Open en gesloten circuit CV-ketel

Mischa402

  • #1
Hallo allemaal,

In 2001 heb ik een open CV-ketel vervangen door een gesloten VR-ketel, de Nefit VRC24. Het betreft hier een appartementencomplex van 6 verdiepingen met een gezamenlijke gemetselde schoorsteen. Het appartement bevindt zich op de 5e verdieping. In de ruimte waar de CV-ketel stond en staat was een open toevoer van lucht middels een luchtkanaal. De gesloten CV-ketel is direct aangesloten op de lucht toevoer en op de schoorsteen.

In het huishoudelijk reglement stond destijds niet dat het niet was toegestaan om een CV-ketel te plaatsen met een gesloten circuit, daarom hebben wij besloten een gesloten CV-ketel te plaatsen. Sinds 2005 staat dit echter wel in het reglement.

Inmiddels is het huis verkocht en zijn er onderzoeken gedaan in alle appartementen om een en ander in kaart te brengen. Het volgende is hieruit naar voren gekomen:
- De ketel dient vervangen te worden voor een open CV-ketel, de CV-ketel vormt een direct gevaar i.v.m. koolmonoxide vergiftiging voor de buren.
- Door deze gesloten CV- ketel vindt er condensatie in de schoorsteen plaats, waardoor de ketels van de buren storingen kunnen krijgen.

Mijn vraag aan jullie is wat hiervan klopt en wordt dit niet extreem overtrokken.
Zelf ben ik het een en ander aan het uitzoeken en heb de technische specificaties van de Nefit VRC24 en de Nefit VRC24 (s) naast elkaar gelegd om een en ander te vergelijken en daaruit maak ik het volgende op:
- De rookgassen temperatuur van de gesloten CV-ketel liggen tijdens normaal bedrijf een stuk hoger dan bij de open CV-ketel. Bij de gesloten ketel 95 C en bij de open ketel 75 C. Condensatie van de waterdamp in de rookgassen vindt plaats onder een temperatuur van 70 C, dit is wat ik geleerd heb tijdens mijn studie energie techniek. Dit betekend dat er bij een open ketel eerder condensatie zou plaatsvinden.
- De rookgasflow van de gesloten ketel is bij vollast 0,0177 kg/sec en bij deellast 0,0168 kg/sec. De rookgasflow van de open ketel (dus met natuurlijke trek) is bij vollast 0,0235 kg/sec en bij deellast 0,0187 kg/sec. In beide gevallen ligt de rookgasflow bij een gesloten CV-ketel dus LAGER.

Wanneer ik dit alles bekijk is mijn vraag dus hoe kan er geconcludeerd worden dat er als gevolg van een gesloten CV-ketel condensatie optreedt, terwijl de rookgastemperaturen hoger liggen.
En wanneer met natuurlijke trek de rookgasflow hoger is, hoe is het dan mogelijk om met een ventilator de rookgassen bij de buren naar binnen te blazen terwijl deze schoorsteen normaliter meer rookgassen af zou kunnen voeren middels trek. Ondanks de ventilator in de ketel blijft deze trek gewoon bestaan.

Voor wat betreft het condensatie verhaal denk ik zelf dat de zo genaamde “Expert
 

Pepjo

  • #2
Hoe vervelend het voor u ook is, dit is een klusforum.

Het is voor ons niet doenlijk om situaties in de geschil-sfeer uit te gaan zitten pluizen, met het risico ergens tussen te komen zitten en een hoop problemen op ons af te zien komen.

Ik raad u aan om met uw probleem naar een erkend installateur te gaan, en eventueel nog een second opinion aan te vragen.

Wij kunnen u hier niet helpen.

Slotje dus, Moderator
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu