2
Kan boven deurkozijn geen gipsplaten dan hoef je geen latei te gebruiken.
De latei heeft aan 10 cm oplegging ook genoeg.
 

Evduijn

  • #3
Hoi
normaal gesproken wel alleen de muur ondersteund tegelijkertijd de draagbalken van het platte dak (dakterras). Er zitten net twee van die balken boven dit kozijn :roll:
groet
erik
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu